Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Als zelfstandig naamwoord?

Gewoon: planten

EDIT: In dit online woordenboek staan 5 betekenissen. Ik voeg ze maar even toe, want niet iedereen begrijpt geloof ik dat planten een link is waar je op kunt klikken.

1 gewas (het ~ | meervoud gewassen)

het gewas dat binnengehaald moet worden of binnengehaald is

"het gewas staat er goed bij"

Synoniemen: oogst

2 gewas (het ~ | meervoud gewassen)

plant als behorende tot een bepaald soort

"een uitheems gewas"

3 gewas

het onderstuk, de wortel van een gewei

4 gewas (het ~ | meervoud gewassen)

vegetatie

"laag gewas"

Synoniemen: plantengroei, planteleven, plantenleven, vegetatie

5 gewas

dat wat aanwast op het veld, maar nog niet geoogst is

"Na voldoende regen en zonneschijn stonden de gewassen er goed bij."

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Leuke vraag!

Kan alleen maar zeggen wat ik zelf met het woord bedoel en hoe ik het woord begrijp. En dat is nog wat beperkter of wat preciezer misschien, dan wat Speets zegt.

Bomen in een bos of de klimop die tegen de schutting groeit of het grasveldje om te voetballen zou ik geen gewassen noemen, maar het zijn natuurlijk allemaal planten. Met gewassen bedoel ik zoiets als: "Planten die je bewust teelt om te oogsten en voor iets te gebruiken". Kroppen sla om op te eten, kruiden voor in een gerecht of voor medicijnen te maken, bomen in een bos voor houtproductie enz. of een veld gras om als hooi te drogen voor het vee.

Ik maak - nu Nieuw het vraagt realiseer ik me het beter - een onderscheid tussen zo maar planten en bepaalde planten die we op een bepaalde manier laat groeien ("kweken") zodat ze opbrengst geven. Die laatste noem ik gewassen. Planten kunnen ook "wild" zijn, maar "gewassen" zijn planten die in cultuur worden gebracht om ze te gebruiken of er nut van te hebben.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
En dat is nog wat beperkter of wat preciezer misschien, dan wat Speets zegt.

Als je even de link had geopend, had je gezien dat die 'betekenis in engere zin' daar ook genoemd wordt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik bedoel er hetzelfde mee als weknow. Een gewas is een plant die wordt verbouwd voor haar opbrengst in de vorm van vruchten etc

Vriendelijke groeten,

Holland

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...