Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pioenrozen


dennislp

Aanbevolen berichten

Vannacht is mijn (laatste) oma overleden na een relatief kort ziekte bed. Gelukkig is het gewoon een kwestie van ouderdom en was ze tot bijna het laatste moment 110% zichzelf (op de laatste 48uur na). Rustgevend om te kunnen denken dat elk leven een eind heeft, en dat dat einde nu was, het klopte gewoon.

 

In haar tuin staan bijna geen planten, op een pioenroos na. Is er ooit ingekomen als cadeau van iemand, ze had toen nog geen idee wat het was. Sinds ik een klein jongetje was stond hij er al en gebruikte ze hem elk jaar als snijbloem. Mooi is hij zeker, vond zij ook.

 

Maar even genoeg (emotionele?) inleiding. Die pioenroos wil ik de komende tientallen jaren graag laten verder leven, net zoals de roos van mijn havo diploma na 3 jaar nog steeds leeft. Wanneer kan ik de pioenroos het beste eruit scheppen en/of stekken?

 

Wat zijn jullie ervaringen met pioenrozen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecondoleerd met het verlies van je oma!

 

Ik heb mijn 2 boompioenen uit onze vorige tuin eerst een tijdje in flinke kuipen gehouden (waarin ze tot bloei kwamen) en vorig jaar in de nieuwe (voor)tuin gezet. Ze hebben wat te droog gestaan en maar 1 bloem gehad. Ik hoop dat ze op gaan knappen, nu ik ze een grotere "boomspiegel" hebben gekregen (gazon was er te dicht op gegroeid) en ik ze bij droogte meer water geef.

 

Ik heb ze wel zeer ruim uitgegraven uit onze vorige tuin.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vorig jaar mijn bestelde pioenrozen in oktober gekregen en in mijn tuin geplant. Volgens de gebruiksaanwijzing niet dieper dan wat normaal boven de grond staat planten, anders gaan ze niet meer bloeien.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hai Dennis. Wederom een plant met veel gevoelswaarde. Gaat je vast weer lukken.

 

Pioenrozen zijn hele sterke planten hoor, al hebben ze wat van een handleiding nodig. Het zijn planten die zeer oud kunnen worden. Ik heb vroeger een hele verzameling van die dingen gehad, zowel de vaste plant- pioen als de 'boom'- pioen ; de meer verhoutende struikachtige, soms botanische, soorten. Prachtige dingen. Heb ze gestekt ( veel uitval, lage slagingskans ) en gescheurd, gezaaid ( duurt lang ) etc.

 

Wil je de vaste plant- pioen verplanten, doe je dat het beste nu. Ruim uitsteken, zeer ruim. De wortels bevinden zich als een soort van ster vanuit het centrum van de plant, zijn dikke vleesachtige, wel enigszins 'Dahlia-achtig' wortels, met niet al te veel haarwortels. Vaak komt de plant niet echt als kluit er uit, tenzij je op zware klei zit. Dat is trouwens ook het mooiste : pioenen houden van zware voedzame grond.

Hoewel als je weet wat je doet je ook gerust een pioen op een ander moment kunt verpoten, is nu wel de beste periode. Niks afsnoeien, gewoon de plant laten instorten na het verpoten. Heel belangrijk is inderdaad de pol niet dieper te zetten dan hij stond. Komt de wortelkluit er inderdaad als ster uit, zonder aanhangende grond, dan het plantgat zo voorbereiden dat je een gat hebt waar in het midden een verhoging is, waardoor je de ster er zo in legt, dat het centrum van de ster iets omhoog staat ( snap je m nog ? ) Met potgrond, compost, klei aanvullen. aftoppen met lekker veel compost en of bladaarde en blad. De 'neus' of 'neuzen' van de pol moeten gelijk aan de grond zijn. net zichtbaar nog. Er mag los blad overheen.

 

Mesten: deze verplante pol hoef je eigenlijk ( met goede grond aangevuld ) niet te mesten. Elk jaar een half handje koemest bij de plant is lekker. Eigenlijk mest ik pioenen in augustus/ begin sept, met een wat kaliumrijke mest. Dan legt de pioen de knoppen aan voor het nwe seizoen. Het zijn wel aardige mestvreters.

 

Heel veel simpelere soortjes pioenen doen het ook prima zonder al dat getuttel. Met nooit mesten doet de plant het óók wel. En ook heel mooi. Maar mensen weten niet wat ze zien als zo'n plant eens verwend zou worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal, met zoveel tips kan het al sowieso niet meer mis gaan!

Zijn er ook nog planten waar je niks van weet Bit?

 

Momenteel staat hij al vele jaren op erg arme aarde. Ben benieuwd wat hij gaat doen zodra dat verbetert. Nu waren er elk jaar 4 tot 5 bloemen.

 

Zit nog met vier vragen:

- Wat voor locatie is het best voor een pioenroos?

- Is de pioenroos gevoelig voor bijv. slakken?

- Zou hij ook nu al te scheuren zijn, hoe gaat dat in zijn werk? Hij staat wel op arme aarde, geen idee of het wortelstelsel zo groots en sterk zal zijn.

- Is het een plant die vooral horizontaal of verticaal wortelt? Kans bestaat dat ik hem namelijk in een pot wil houden. Als ik hem in de vollegrond zet staat hij heel dicht op andere struiken (en wortels) en verwacht ik hem niet gemakkelijk te kunnen vermeerderen/scheuren, terwijl ik dat in het begin sowieso wil gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pioenroos bloeit rijker als deze zonnig staat, maar verlangt dan absoluut voldoende vochthoudende grond. Verder is half schaduw ( 4u volle zon op een dag ) prima hoor. Pioenen kunnen heel goed tegen wortelconcurrentie, zeker als omliggende bomen/ struiken gelijk opgroeien met de pioen ( dus niet zo tussen volwassen bomen poten, maar er tussen laten opgroeien samen met opgroeiende bomen / struiken gaat heel goed, ze bloeien dan wel minder rijk hoor, maar doen het wél.

 

Pioen in pot is geen lekkere combinatie. Ga ik niet zeggen dat het absoluut niet kan, maar lekker is het niet. ze willen koele voeten en voldoende vocht, zeker bij aanleg nwe neuzen, na half zomer. Stekken nemen van pioen kan dus wel ( eigenlijk scheuren ) maar kan je beter niet een aantal keren achter elkaar herhalen. Pioenen houden van rust. Willen niet verstoord worden. Zijn vrij ziekte vrij, maar de meest voorkomende ziektes ( schimmels ) worden veroorzaakt door wonden en dat heb je eigenlijk altijd bij verstoring. Dus wil je jouw pioen vermeerderen, zou ik het gelijktijdig doen bij het verpoten. Er zijn wel trucs om de mogelijke schimmels ( in lucht, water en bodem ) vóór te zijn ( google maar eens, is vast een hoop over te vinden ), maar is wel veel gedoe hoor, en houdt de bloei tegen he ?

 

edit: ja de pioen wortelt met dikke vleesachtige wortels vooral breed. een bladpol van 15 cm doorsnede heeft een wortel 'ster '-krans van een doorsnede van ong 60+ cm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Bit! Ik ga er binnenkort eens naar kijken. Inprincipe duurt het nog wel even voordat het huis verkocht is (heeft alles behalve haast), maar ik kan dus echt hem beter nu al verplaatsen begrijp ik? Niet lekker 'lui' wachten tot het voorjaar zegmaar.

 

Is het voor scheuren ook de juiste tijd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank Bit! Ik ga er binnenkort eens naar kijken. Inprincipe duurt het nog wel even voordat het huis verkocht is (heeft alles behalve haast), maar ik kan dus echt hem beter nu al verplaatsen begrijp ik? Niet lekker 'lui' wachten tot het voorjaar zegmaar.

 

Is het voor scheuren ook de juiste tijd?

 

Houdt er rekening me dat planten in de tuin bij het ontroerend goed van het huis horen. Je mag dus bij verkoop van het huis niet zomaar je planten mee verhuizen. Haal dus de planten er uit voordat je het huis in de verkoop zet of in ieder geval voordat je kopers op het huis krijgt.

Met vriendelijke groet,

Wim.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Hallo,

 

Ik zwengel dit topic weer aan met een vraag. Wij hebben een witte pioen in de tuin staan. Bij het verplanten van een andere plant die te dicht op deze pioen stond, is er een klein stukje wortelstok van de witte pioen meegekomen. Hier zat een nieuw stengeldeel in wording aan. Is dit kwalijk voor de pioen? En wat kan ik met dit stukje wortel doen?

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hoeft niet fataal te zijn voor de nog staande pol. Ergens is er nu natuurlijk een plek waar die afgescheurd is ( wond ), wat bij overtollig vocht wel een oorzaak van wat rot kan zijn. maja. niks aan te doen nu.

 

De afgebroken wortel, waarvan je zegt dat er een stengel-scheut aan zit ; beetje afhankelijk van de maat, de grootte dus, van de wortel, is dus eigelijk als stek te beschouwen. Als stek behandelen: oppotten in apart potje zetten, niet te nat, droog wegzetten, gewoon koud/ buiten, maar vooral niet laten wegrotten, ook niet laten uitdrogen. Op laten komen, af en toe checken of er wortels onder uit het potje komen, zodra dat gebeurd: in de tuin poten op definitieve plek. Waarom niet gewoon gelijk nu op de tuin in de grond ? Omdat de kans op wegrotten nu groot is ( koude/ nat )

 

heb je foto van de stek ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Bit,

 

Ik maak een foto van de stek. Kijk, het is gewoon een pareltje in de tuin en ik vind het echt zonde wat er gebeurd is. Maar zoals je zegt: er is nu niets meer aan te doen. Bedankt voor de info. Voor in de tuin staat een pioen die wordt lastig gevallen door gravende beesten. Hij lijkt er totaal geen last van te hebben...

Regenwormen graven gangen, en veel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is een 'neus' die je te pakken hebt. Klein stukje oude stengel ook. Voorzichtig oppotten in gewone potgrond zou ik doen. potje maat p9, luchtig oppotten licht aandrukken , niet te zwaar aandrukken, wel wat voorzichtig mee zijn. Héél kort het p9 potje met de stek, laten drinken in een laagje water, maar heel even. Droog wegzetten over 2 weken nog eens aan het gewicht van het potje voelen of het uitdroogt of niet ( droogt in de winter niet zo snel hoor ) Geen volle zon totdat je zeker weet dat het aangeslagen is.

 

De wond van de oude plant hersteld wel waarschijnlijk hoor. Die ouderplant zal er misschien wel wát onder lijden en het kán nog erger uitpakken, maar geen zorg. Waarschijnlijk niet. De open grond gewoon weer dichtgooien, juist niet met compost of mest oid. ( haard van schimmels )

Link naar reactie
Delen op andere sites

hád er vroeger veel ja ( ben wel een liefhebber; mijn avatar / profiel-foto is een pioen he ? ) Heb ze nú niet op de tuin in Nederland, maar in Frankrijk heb ik nog meerdere botanische soortjes staan en meerdere cultivars. Zijn oersterke lange-termijn planten he ? Heerlijke dingen voor een tuin op afstand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...