Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Weer nieuwe kleuren op mijn sperzieboonplanten


Lisa

Aanbevolen berichten

Ik had al zo'n idee bij de eerdere foto's die ik gezien heb van de "gele bladeren" bij je bonen. Ik dacht daar ook al wat donkere vlekjes te zien.

Een schimmel, bij bonen en erwten niet altijd makkelijk te determineren. Mogelijk (echte) meeldauw, omdat de vlekken donker verkleurd zijn.

Infectie begint aan bovenzijde vh blad, een witte meelachtige schimmel die donker verkleurt, ontwikkelt zich snel bij droog weer.

Aangetaste bladeren weghalen en eventueel behandelen met zwavel of koper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had al zo'n idee bij de eerdere foto's die ik gezien heb van de "gele bladeren" bij je bonen. Ik dacht daar ook al wat donkere vlekjes te zien.

Een schimmel, bij bonen en erwten niet altijd makkelijk te determineren. Mogelijk (echte) meeldauw, omdat de vlekken donker verkleurd zijn.

Infectie begint aan bovenzijde vh blad, een witte meelachtige schimmel die donker verkleurt, ontwikkelt zich snel bij droog weer.

Aangetaste bladeren weghalen en eventueel behandelen met zwavel of koper.

 

Droog weer kan wel kloppen, ze staan natuurlijk in de kas en het kan erg warm worden.

Misschien een domme vraag, maar hoe 'voelt' meeldauw? De bladeren voelen gewoon droog aan, eigenlijk bijna geen verschil met de andere bladeren. Als het schimmel is zou het dan niet een beetje vochtig moeten zijn? En ik heb geen wit gezien op de bladeren. Ze begonnen gelig te worden om uiteindelijk naar de kleur zoals op de foto's te gaan.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik voorop stellen dat ik niets tegen kleuren heb, integendeel onze huiskamer is oker met donkerrood, en boven hebben we groen en lichtblauw. Maar als het over planten gaat heb ik toch een duidelijke voorkeur voor groen.

Helaas is dat mij qua stokbonen niet gegund dus ik heb alle aangetaste bladeren verwijderd en de korrels die ik als laatst erbij had gedaan (het bloedmeel en het kalium) zo goed als het kon van de bodem afgeschraapt.

Ze zien er nu zo uit.

 

images-(6)30131372003694.jpg

images-(7)29241372003690.jpg

Een beetje een triest gezicht. Hieronder nog wat foto's van de bladeren die ik er af heb gehaald.

 

18dqo561831372003692.jpg

 

De oudste bladeren zagen er zo uit.

images-(4)72651372003694.jpg

 

Deze foto komt van de Goldelfe planten die niet op de aller bovenste foto staan. Hier waren twee soortgelijke bladeren van. De rest van de bladeren leken nog niet aangetast.

images-(4)72651372003694.jpg

 

De bladeren op de foto's hieronder heb ik nog niet weggehaald maar er zitten alweer rare vlekken op.

smt4dd50041372003693.jpg

images-(5)79611372003694.jpg

 

Ik heb dus nog geen idee wat nou het probleem is. Nu ik al deze kleurvariaties heb gezien ben ik echt het spoor bijster.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal mee eens.

Ik zal even letterlijk citeren uit "het complete groente-boek" van Peter Seabrook: Deze ziektes zijn vaak moeilijk te determineren. Wanneer de bladeren vroeg geel worden (eventueel wortel en voet vd stengel) en roodachtig-bruin worden, hebt u met een schimmel te doen.

In de gids van Bayer (ziekten en plagen in huis en tuin) staan duidelijke foto's, maar dan nog, bij jouw foto's staan kenmerken van verschillende schimmels, rood-bruin, zwart met witte schijn , vlekken.

Oa signalen van valse meeldauw en echte meeldauw.

Ik denk dat spuiten onvermijdelijk is.

Het is geen rupsje dat je kunt verwijderen.

Door bladpluk kun je het wellicht beperken maar als de stam/stengel is aangetast gaat het straks ook door in de nieuwe bladeren.

Gewoon de verdere ontwikkeling goed in de gaten houden, anders spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor jullie suggesties en oplossingen.

Ik heb bij het tuincentrum de volgende twee middelen gehaald:

 

p1040295y.jpg

 

Als het goed moeten ze werken tegen o.a. echte en valse meeldauw. Kunnen deze bestrijdingsmiddelen tegelijk gebruikt worden?

En zo ja, is het dan het handigst een paar uur tussen de twee middelen te houden zodat het kan inwerken, of maakt dat niets uit?

En dan de laatste vraag, wanneer kan ik verwachten dat het gaat werken?

Hieronder nog even de rest van de verpakking.

 

p1040297.jpg

 

p1040298p.jpg

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen idee of je beide tegelijk mag gebruiken, gevoel zegt in iedergeval nee, de bayer zou ik zelf als eerste kiezen die lijkt mij het breedst werken.

Volgens mij werkt zo'n middel direkt maar zichtbaar resultaat zal toch wel een week zijn, en ik denk dat je bij nieuwe bladeren pas ziet dat die weer gezond eruit zien en blijven.

Lees maar zeer goed bijsluiter o.a hoelang je moet wachten tot je weer iets mag plukken/eten.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zojuist heb ik de gok genomen en het spul van Bayer op de bonenplanten gespoten. Tot op de tanden bewapend met handschoenen en een lang vest tot aan m'n knieën.

Eerst natuurlijk alle andere planten erachter weggehaald en buiten gezet, ik had geen zin om die onnodig te bespuiten. En uiteraard door die pokkewind die er al dagen staat meteen één van de mooiste bladeren van de courgetteplant gesneuveld. En ook de paprikaplanten hadden een kortstondige kapsel transformatie gekregen, alle bladeren zaten in ene aan dezelfde kant. Weer een beetje terug gebogen maar er zal vast weer wat gekneusd zijn.

Het waait hier echt hard, zal wel door het IJsselmeer komen waar we niet zo ver vanaf zitten...

Maar wel weer goed nieuws, morgen gaan we definitief schuttingen kopen, hopelijk helpt dat een beetje tegen de wind. Ik ga dan ook gelijk kijken of ik de bonen kan uitplanten en dan maar hopen dat ze niet kapot waaien.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je ze uitplant kan je ook een plastic schermpje er rond zetten met bovenkant gewoon open, niet mooi natuurlijk maar als ze dan aangeslagen zijn haal je het gewoon weer weg.

Nou ik vindt dat je wel je best hebt gedaan op die bonen planten, lekker voedsel en gif meer kun je niet doen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopelijk is het inderdaad nu over met die problemen, ik heb verdorie al 40€ uitgegeven aan die ellendige bonen. Bloedmeel en kalium, die bestrijdingsmiddeltjes waren 10€ per stuk . Ik kan alles natuurlijk wel weer voor andere dingen gebruiken, maar toch.

Ik verwacht nu dus wel een gigantische oogst van ze in ruil daarvoor. Morgen gaan ze gewoon naar buiten en ze doen het er maar mee. Verwende nesten dat het zijn. Nu bedenk ik me dat ik natuurlijk ook weer een netje hebben om de vogels weg te houden. Het houdt ook nooit op...

 

Overigens heb ik wel met de gedachte gespeeld om gewoon de hele boel in de gft-bak te gooien. Maar ja, als je dan opnieuw zaait en het gebeurt weer kan je wel aan de gang blijven natuurlijk. Dus hopelijk is dit de oplossing geweest en groeien ze buiten lekker verder.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Netje hoeft niet hoor, alleen als ze klein zijn, zijn bonenplantjes soms prooi voor vogels.

Ja ik snap wel je punt maar vanzelf als je straks meer gekweekt heb dan wordt je makkelijker, de meeste groente die ziek worden gooi ik weg

en begin opnieuw.

Hoewel niet opgeven zoals je doet ook weer wat heeft.

Kost wat maar, in iedergeval doe je zo allerlei ervaring op en zijn het leermomenten

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lisa, het scheelt idd als je schuttings om je tuin hebt. Hier in mijn door schuttings omringde achtertuin is het veel warmer dan in de voortuin en heb zeker geen last van wind gehad de laatste dagen. Courgettes, tomaten en erwten gaan prima hier. Ik heb overigens wel de tomaten en erwten in een gaaswerk staan. Dat is voor als ze te hoog worden.

Maar ik ben benieuwd hoe het gaat als je de schuttings eromheen hebt staan.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...