Jorieke123 Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 In ons 'Booze for free' boekje staan een aantal recepten die ook echt 'for free' zijn. Of in ieder geval zo free-mogelijk. (voor veel recepten moet je toch zaken als maltextract of zelfs wodka kopen (of maken natuurlijk...)) Het brandnetelbier dat we al jaren maken, is een goed voorbeeld van zo'n drankje zonder al teveel toevoegingen uit de winkel. Ja, er moet suiker in... Vorige week maakten we eindelijk een alcoholisch drankje (laten we het maar geen bier noemen...) van het suiker uit de stengels van suikermaïs. Dat stond al even op de planning, maar vorig jaar ging de maïsteelt niet goed. Volgens het recept moet je de stengels in kleine stukjes knippen en dan de stukken kapot slaan in een zak. Dat wou niet echt. OK, de zak op de foto zit ook veel te vol, maar met minder lukte het ook niet goed genoeg. We hebben het klusje daarna maar afgemaakt met mijn hakselmachine. Een nogal goedkoop lomp ding, waarmee ik dat soort klusjes wel aan durf. Alles in een pan, 6 liter water er bij (wij hebben meteen 2 porties gemaakt, vandaar 2 pannen) en koken maar. Een uurtje ongeveer.Edit: ik had er per pan ook nog een maïskolf in gedaan. De korrels dan, die ik even kapot had gerist met een mesje. Daarna zeven, nog even wat inkoken tot 4,5 liter, met wat takjes rozemarijn en tijm er bij. En daarna in de brouwemmer of fles. Met gist, liefst van een vorig brouwsel. Dat scheelt nog weer geld, zeg maar We hebben de ene variant op die manier gemaakt, bij de ander heb ik nog een bosje met duizendblad meegekookt. Dat werd vroeger wel gebruikt in plaats van hop. En we hebben er wat bruine suiker bij gedaan, voor wat meer smaak en een hoger (dan de kleine 2% die de 'normale' variant waarschijnlijk aanmaakt) alcohol% te krijgen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
aussiekarin Posted September 3, 2015 Share Posted September 3, 2015 Ben benieuwd hoe dit gaat smaken.Ik droog de stengels van mijn mais voor mijn konijnen. Maar na een tijdje vinden die ze ook niet lekker meer.Hou ons op de hoogte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 6, 2015 Author Share Posted September 6, 2015 Het bier hield snel op met gisten, ging ook hard van start trouwens. Joep heeft vandaag gemeten, en in de naturel-variant zit 3% en in die met wat extra suiker zit 5,5% Volgende week gaan we bottelen, dat kwam er vandaag niet meer van en is hier echt een zondagsklusje Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
aussiekarin Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Hoi Jorieke, heb je het bier al geproefd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 7, 2015 Author Share Posted October 7, 2015 Nee, maar het wordt komende zondag erg bar en koud overdag, dan gaan we eens lekker aan de slag met al die biertjes die nog in de gistflessen staan. Je bent de 1e die het hoort! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela († maart 2025) Posted October 7, 2015 Share Posted October 7, 2015 Ik ben benieuwd die fles ziet er niet echt smakelijk uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2015 Author Share Posted October 14, 2015 Nou, het 'bier' zit in flessen.Er zit een apart geurtje aan, moeilijk te omschrijven. Niet vies ofzo, maar lekker...? Ook niet. Maar goed. Eerst maar eens wat weken/maanden in flesjes laten liggen. In het standaard biertje zit 3,5 % alcohol, daar was dus geen suiker aan toegevoegd. Alleen de (onderkant van de) stengels, en 1 maïskolf. In het donkere biertje (ook van de foto hieronder) zit 6% alcohol, door de toevoeging van bruine suiker. Daar zit ook duizendblad in, als hopvervanger. Het proeven komt nog, maar dit is in ieder geval weer even een update Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted March 2, 2016 Author Share Posted March 2, 2016 Net een flesje van de variant met duidendblad (als zijnde hop) en bruine suiker open gemaakt om te proeven. Tja... het is niet vies. Laten we daar mee beginnen. Joep zijn beschrijving: Er zit een vreemd soort bloemige (van bloemen...) smaak aan. Die hopvervanger maakt het dan net wel even meer te drinken, de variant zonder 'hop' was echt te weeïg. We zijn best wat gekke drankjes gewend, qua brouwsels. Dus het is niet dat we het vergelijken met kwaliteitsbier Misschien is het wennen... Joep drinkt het flesje wel leeg (want zelf gemaakt, en niet echt vies). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted November 8, 2016 Author Share Posted November 8, 2016 Bij nader inzien was het toch echt niet echt lekker. Joep vindt niet snel iets 'vies', maar heeft het toch weggegooid (aan varkens gegeven ) Hij zegt liever een glaasje water te drinken dan dit maïsbier (op een bier-moment dan hè? Hij drinkt heus wel eens water ). Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts