Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Druif (bladeren en duiven worden grijs)

Jolien

Aanbevolen berichten

Hallo,

Elk jaar heb ik een mooie, grote druivenplant waar ik van genieten. Na al het snoeien hangen er uiteindelijk mooie blauwe/rode druiven aan. Het is een klein ras maar ze blijven dit jaar wel heel klein.

Ze groeien niet meer en er worden steeds meer grijs. Ook de bladeren worden raar.

Kortom ik denk dat we last hebben van een ziekte. Nu wil ik er heel graag achter komen welke ziekte en hoe ik het kan oplossen. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?alvast bedankt voor je reactie!

2015081418492720851439572206.jpg

2015081418490971001439572209.jpg

2015081418484391671439572211.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

" Echte meeldauw " of ook wel : "gewone meeldauw" genaamd. Is dus een schimmelaantasting, die zeg maar een paar weken geleden wel begonnen zal zijn. Warmte, vocht en stilstaande lucht is helemaal het lekkerste voor die schimmel. De huidige zwoele dagen zijn eigenlijk funest.

De schimmel overwintert met sporen op de knoppen en takken en slaat volgend jaar opnieuw toe bij de juiste omstandigheden. Veel rassen, vooral de oudere ( Glorie van Boskoop, één van de meest verkochte druiven voor in de tuin ) rassen zijn er wel érg bevattelijk voor. Je ziet nú veel Glorie van Boskoops die het aanzicht niet meer waard zijn.

Te behandelen eerder in het jaar met zwaveloplossing spuiten of bv een heermoesaftreksel-oplossing.

Beter nog is die druif niet aanschaffen maar een minder vatbare druif.

Open snoei en lei-wijze van de gehele plant helpt ook. Plant moet snel kunnen drogen in de wind. Trossen ook. Maja. met het weer van de afgelopen weken is ook dat dan wel niet voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valse zit op de achterkant van het blad. En is wat pluiziger ( hoger ) meestal.

ps. in de tros begint het dus ook eerst met meeldauw, maar dit stadium ben je al voorbij. Hier treedt gewoon rot op ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

staan ze in de kas, tegen een muur of in het vrije veld.?

het duurt 6 weken na besmetting dat de eerste symptomen zichtbaar worden. Glory v boskoop is een redelijk resistent ras[kruising van Europese druif en amerikaanse druif. Een groot verschil tussen temperatuur en rel. luchtvochtigheid is funest. Vandaar dat in mijn serre[temp.30C en rel.luchtvochtigheid 25% zelfs resistente moderne rassen worden aangetast. Sinds ik op warme dagen de stenen vloer nat maak is het probleem voorbij. vooral de bloeiwijzes zijn erg gevoelig voor meeldauw. uit zich in gescheurde vruchten die rijkelijk rotten in het laatste stadium.

In de kas staan gevoelige oude soorten maar die worden 1 a 2 x besproeid met water bij warm weer. tot nu toe schimmel vrij.

ROBO: wat is de werking van bakpoeder precies? ik heb altijd geleerd dat, als de schimmel in de cellen zit, bestrtijding zinloos is, met zwavel voorkom je enkel herbesmetting van nieuwe delen.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervaring hier is nu juist, dat de Glorie van Boskoop inmiddels zijn 'resistentie' ( het is geen resistentie, eerder een mindere gevoeligheid vóór ) wel kwijt is. Het is een verouderd ras, zeer onduidelijk ook of de verkochte 'glorie van boskoop' planten wel die naam zouden mogen dragen, zoveel is er mee geknoeid in de handel. Ik ken er maar weinig, al zullen ze er misschien wel zijn hoor, die ziekteloos hun plantenleven doorkomen elk jaar. De meeste struiken zien er echt niet meer uit in augustus. Verder is de druif ook gewoon niet lekker ( maar goed, dat vind ik )

Nee, hier geen Glorie van Boskoop dus.

Ik weet het niet hoor, maar gaat een schimmel de cellen in van een plant ? Zou kunnen hoor, maar z'n verschijningsvorm en bloei vind dus wel extern plaats. En dat bestrijdt je dan dus. ( ik met zwavel )

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad de poedervorm, het grijs, is het voortplantings mechanisme voor verspreiding van de sporen. zwavel is dodelijk voor de meeldauwsporen op het moment dat ze ontkiemen. er komt een worteltje uit de sporen die het blad binnen wil gaan. als het op dit moment in contact komt met zwavel dan verdort het worteltje en dus geen nieuwe besmetting.

ben heel benieuwd hoe bakpoeder werkt. in de cake weet ik het wel.

ROBO jij combineerd het met zwavel? heb je het ook gedaan zonder zwavel?

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hebben nog nooit meeldauw op hun Glory van Boskoop gehad ( ongeveer 25 jaar oud), wel een paar keer galmijt.

Ikzelf heb op de mijnen van 4,5 jaar, vorig jaar er last van gehad (helft van mijn oogst moeten weg doen). Naar ik toen gelezen heb, is er weinig aan te doen eens je het hebt.

Moest ik een nieuwe aankopen, zou ik waarschijnlijk voor een beter resistent ras gaan maar ik vind de smaak van Boskoop Glory wel lekker. Smaakt wat anders dan de meeste soorten maar ik hou er wel van. Ik laat de mijne zeker staan. Vanavond weer een trosje plukken want ze zijn vroeger rijp tegenover andere jaren .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...