Geplaatst: 3 juli 201510 j Auteur @weknow, jawel hoor, eindelijk tomaten! En ook nog hele mooie! Het gaat als een speer nu. Heb al flink wat bladsnoei gedaan en binnenkort misschien ook maar gaan toppen; sommige planten zijn inmiddels bijna twee meter hoog. Ik was gewoon een beetje ongeduldig blijkt.. (nu ben ik ze rood aan het kijken )
Geplaatst: 4 juli 201510 j In de kassen een weelde aan kleine tomaatjes, buiten heeft 75% ook de eerste tomaatjes hangen. Heerlijk! Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 16 juli 201510 j Hier zag ik gisteren, tijdens het dieven, dat er al 1 struik miniscule groene tomaatjes begint te krijgen. De rest staat goed vol bloemen, met pijn in het hart toch wat bebloemde dieven weggeknipt. Dat vroeg ik me laatst af, is dat noodzakelijk, om de bebloemde dieven te verwijderen ? “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna
Geplaatst: 16 juli 201510 j Groentjuh, ik kwam er een week geleden achter dat de Marzano een 'rogue' dief met bloemen had gemaakt en dat er zelfs al tomaten aan groeiden! Bij buitentomaten raadt men aan om 4-5 trossen aan te houden (in de kas 6-7) dus wat ik heb gedaan is de dief aanhouden, maar meetellen in het totaal en de plant na vijf trossen toppen. Ik let nu wel goed op dat er zich geen nieuwe grote dieven vormen. Als het seizoen oneindig was waren dieven geen probleem; ze 'stelen' voedingsstoffen van je plant en geven er uiteindelijk (ook weer) tomaten voor terug. De reden dat het wel een probleem is, is dat met ons korte seizoen de tijd voor groei en vruchtzetting beperkt is. En dan kun je dus beter een hoofdstam met een beperkt aantal trossen aanhouden, dan alle dieven zich ook nog laten ontwikkelen en uiteindelijk met allemaal piepkleine groene tomaatjes en bloemetjes blijven zitten:). Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Geplaatst: 20 juli 20159 j Mijn vleestomaten doen het redelijk, al hebben ze lang niet zo veel vruchten als vorig jaar. Maar de kleine tomaatjes willen helemaal niet. Ze vormen wel trosjes en bloemen, maar er groeien er maar enkele uit tot tomaatjes. Het enige dat nu anders is, is dat ik vorig jaar zaad uit winkeltomaatjes had, en dit jaar heb ik zaad van de vorig jaar gevormde vruchten gebruikt. Zou daardoor de vruchtzetting minder zijn? Maar dan nog is het vreemd dat alle 10 planten dit probleem hebben. De planten zelf doen het overigens prima, in zo'n plastic tomatenkasje waar de insecten vrij bij kunnen komen. Was het soms te heet voor de insecten? Zou dat de oorzaak zijn? Ben ik de enige met dit probleem? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 20 juli 20159 j Misschien iets meer "schudden" en "tikken"? Oftewel; even checken of de wind een beetje vrij spel heeft in je kas en zo niet dan 's ochtends en 's avonds je planten even wat schudden om de zelfbestuiving te bevorderen. Kan een wereld van verschil maken. Het kan er ook aan liggen dat het supermarkttomaten waren. Die kunnen per generatie andere eigenschappen hebben. Kan er ook aan liggen dat het zo vreselijk warm is geweest. Dan gaat het bestuiving gewoon niet. Later vallen de onbestoven bloemetjes dan af. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 20 juli 20159 j Dank Bubbels, da's meteen een antwoord op een vraag van mij. Ik heb in de keuken twee pomodori's uit supermarktzaad waarvan de eerste vier-zes bloemetjes van elke tros zijn afgevallen. De overige bloemetjes vormen nu wel tomaten. Ik dacht dat het een vaag F1 verschijnsel was (ik tik echt honderd keer per dag:)) hoewel een tomaat uit hetzelfde zaad buiten het niet heeft. Nu ik jouw antwoord lees vermoed ik dat het de warmte icm veel verdamping is geweest! Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Geplaatst: 21 juli 20159 j De wind waait er aan drie kanten door. Ik hou het ook op de hitte. Ik zit ergens in een grote binnentuin waar het sowieso altijd heet is. Er zitten nog veel bloemstrossen aan, dus de toekomst zal het leren.Bedankt. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.