Balto Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Wie van jullie doet niet zure groente wecken gewoon in hun kookvocht na het blancheren? Het wordt sterk afgeraden vanwege kans op botulisme. In een hogedruk ketel zou het wel mogen. Maar nu lees ik ook dat de toxines van botulisme 15 minuten koken toch al niet overleven. Een hoge drukketel kost meer, en bovendien heb je dan weckpotten met schroefdop nodig die veel duurder zijn, want met echte weckpotten kan het nog wel eens mislukken. Ik gebruik dus liever gewoon een weckketel. Echter zal ik het mezelf nooit vergeven als ik mijn gezin vergiftig dus ik twijfel.. wat is jullie mening? Quote
RobO Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 wij wecken niet-zure rodekool, aardappels etc. in een gewone snelkookpan op hoge druk dus 120 graden, gewoon in weckglazen stortmodel, gaat bijna altijd meteen goedals het spul uit de potten gebruikt worden koken we eea nog een minuut of 10 door, dan maak je eventuele botuline stuk Quote
Balto Geplaatst: 4 september 2015 Auteur Geplaatst: 4 september 2015 Een gewone snelkookpan heb ik helaas niet. las ook dat de pan een bepaalde afmeting moet hebben, omdat anders de temperatuur ook niet op de 121 graden komt. Heb je die van jou eens gemeten of het wel echt de 120 graden haalt? Zo ja, welke heb jij dan? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 4 september 2015 Geplaatst: 4 september 2015 Ik weck maïskorrels en erwten in water, en courgette in suiker/azijn/water (zijn amper zuur als ze ze zo eet). Als je zaken zo hoog gaat verhitten, en daarna nog 10 minuten kookt dan lijkt mij dat ze niet meer lekker zijn. Maar goed, RobO weet wel van goed eten, dus ik kan het helemaal mis hebben. Andere groenten bewaar ik op andere manieren (en dan bedoel ik niet de vriezer), of niet. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
RobO Geplaatst: 5 september 2015 Geplaatst: 5 september 2015 klopt, we doen alleen groenten die dat extra stoofje wel kunnen hebben, dus rode kool en bleekselder bijvoorbeeldboontjes, andijvie, snijbiet, spinazie etc. worden zo snot dus die vriezen we in de vastkokende aardappeltjes zijn maatje kriel in de schil, 1 minuutje geblancheerd om de zooi op de schil te killen, dan 10 minuutjes in de snelkoker wecken en in de pan laten afkoelen (dit doen we alleen omdat ze bij ons al in december gaan uitlopen wegens geen koele donkere ruimte) na openen afspoelen en evt. halveren en in de oven verhitten op 200 graden met wat kruiden, olie Quote
Jorieke123 Geplaatst: 5 september 2015 Geplaatst: 5 september 2015 Ohja, rode kool weck ik ook. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.