Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mede moes-, en groente tuinierders,

Na een jarenlange wens hebben mijn vader en ik sinds maart een eigen groentetuin, best wel groot, zo'n 200 vierkante meter!

We hebben de grond omgeploegd en een beetje verbeterd met koemest, maar we hebben nu al geleerd dat we de arme zandgrond vlak aan de Hollandse duinen compost moeten geven, dus goed om te weten voor volgend jaar.

In maart ook een stuk of 10 verschillende groentes voorgezaaid, daarna verspeend en laten uitharden. Eind mei in de volle grond gezet en daarna een paar keer heel harde wind en bijna alles dood gewaaid.

Hieruit lering getrokken en wind schermen geplaatst.

Daarna een tweede voorzaai geplant en e.e.a. in de volle grond gezaaid. De meeste planten groeien nu als een tierelier!

Inmiddels zo'n 20 verschillende groentes gezaaid/geplant een ook een aantal bloemen.

Bijgevoegde foto is van 2 weken geleden, inmiddels is bijna alles 3 x zo groot, nieuwe foto's volgen.

Hoor graag jullie tips!

Geplaatst:

Hoop nu foto gelukt! Dank voor de tip Ernie!

Zoals ik al eerder vermeldde dit was 2 weken geleden, nu alles groot en groen!

Ben in extase van de prachtige courgette, pompoen en squash bloemen en vruchten.

Ook de snijbonen, slabonen, peultjes en doperwten doen het goed.

Zo nog meer groentes en bloemen.

Heb wel kleine rupsjes in de rucola, heeft iemand tips of moet ik dit bericht onder een bepaald onderwerp plaatsen?

En hoe gaan jullie om met de hittegolf in jullie tuin? Veel extra water geven? Zo ja hoe vaak?

Fijne zwoele zomer avond gewenst voor jullie!

Geplaatst:

Het is ErnY ik ben niet van sesamstraat...

Rucola lekker kort afsnijden en opeten, of rupsjes verwijderen.

Liefst wel in een bestaand topic aansluiten, als die niet bestaat kan je een nieuwe maken. Daardoor is de informatie dan ook goed terug te vinden.

En ik geef alleen de net geplante plantjes water en de rest moet het zelf uitzoeken, maar omdat ik op het veen zit is het gelukkig nog erg vochtig op de tuin.

ps... ik zie nog geen foto...

Geplaatst:

Bij zandgrond denk ik aan mijn eigen tuin. Maar dan zie ik die foto lijkt wel alsof je op het strand tuiniert

Daar zal compost wel nodig zijn ja. Succes ermee en alle lof dat je dat wil proberen

Geplaatst:

Welkom! Mijn eerste gedachte was precies als die van geertlaurent hierboven. Je hebt zandgrond en zandgrond blijkbaar. Succes!

Geplaatst:

een collega van me tuint op een soort zand-duingrond en laat elk jaar een paar kuub mest onderspitten, hij heeft geweldige resultaten!

Geplaatst:

Hartelijk dank voor jullie reacties!

We hebben inderdaad een zandgrond vlak achter de duinen. Niet echt makkelijk, zeker aangezien de enkele bui die verwacht wordt hier voorbij waait.... Dus ik geef ong 2 x per week grondwater vanuit een boorgat met pomp.

Ik heb ongeveer 20 verschillende groente's gezaaid, sommige voor gezaaid en later verspeend en uitgezaaid.

Na dat de eerste planten zijn dood gewaaid in Mei doet alles het nu eigenlijk goed, ondanks de warmte.

Heb al veel rucola, bosuitjes, een beetje sla, peentjes en peultjes kunnen oogsten, wat een genot!

Ik loop echter tegen een paar dingen aan:

-Kleine zwarte luizen/eitjes onder de bladeren van Artisjok.

-Kleine witte rupsjes in Rucola.

-Luisjes in sla en tomaten.

Mijn bestrijding bestaat uit het al oude groene zeep, spiritus en water mengsel, wat denken jullie daarvan en hebben jullie tips?

Ik ben nogal nieuw op deze site, dus laat graag weten of en hoe ik evt mijn vragen in diverse rubrieken moet onderbrengen!

Groet en een fijne tropische avond gewenst!

Geplaatst:

klinkt goed allemaal!

bij ons viel de regen gister ook ten noorden dus dat wordt weer gieteren...

ik denk: luisbestrijding zoals je al doet, eventueel een gier/aftreksel gebruiken, eventueel lieveheersbeestjes of zweefvlieglarven erop zetten (die vind je bij de tuinburen met luis )

rupsjes eraf wrijven, of ook bespuiten

het forum moet je even leren kennen, de zoekfunctie is erg handig...en anders de topics allemaal eens doorspitten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...