Julian Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 Beste moestuinierders, Mijn ouders hebben al een paar jaar een moestuin en ik ga me er pas dit jaar mee bemoeien (en inlezen). Nu heb ik een vraagje over de composthoop. Deze is ongeveer 1 bij 1 meter. Het oudste wat erin ligt is van augustus. Ze hebben er van alles in gegooid en ik denk ook grote hoeveelheden tegelijk van 1 soort groente. Waarschijnlijk ook best wat aarde wat aan de wortels van groenten/onkruid zat. Nu staat de bak ook zonder plastic doek om het water weg te houden, dus de composthoop is erg nat. Ook hebben ze het niet omgespit om het te laten luchten. De compostbak was tot over de rand en is nu wel al wat geslonken. Het staat wel op kleigrond, niet op tegels. Dus ze hebben iets goed gedaan. De houten planken staan niet te dicht op elkaar, zo'n 7 centimeters uit elkaar (onderste foto linksboven, foto is niet nu gemaakt, maar eind vorig jaar) (We gaan er ook een 6 jarige wisselteelt op doen i.p.v. 4, las hier op het forum dat dit beter was i.v.m. ziektes) Mijn vraag aan jullie is... Is dit nog te redden? Als het niet helemaal meer goed is, valt er nog wat te redden? Het onderste gedeelte? Mijn ouders hebben in het najaar de vorige compost over de tuin gegooid, maar ik heb ergens gelezen dat dit 2× per jaar , dus ook in het voorjaar ook goed is? Of kunnen we dit nu beter weggooien en opnieuw beginnen en het pas weer met het najaar op de grond doen? Ik ben een newbie, en leer graag dus als ik wat fout zeg, corrigeert me a.u.b. daar leer ik alleen maar van Quote
RobO Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 maak je geen zorgen hoor, bij compost op deze manier lukt het ook altijd welneem een handje compost van het stuk dat al verteerd is en knijp erin: als er een paar druppels uit komen is ie niet te natsteek er eens een spa in en ruik aan het spul, als het naar grond ruikt gaat het ok afdekken met een oud kleed of wat worteldoek kán als ie te nat isals je vaker belucht met een roerstaaf of meer omzet met een spa gaat het sneller en wordt hij warmer Quote
loes Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 (aangepast) Compost kan je niet snel zo erg verpesten dat je het weg moet gooien. Ik zou de composthoop omzetten, dan is alles door elkaar gehusseld en voldoende luchtig. Maar even afwachten wat de echte experts zeggen. 30 januari 2016 aangepast door Gast Quote
weknow Geplaatst: 30 januari 2016 Geplaatst: 30 januari 2016 Ben het helemaal met Robo en Loes eens. Zie de enorme blunders niet, die je ouders gemaakt zouden hebben. - Af en toe mengen bevordert de vertering en de luchtigheid. - Een jutezak of gronddoek om ze af te dekken tegen wind en regen is nuttig (geen plastic, dat ademt niet)- Als de bak te nat blijkt (methode Robo) of te vast, dan zou je bruin spul kunnen toevoegen. (geknipt of gehakseld snoeihout, bladeren of stro, stukjes bruin karton) Daardoor wordt de bak luchtiger en het absorbeert vochtigheid. Als ik het goed begrijp hebben ze er nu vooral "groen" spul opgegooid...door dit "bruin" toe te voegen verloopt de vertering ook evenwichtiger. Het bruin bevat vooral koolstof, het groen meer stikstof....het bruin gebruikt die stikstof voor de vertering en door de combinatie hiervan kunnen de stabiele verbindingen (waarbij koolstof zich bindt met allerlei mineralen = humus) ontstaan die je wilt. Dat ze er afval van vooral 1 soort groente opgooiden zie ik niet als een zonde. In compost verwerk je in principe alle plantaardig overschot zoals je het krijgt...wel zal dat vermoedelijk vooral "groen" zijn. Een goede verhouding groen/bruin (iets van 1 : 2, maar dat komt niet heel precies....weegschaal echt niet nodig! ) bevordert de kwaliteit van de omzetting en het resultaat, de compost. Grond hoort op je compost inderdaad niet thuis (er is niks aan te verteren en het werkt de omzetting tegen), maar wat grond die nog aan (uitgeschudde) wortels hangt is geen probleem hoor...onvermijdelijk....moet allemaal ook een beetje praktisch blijven. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Julian Geplaatst: 30 januari 2016 Auteur Geplaatst: 30 januari 2016 Bedankt voor de reacties, ik dacht dus dat het te nat en daardoor niet meer bruikbaar zou zijn. Ik zal het mengen en er stro bij doen. Quote
Bit Geplaatst: 31 januari 2016 Geplaatst: 31 januari 2016 Precies. Wat je ook moet meenemen, is, dat het nu januari is he ? De composthoop is vooral nu nat en koud, al hebben we niet echt winter ( nog ). Maar het is koud. Pas in maart/april zul je zien, als de hele hoop weer wat is opgewarmd, dat het hele verteren weer veel vlotter gaat verlopen, het overtollige vocht is weggelopen. Omzetten in maart ( of nu ook al als het wel erg nat is ) is wel handig ja. en dat af en toe es herhalen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.