Eise Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 Op een Engelse kweeperensite kwam ik het kweeperenras Isfahan tegen. Was een Engelse boomkweker met Perzische achtergrond die ze zelf meegebracht heeft uit Iran. Deze soort zou veel minder steencellen hebben en zelfs rauw te eten zijn. Heeft er hier iemand ervaring mee? En eventueel ent- of stekhout beschikbaar? Anders ga ik proberen of hij ze wil opsturen uit Engeland.Hier de beschrijving:History and description of IsfahanIsfahan quince comes from the ancient city of Isfahan in Iran famous for its quinces. It is a high quality quince suitable for a wide range of culinary uses. The fruit is quite large, pear shaped, lemon yellow when ripe with a distinctive quince aroma. Unlike most quince varieties commonly grown in the UK which have very astringent and gritty flesh, Isfahan is quite sweet and apart from the core has fine textured flesh. While it would not normally be eaten fresh it is quite palatable uncooked. When cooked it keeps its shape and will turn pink or even a deep red in colour. It is not very suitable for jelly making as the flesh does not break up, but it is excellent for making preserves or pies. It is also excellent for using in various meat and vegetable casserole dishes to which it gives its distinctive aroma and flavour. The tree is quite vigorous and fairly upright. It is a reliable and good cropper. It is slightly susceptible to canker and therefore less suitable for wetter regions of the country. Quote
weknow Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 Dat zou natuurlijk mooi zijn....een lekkere kweepeer uit het vuistje. Toch een bedenking... Lang niet alle rassen zijn goed geschikt voor ons klimaat. 2 problemen kunnen zich voordoen. Vorstgevoeligheid en onvoldoende tijd voor afrijping in ons klimaat. Vergeet niet dat de paar rassen die zich in ons klimaat als "geschikt" hebben bewezen sowieso ook al erg laat rijpen (oktober, soms november) en dan nog wat na-rijpen na de pluk nodig hebben zelfs. Isafan is een oud ras uit Iran blijkbaar en ik denk dat als die het hier goed zou doen en direct eetbare vruchten zou geven, er al lang handelaren op zouden zijn ingesprongen....? Het is zeker het proberen waard...misschien is dit een ontdekking...(Laat het ons weten dan! ) Hier een link naar een zeer uitvoerig PDF over kweeperen en hoe er in de loop der eeuwen culinair mee is omgegaan. De Isafan wordt er ook in genoemd.http://www.hoogstamfruitnh.com/contentfiles/culinaria/DeGoudenAppelsVanVergilius.pdf Verder kan ik er heel weinig over vinden...wordt ze soms hooguit vermeld, maar niet echt beschreven in het Nederlands. Succes met het vinden (en misschien kweken?) van de Isafan ! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 In Engeland kun je ze gewoon bestellen en als ze het daar doen dan hier ook neem ik aan? Quote
weknow Geplaatst: 28 september 2015 Geplaatst: 28 september 2015 Ik neem het eigenlijk niet zonder meer aan, Angela Zeker als ik op enkele Engelse bronnen verder kijk naar kweekervaringen met deze. Het is er echt een die wat meer zorg en ideale omstandigheden moet hebben. Maar er is in Nederland een andere verkrijgbaar (kleine vruchten in appelvorm, zeer productief) die ook vers te eten zou zijn...de "Krymsk". Alle informatie uit 2e hand. Heb er zelf geen ervaring met deze soort. De Krymst wordt soms ook "Aromatnaya" genoemd. Groot voordeel t.o.v. de Isfahan is bovendien dat ze goed zelfbestuivend is. O.a. verkrijgbaar bij biologische teler De Vrolijke Noot, hetgeen betekent dat het een gezond ras is. Ik denk dat klimatologisch gezien een soort uit Oost-Europa betere kansen heeft bij ons dan een uit het Midden-Oosten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Eise Geplaatst: 29 september 2015 Auteur Geplaatst: 29 september 2015 Bedankt voor de reacties. Ik had ook al bedacht/gehoopt dat het feit dat hij hem in Engeland verkoopt betekent dat hij het daar in ieder geval wel doet. We hebben hier in Maastricht toch wel een iets afwijkend klimaat van de rest van Nederland en is mijn tuin redelijk zonnig en beschut. Bovendien heeft Iran een behoorlijk gevarieerd klimaat dacht ik (er zijn geloof ik zelfs wintersportgebieden). De oost Europese soort Krymst is anders ook misschien een goeie optie, ga eens kijken. Kende de Vrolijke Noot wel maar blijkbaar niet naar de kweeperen gekeken en op notengebied ben ik voorzien. Quote
windindewilgen Geplaatst: 29 september 2015 Geplaatst: 29 september 2015 ik denk dat isfahan niet werkt in het westeuropesche klimaat. het is bekend dat kweeperen in warme klimaten gewoon rauw te eten zijn, kwestie van warmte. ikzelf zou ze dus niet om deze reden aanschaffen, of je moet gewoon de proef op de som nemen. spannend of de verkoper zijn belofte kan waarmaken. zelf ondervind ik dat er vaak schromelijk overdreven wordt door verkopers. experimenteren kost wel wat.als je beperkt ruimte hebt...........zou ik iets anders aanplanten. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl
angela († maart 2025) Geplaatst: 29 september 2015 Geplaatst: 29 september 2015 Ik nam aan dat als hij het in Engeland doet dan hier ook zoveel scheelt het klimaat daar niet met hier toch? Quote
speets Geplaatst: 29 september 2015 Geplaatst: 29 september 2015 Het Verenigd Koninkrijk is groot, met grote verschillen in klimaat en neerslag (Cornwall <---> Schotland). It is [...] less suitable for wetter regions of the country.Nederland heeft ook niet bepaald een droog klimaat. Maar je hebt gelijk, bij jullie zit je al bijna in Frankrijk Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Eise Geplaatst: 29 september 2015 Auteur Geplaatst: 29 september 2015 Inderdaad! Bijna Mediterraan. Hoe vaak ik hier niet in het voorjaar en zomer moet sproeien als mijn ouders in het Westland wegdrijven. Het is aan de overkant van de Maas zelfs beduidend vaker nat dan bij ons. De vijgen waren hier bijvoorbeeld ook al eind juli rijp met een tweede lading half augustus. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.