Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Varenrouwmug bestrijden in de kas


zaaizee

Aanbevolen berichten

Ik ben net terug van mijn reis en wilde vandaag flink gaan voorzaaien in de kas die ik deel met de buurman. Maar tot mijn grote teleurstelling is in de kas de varenrouwmug in flinke getallen actief geworden. De moed is me behoorlijk in mijn schoenen gezonken en ben hierdoor flink chagrijnig. Het is natuurlijk onze eigen stomme schuld geweest. De kas werd in de afgelopen maanden niet gelucht, maar de planten kregen wel af en toe water, tja Hoe krijg ik die krengen nu weer uit de kas? Ik ben op internet op zoek gegaan naar een manier om er van af te komen. Aaltjes/Nematoden inzetten lijkt te werken, heeft hier iemand ervaring mee?

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

O zeker niet belachelijk, dankje! Jammergenoeg zijn er wel heel veel mugjes daar kunnen die plantjes niet tegenop eten heb ik de indruk en waarschijnlijk gaat het dan ook niet snel genoeg en kan dan beter vleesetende planten gaan kweken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, ze zitten vaak in de grond van kruiden in een potje die je koopt in de supermarkt. Ze kunnen ook al in de zakken potgrond zitten en komen dan tot ontwikkeling als de omstandigheden ideaal zijn; vochtig en warm. Ze zijn dol op de worteltjes van zaailingen. Maar ik heb ze ook gehad in de grond van mijn volwassen kamerlinde die het tenslotte heeft begeven. 'Fungus gnats' heten ze op z'n Engels. Klote mugjes, op de een of andere manier moeten ze mij graag hebben en geloof me ik werk echt zo schoon mogelijk en zorg goed voor mijn grond, bedoel ik zorg dat ik mijn zakken potgrond goed afsluit en niet nat laat worden en koel wegzet en niet langer bewaar dan een seizoen. Ook mijn plantjes staan er nooit nat bij. Maar goed, wees maar blij dat je ze niet kent Enjoy! Ik heb nu 10 miljoen Nematoden in de koelkast liggen, daar verwacht ik veel van, hoop zo dat het gaat lukken. Of het gelukt is zal ik dan laten weten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ze tot nu toe binnenshuis weg te krijgen met Kaapse zonnedauw (Drosera capensis). Die vangt de vliegjes, niet de larven. Maar ja, na een tijdje zijn er geen vliegjes meer, dus ook geen larven.

Jonge Kaapse zonnedauw kan wel enorm last van de larven hebben.

Is hoogstwaarschijnlijk geen oplossing voor honderden stuks, in een kas.

 

Ik zal wat zaailingen meenemen naar de MTFD op 2 mei aanstaande ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Nou, ik heb de methode twee weken toegepast en heb precies gedaan wat op de verpakking stond. De eerste dagen werd het alleen maar erger, steeds meer van die mugjes kropen uit de aarde! Rond een dag of negen had ik er echt een hard hoofd in en had de hoop al op gegeven. Bijna was ik gestopt met het vochtig houden van de grond. Maar warempel zeg, de voor laatste dag, geen mug meer te bekennen!? Ook niet als ik met mijn hand op de aarde klop. Geniaal Ik twijfel of ik nog een behandeling zal doen want op de verpakking staat: een toepassing garandeert een biologische controle voor 6 weken. Bij grote aantastingen verdient het aanbeveling om de toepassing na 6 weken te herhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...