Ga naar inhoud

Semi-nieuwe start: diepspitten of niet?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo

hoewel ik al enkele jaren een kleine moestuin heb, zijn we ondertussen gestart met het grondig (en definitiever) indelen van onze tuin. Tot vorig jaar had ik 6 bedden van telkens 1m x 2m. Drie jaar na elkaar heb ik er telkens 2 bijgemaakt. Door dit te doen wist ik dat er in mijn tuin op ongeveer 20 à 30 cm een laag haarde zandleem zat. Die heb ik voor die kleine bedden er telkens uit geschept tot ik weer op de zwarte grond zat. Aangezien ik toen nog veel zwarte grond uit de kelder had, kon ik dit mooi aanvullen.

Ondertussen is de oppervlakte 'moestuin' uitgebreid tot 50m2. Het hele stuk is vorige zomer ruw geploegd om vooral op de rest van het stuk gras te kunnen zaaien. Nu is mijn vraag hoe ik best van start ga, vooral omdat ik niet goed weet of ik die zandleem laag mag laten zitten?

Best toch twee spades diep spitten om zo die gelere laag leem mee te mengen en dan goed veel compost mengen of haal ik dit toch best weg? Of is dit helemaal niet nodig en maak ik na het ploegen de grond (dus een laagje van +/-20 à 30 cm) los met een riek en ga ik van start?

graag jullie advies

Geplaatst:

Moeilijk te zeggen van afstand.

Gaat het om een echt ondoordringbare laag?

(Je zou dat moeten merken aan de waterhuishouding van je tuin) dan kan doorbreken gewenst zijn.

Maar is dat nog niet gebeurd door dat ploegen? Doorbreken hoeft dan niet altijd met grote middelen. Ik heb het hier opgelost bij een laag op 0.75 a 1 meter door waar fruitbomen komen met een grondboor gaten te maken en die op te vullen met grind.

Of is het gewoon een stevigere laag? (op zich normaal dat grond dieper ook vaster is) Dan zou ik niet meer, alweer, gaan spitten. Spitten, freezen enz. is schijn structuurverbetering (jezelf voor de gek-houderij ) even is het losser en ligt het mooi, maar de problemen komen binnen weken of maanden weer terug. De oplossing is dan om organisch materiaal toe te dienen (compost vooral) en dat geregeld te blijven doen. Bovenop je bodem (dus niet echt gaan inwerken en zeker niet diep, want daar heeft het nauwelijks nut) waardoor er heel snel een vruchtbare toplaag ontstaat vol bodemleven dat voor de gewenste structuur, vochtregeling en water (+ lucht!)vasthoudend vermogen zorgt. De diepere lagen, als ze al problematisch zijn, zullen vanzelf ook verbeteren door planten die dieper wortelen en soorten regenwormen die in de diepte actief zijn (en eveneens gevoed en geactiveerd gaan worden door het organisch materiaal dat je bovenop aan brengt).

Voor al je gewone moestuingewassen is een teeltlaag van 20 a 30 cm. voldoende. Sommige planten wortelen zeker ook dieper, maar die wortels zijn ook op dieper gaan berekend. Geen probleem dus. Juist voor aanplant van (fruit-)bomen of druiven e.d. is een doorgankelijke diepte van 60 a 80 cm. wel gewenst. Als daar een ondoordringbare laag zit, kunnen ze waterziek worden (slecht groeien) maar in een normale bodem gaat dat vanzelf goed. Diep graven, spitten, mengen is dus alleen een keer nodig misschien als je echt een probleembodem hebt. Anders is bovenbeschreven methode met organisch materiaal (compost heb je blijkbaar! geweldig daarvoor) veel doeltreffender. Grondverbetering doe je dus NIET mechanisch, maar op een biologische manier best!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

moelijk te zeggen of het een echt ondoordringbare laag is. Het is alleszins een minder vruchtbare laag lijkt me...

Het is t.o.v. de zwarte bovenlaag eerder geel met brokjes grijze klei. Ik vermoed kleigrond...

Dus voorlopig zo laten en een massa compost toevoegen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Nog een bijkomende vraag: is het nuttig, zoals mijn oudere buurtbewoners beweren om het eerste jaar alles vol aardappelen te zetten. Dat zou de grond los en dus beter maken voor de volgende jaren. Ik overweeg het, als het effectief helpt!

Graag jullie advies!

Geplaatst:

In de spit-benadering wel omdat aardappels een wat kruimelige grond achter laten. Maar in diezelfde benadering moet je de grond ook steeds omwerken, spitten of freezen, om ze bewerkbaar te krijgen. Dan heb je enkele maanden een schijnbaar losse grond en dan slaat hij weer dicht en is alle gewenste structuur weer weg. Grond wordt hier gezien als gesteente (klei, zand enz.) en planten groeien er nog door de kunstmest die je overvloedig toedient. Het effect hiervan is een steeds verder gaande uitmergeling van de bodem, erosie, wegspoelen, verslemping, dichtslaan en snel teruglopende vruchtbaarheid en een gevecht tegen de bierkaai. (Een enorm probleem in de landbouw waar het roer intussen echt is omgegooid).

In mijn ogen is deze benadering dus volkomen achterhaald en on-zinnig. Een blijvend (!) echt goede structuur krijg je door je bodem te voeden met organisch materiaal en door zo weinig mogelijk in de bodem te gaan woelen en te zorgen voor dat een goed ontwikkeld bodemleven dat het werk doet. Dan heb je zo een aardappel-truc niet echt nodig en kun je gewoon alle gewassen in - aanbevolen - een verstandig wisselteeltplan verbouwen. Veel minder werk en gewoon betere resultaten (en een enorme verlaging van milieulasten).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Kom ik ook veel tegen hoor, dat je heel goed aardappelen kunt telen op een eerder ongebruikte grond. Structuur is 1 argument, maar een andere goede zou zijn, dat de aardappelteelt ook een erg onkruid-onderdrukkende teelt is he ? Gewoon door bladgroei, licht weg nemen. Wel vrij dicht opeen poten dan.

Combinatie van de aanpak van Weknow en zulke oude wijsheden is misschien ook een optie ?

Geplaatst:

Ik zou ook kiezen voor een combinatie van beide standpunten. Dus wel wat aardappelen hier en daar, en er tussendoor een groenbemester planten en wellicht ook iets dat meer de hoogte in groeit (mais?) en zorgen voor een goeie compost-/ en mulchlaag, en 'blote aarde' in het vervolg altijd vermijden, en ook in de rest van je tuin zoveel mogelijk combineren. En totdat je iets gaat planten of zaaien zou ik karton gooien met compost en mulch erover heen. Ik heb dat afgelopen najaar in delen van mijn tuin gedaan en ik wilde dat ik het overal gedaan had. Onvoorstelbaar mooie losse aarde vol wormen zit er nu al onder het stro (het karton is al bijna weg), terwijl ik ook een stuk heb waar ik wel lelijke planten uit heb gerukt maar verder 'niet aan toe kwam' en dat is kleffe harde klei geworden.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De suggesties die jullie doen, is dat voor het komende jaar? het nu nog winter, het liefst van al zou ik volgend voorjaar, binnen enkele maanden dus, beginnen met moestuinieren. Als ik jullie advies hoor, wacht ik hier dus best nog een jaar mee?

Groenbemester zie ik hier op de akkers massaal staan. Dat wordt pas in het najaar gezet...is er iets wat ik ook dit voorjaar of zomer kan zetten.

En wanneer precies in de tijdlijn (stel dat ik voorjaar 2017 van start wil gaan met moestuinieren) moet ik dan massaal bemesten (ik kan verse koemest krijgen met stro of Champost gaan halen) en /of die karton leggen?

Geplaatst:

Ik zou echt lekker dit voorjaar al beginnen hoor. Gewoon lekker beginnen en als het stuk je te groot is, dan deels anti-onkruid werken, hoe je dat ook wilt doen, zijn vele methodes voor ( wat je noemt, karton, dichtleggen, groenbemester zaaien , aardappels poten etc etc. )

Gewoon lekker beginnen. Jammer om nog een heel jaar te moeten wachten van jezelf. Waarom ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...