Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Olifantenknoflook/oerprei en andere look -> Tip

Nathanya

Recommended Posts

Vanmorgen was ik even aan het kletsen met de (turkse) buurman op de volkstuin, en hij liet mij zijn planten zien. Hij wees mij een knoflook aan, die al behoorlijk flink stond. De nederlandse naam wist hij niet, maar het moest iets erg groots zijn, olifantenknoflook of oerprei, of iets dergelijks.

Alle bladeren/toppen, had hij echter aan elkaar geknoopt of een lus in gelegd. Ik vroeg hem waarom hij dat gedaan had: Dan groeien de bladeren niet meer zo hard, en wordt er meer energie gestoken in de knol/bol.

Met alles wat ik tot nu toe gelezen had, was ik deze tip nog niet tegengekomen, dus ik dacht, ik deel 'm met jullie.

Nou neem van mij aan dat knoflook( olifanten en gewone) er een hekel aan hebben als je het blad gaat verminken.

Plant gaat in Stress

a) je krijgt er gegarandeerd roest door

b) al het blad vangt zonlicht op en dient voor de fotosynthese--> nodig voor dikke bolvorming, ziek vaalgeel blad of gehavend blad zal nooit een goede oogst geven.

Maar het zou een leuk experiment kunnen zijn, laat je ons in de maand juli het resultaat zien?

Het komt er een beetje op neer dat je een beetje moet snappen wat een plant doet, wanneer en waarom.

Het filmpje van / over de uien slaat op een geheel andere fase in de groei van de uien, dan de fase waar we nú in zitten he ? Ik bedoel : je kan het in het filmje zien. De uien zijn al een dikke maand verder ( of meer ) dan waar wij nu op zitten.

Die tuinbuurvrouw met haar knofloken heeft ook ergens een klok horen luiden, maar daar hield het dan ook mee op. Echt niet zo slim om nu de knoflook te gaan samenbinden. Er is nog geen bolvorming ( of nauwelijks ) en de planten zitten nog volledig in de vegetatieve fase / groeifase. Het is net wat warmer aan het worden ! We leven 15 mei.

Alle methoden ( omknakken uienloof om het afrijpen te versnellen bv is er ook zo een ) om het lelijk wordende loof van de ui-achtigen aan te pakken zijn gebaseerd op tips die van toepassing zijn op de laatste fase van de teelt. Wat Persica ook zegt. Pas het wellicht toe in juli ?