Stephanie777 Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Dit is het derde jaar dat ik tomatenplanten kweek. En ook al heb alledrie de keren precies hetzelfde gedaan, nu heeft geen enkele plant van de ca 15 al een beginnend tomaatje. Ik weet dat alles wat later is dit jaar, maar zo laat? Ik tik enkele keren per week, planten zien er verder prima en gezond uit. Ca kleine meter hoog inmiddels en een hoop bloemetjes. Enige wat ik kan bedenken is dat ik misschien nu al moet gaan bijmesten? Ze zijn half maart gezaaid en eind april in hun definitieve pot/bak gezet, met verse compost. Of heeft iemand misschien een ander idee? Alvast bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Welk ras? Vruchtzetting .... ook als ze bloeien, kan per soort verschillen. Hier ook pas eind maart gezaaid en sinds 2 weken eerste bloei in kas. Aanvankelijk leek er ook weinig bevruchting, behalve bij een soort die direct raak was. Maar sinds een kleine week lijkt het allemaal goed te komen. Blijkbaar kunnen bij sommige rassen de bloemen al 5 a 7 dagen open zijn, voordat bevruchting plaatsvindt.... Extra mest helpt niet bij bevruchting. Als je volop bloei hebt, lijkt dat stukje bemesting helemaal in orde. Tikken in middag-uren, zorgen voor beweging in je kas (deur en ramen open, wind toelaten en insecten binnenlaten) is alles wat je kunt doen. De rest zou toch vanzelf moeten gebeuren. Zal wel goed komen binnenkort.....als bloemetjes afvallen of ineens verwelken , is het meestal "raak". Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 15, 2015 Share Posted June 15, 2015 Wat weknow zegt. Alles begint nu goed op gang te komen, dus je tomaten zijn echt niet "laat". Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dxnature Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Heb op 16 februari mijn tomaten binnen gezaaid en omstreeks einde maart voor de eerste keer buiten geklimatisserd. Nu staan ze sinds april onder een afscherming in de tuin in 30 liter bakken en heb al vele groene tomaatjes van San Marzano, Ceylon, Black cherry, Golden pearl en Heartbreaker. Vroeger starten kan misschien iets helpen Ik voed ze alle 2 dagen sinds de bloempjes er in staan maar wel met een grote verdunning en niet wekelijks dus. Het is zo dat de bijen populatie sterk achteruit is gegaan en ik tril dus zelf aan de bloempjes. Met 14 planten is dat nog te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hier pas sinds twee dagen de gele bloempjes. En ook lang niet in elke plant. Weet zelf ook niet zo goed wanneer het 'hoort' te komen, dus ben benieuwd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Bij mij staat alles buiten, begint langzaamaan te bloeien, nog geen vruchten. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Hier ook nog geen tomaten, wel bloei. Niks tikken; mijn kas staat nu dag en nacht open. Ja, is wel een stuk later dan vorige jaren, maar is ook gewoon dit jaar he ? Ik maak me geen zorgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 nog vroeger starten heeft geen zin. de plant komt gewoon niet in bloei wanneer het te koud is. hier groeien ze goed en ook bloemen gespot Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 Zolang je plant er blakend bij staat en keurig blijft groeien komen de vruchten echt wel. Beetje potas (kalium) geven als ze eenmaal vrucht gaan zetten en het komt helemaal goed. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
dries_86 Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 nog vroeger starten heeft geen zin. de plant komt gewoon niet in bloei wanneer het te koud is. Ben daar eerlijk gezegd toch niet zo zeker van hoor, ik begin steevast in januari met zaaien en heb nu toch aan al de planten meerdere trossen rijpen. Voor zover ik weet is tomatenbloei niet gerelateerd aan temperatuur/hoeveelheid licht. De lagere temperaturen zouden echter wel problemen kunnen opleveren met de bevruchting, dat is juist. Het is wel meer werk en gedoe maar volgend jaar zaai ik zeker terug voor in januari. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted June 17, 2015 Share Posted June 17, 2015 je planten staan in een warme kas? mijn planten staan buiten, daar kan ik ze pas planten wanneer de temperaturen hoog genoeg zijn. dit jaar half maart gezaaid en pas ver na ijsheiligen kunnen uitplanten wegens vorst. veel eerder zaaien geeft vooral onhandige mega planten op de vensterbank, of ze worden bij vroeg uitplanten geveld door een nachtvorst.hier in het topic te lezen lopen mijn planten gelijk met anderen. ik zie dus geen enkele rede om eerder te gaan zaaien. maar dan nog groeit een tomatenplant niet/amper wanneer het te koud is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted June 17, 2015 Author Share Posted June 17, 2015 Ik probeer al dagen te antwoorden, maar krijg steeds een foutmelding! Mijn enkele 'test' kwam er net wel doorheen, dus hopen dat deze edit het ook doet. Ik ben in elk geval gerustgesteld. Gewoon afwachten dus de planten staan ook nog eens buiten, onder een afdak, zal ook wel schelen. Ongeveer 10 verschillende rassen. Heb ze vanmiddag nog eens stuk voor stuk bestudeerd, elk bloemetje van elke plant, en warempel! De Gardeners Delight, een plant die het vorige jaren fantastisch deed met een enorme opbrengst, heeft nu 1 ieniemienie tomaatje, joehoe! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
normanmichiels Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Moeilijke/late vruchtzetting is een combinatie van slecht weer en rasgevoeligheid. Het voorjaar was koud en dan vooral de nachten, het maakt dan niet zoveel uit of je in een kas plant of buiten. Een temp onder de 10/12 graden is niet gunstig voor vruchtzetting bij warmteliefhebbers zoals tomaat.Maar het ras maakt ook veel uit: mijn coeur de beuf rijpt nu al af terwijl mijn Estiva F1, nu pas volop aan de tomaten is begonnen.Bij de trostomaatjes een zelfde verhaal: de Golden pearl hangt al vol en een onbekende van de buurvrouw heeft honderden bloemetjes maar nog maar weinig tomaten.Het voordeel is natuurlijk oogstspreiding. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 18, 2015 Share Posted June 18, 2015 Het voordeel is natuurlijk oogstspreiding. Nou....ik wil niet vervelend zijn....maar dan ga je ervan uit dat diverse rassen tomaten allemaal even snel of langzaam rijpen na de vruchtzetting....maar dat is helaas niet zo. Je hebt er die daar nog 3 maanden over doen, maar ook die al na 4 a 5 weken rijp zijn. Maar wees gerust....ze bevruchten en rijpen ook niet allemaal tegelijk, ook niet aan dezelfde plant, dus oogstspreiding is er sowieso. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groentjuh Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 Bij mij ook wel wat bloemetjes, maar nog lang geen tomaten. Mijn 5 planten staan buiten zonder afdak of iets, tegen de garage aan. De Noord-Hollandse storm heeft ze wel stevig gemaakt, hele dikke stammen. Quote “The cost of sanity is alienation” - Terence McKenna Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stephanie777 Posted June 19, 2015 Author Share Posted June 19, 2015 Dat hebben die van mij inderdaad ook Groentjuh, niet zo hoog, maar zeer stevige en dikke stammetjes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted June 19, 2015 Share Posted June 19, 2015 elke dag tikken is het beste. maar bij lage temp. wordt er weinig stuifmeel gemaakt, ook dat gaat in een lagere versnelling. bij mij in de kas is er geen enkel probleem. ik tik enkel als het voldoende warm is. bijen houden niet zo van tomaten. vandaar dat in de kassen hommel volkjes staan en dat veel telers ook nog blijven trillen. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 @ Stephanie. Heb je nu...2 a 3 weken later...nog steeds geen bevruchte tomaten....? Zelf was ik een dag of 10 op vakantie...dus in die tijd ook niet "getikt"...voor ik wegging nog wel alles gediefd...en wel wat, maar nog niet veel, tomatenvruchtjes. Toen ik terugkwam hingen er al behoorlijk veel bevruchte tomaten (en waren de planten vaak een halve meter gegroeid en hadden ze op die tijd al flink lange/dikke okselscheuten gevormd. Een metselkuip vol weggesnoeid van 18 planten om ze weer een beetje in het gareel te krijgen en een ontoegankelijke jungle in de kas te voorkomen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 wat groene kleintjes van 5 cm aan de supersteaks hier in de kas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 Ik heb ook nog nauwelijks tomaten. Gisteren ontdekte ik één tomaat van wel 1cm doorsnede en nog een paar kleinere aan een tros. Het komt vanzelf wel, alleen geduld heb je nodig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted July 1, 2015 Share Posted July 1, 2015 hier inmiddels wel trossen met beginnende tomaatjes, gewoon buiten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mw vogel Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Een metselkuip vol weggesnoeid van 18 planten om ze weer een beetje in het gareel te krijgen en een ontoegankelijke jungle in de kas te voorkomen. Was ik ook van plan, gisterochtend. Maar ik kwam in mijn kasje en zag dat het goed was zo Een enorme wirwar van (18!) prachtig groene planten met ertussen trosjes groene tomaten.Op de zuidkant staan de grootste planten die het teveel aan instraling tegenhouden voor de rest. De bladeren houden de zaak koel en het stro tussen de planten houden het vocht vast.Ik laat ze met een gerust hart alleen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
suus76 Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Wat kan dat toch verschillen dan, ik heb al een kilo rijpe tomaten geplukt, honingtomaten, artisan blush tiger en coeur de boeuf. De hoeveelheid tomaten is echter een stuk minder als vorig jaar, ik denk dat de planten toch last hebben gehad van een lang en koel voorjaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raquette Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Bij mij staan een Black Cherry, Marzano, en drie 'supermarktzaad'-tomaten buiten op het zuiden, zonder afdak. Black Cherry en Marzano had ik van Yuras gekregen, die hebben beiden vier trossen bloemen waarvan de eerste tros al getransformeerd is tot groene tomaatjes. De andere drie werden pas op 6 april gezaaid; die beginnen nu aan de tweede bloemtros en hebben nog geen tomaten. Zoals ik het hier lees loop ik dus redelijk op schema, al is het aan de late kant van het spectrum:). De planten staan naast een muurbloem die druk bezocht wordt door bijen; ik maak me dus geen zorgen. Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
geertlaurent Posted July 2, 2015 Share Posted July 2, 2015 Hier zag ik gisteren, tijdens het dieven, dat er al 1 struik miniscule groene tomaatjes begint te krijgen. De rest staat goed vol bloemen, met pijn in het hart toch wat bebloemde dieven weggeknipt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts