Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Composthoop beginnen

Recommended Posts

Hallo leden van het forum,

Ik heb een vraagje. Ik wil graag beginnen met een composthoop in mijn achtertuin maar ik twijfel over een aantal dingen. Welk afval is geschikt voor de composthoop: zou ik er misschien ook houtkrullen of snoeihout op kunnen gooien? Hoe vaak moet ik de hoop omzetten voor het beste resultaat? En tot slot op wat voor plaats kan ik mijn composthoop het best plaatsen: in de zon of juist niet? Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen zodat ik binnenkort eindelijk kan beginnen!

Alvast bedankt!

Groetjes Moestuinfan

Op internet is echt heel veel uitgebreide uitleg te vinden, dus ik raad je aan daar sowieso naar te kijken. Houtkrullen kun je er zeker op doen, maar zou dat alleen doen als het hout niet is bewerkt. Snoeihout kan er ook op, maar dat composteert wel langzamer.

Hoe vaak de hoop omzetten is heel persoonlijk. Je kunt het om de aantal dagen doen, je kunt het ook helemaal niet doen. Maar de hoop die om de aantal dagen is omgekeerd, zal natuurlijk veel sneller klaar zijn.

Als je kan kiezen zou ik hem in de halfschaduw zetten. In de zon droogt het echt snel uit, terwijl het vochtig moet blijven.

Je kunt het zo makkelijk of moeilijk maken als je wil. Zoals de temperatuur checken voordat je omkeert, de nadruk meer op bactierien of schimmels leggen en nog wel meer. Op youtube, als je een beetje engels kunt, is ook veel te vinden!

• 2 weeks later...

Bedankt voor de antwoorden! Het helpt mij al een stuk verder. Ik heb ook wat rondgesnuffeld op dit forum en daar ook wel wat nuttige tips gevonden! Ook kwam ik op internet deze website tegen: http://www.recyclingplatform.nl/content/preventie-afval-zelf-thuis-gebruiken

Ook erg handig! Al met al heb ik al een stuk meer informatie verzamelt om echt met mijn composthoop te gaan starten. Erg bedankt!