Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten verder rijpen ??


youri

Aanbevolen berichten

beste lezers van dit forum

 

 

mijn tomaten zijn behoorlijk rood aan het worden maar nog niet zo heel rood je zou ze al wel kunnen eten maar ze zijn lekkerder als ze nog iets roder zijn kan ik ze dan bijvoorbeeld gewoon 1 dag op een schaaltje ofsow leggen zodat ze roder worden help help !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rustig maar, rustig maar....

 

Als je dit forum eens rustig doorleest, dan zou je lezen dat je tomaten inderdaad binnen kan laten rijpen.

Dat kan gewoon op een schaaltje.

Zo los geplukt.

Tomaten in een papieren zak, tesamen met een rijpe appel of banaan zou de rijping ook bespoedigen.

 

Maar rijpen kan ook aan een gehele tak, op gehangen in een schuurtje of op zolder bijvoorbeeld.

Ikzelf heb een maand geleden een afgebroken tomaten tak, gewoon in een emmer water gezet.

Zo om de week het water ververst, en wat bleek?

Behalve dat de tak binnen een aantal dagen wortels had gevormd, dat de tomaten verder groeide en van groene tomaten rode tomaten werden.

Deze emmer had ik gewoon in de tuin staan.

En het bijzondere eraan is, geen van deze tomaten is gebarsten.

 

Dus jonge vriend, lees eens rustig deze website, en vooral GEEN PANIEK!!!!!!!!!

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, niet in de volle zon leggen.

Wij vragen ons zelfs af, of je de tomaten beter niet in het donker kan laten rijpen.

Wel bij temperaturen even boven de 20 °C.

De proefneming loopt hier, maar ik zie nog geen verschillen.

Zelfs geen significant verschil.

 

De tomaten hoef je niet aan de tak te laten rijpen.

Er zijn verschillende methoden die je kan toepassen.

Welke het beste is, weet ik (nog) niet.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Het narijpen van tomaten kan alleen met puntgave exemplaren die sowieso nagenoeg volgroeid van de plant gehaald werden.

Het probleem dit jaar is dat momenteel bijna alle tomaten die nu nog aan de struik zitten aangetast zijn door de pytophtera (aardappelziekte),

soms is dit aan groene tomaten bijna niet te zien. Bij het narijpproces slaat de ziekte pas echt zichtbaar toe.

Gisteren heb ik nog een emmer groene tomaten geplukt, de laatste restjes (van 45 planten) die zo te zien niet aangetast waren.

Ik laat ze niet narijpen, ze zijn voor een kennis van mijn broer, die wil elk jaar mijn groene tomaten. Hij heeft blijkbaar een grieks gerecht dat specifiek met groene tomaten bereid wordt en die kan hij natuurlijk nergens in de winkel krijgen.

Zo zie je dat je nog iemand een plezier kan doen met de laatste tomaten van het jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig was ik gisteravond uit eten bij Tassos( de bewuste griek dus).

Wat denk je dat ze doen met de groene tomaten ?

Gewoon in een afgesloten emmer onder water met een fixe hoeveelheid zout, de tomaten worden ingesneden zodat het zout stevig intrekt.

Ze waren pas een dag of 10 in het zout maar smaakten nu al verrassend goed,waren vast en uiteraard zoutig.

Ik denk dat je het procede kunt vergelijken met zuurkool maken.

Heel apart dus. Het schijnt in Griekenland gewoongebruik te zijn.

Volgend jaar zelf proberen dus want tegen het eind van het seizoen komen de groene,gele,rode oranje en paarse tomaten aan je neus uit, en zit de diepvries vol met tomatenpuree voor de soep, pizza en italiaanse schotels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We blijven echter het geschil in inzicht houden over de giftigheid van groene tomaten.

Dit gif blijkt niet door koken geneutraliceerd te worden.

Dat het gif in een aantal recepten tot aanvaardbare niveau`s wordt terug gebracht, lijkt te komen door dat toevoegingen van ingredienten de verhoudingen doen veranderen.

 

Nu zegt de één, dat gif kan geen kwaad, de ander zegt dat blij kleine hoeveelheden al gevaar ontstaat.

Onze nieuwe habitat :

https://youtu.be/BapOVa6jPgg

Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je googled op groene tomaten giftig dan vindt je legio meningen.

Ten eerste zijn er enkele tomatenrassen die groen blijven ook al zijn ze rijp, geen sprake van solanine(tomatine).

Dit is een alkoloide waarvan je geen grotere hoeveelheden moet innemen, je lever krijgt het er moeilijk mee.

Amerikanen (net als grieken dus) zijn gek op bepaalde recepten van groene tomaten.

Ik heb het nooit nagemeten maar als je ze bakt of kookt verdwijnt het grootste deel van de solanine.

Het is net als met groene aardappels zeker niet dagelijks en in grote hoeveelheden eten.

Veiligheid voor alles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...