Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi allemaal

Ik wil me dit jaar aan aardbeien wagen. Mijn tuintje in de volkstuin is tot 2 meter diep afgegraven vanwege een probleem met een niet water doorlatende ondergrond dus kan in principe met een nieuw teeltplan beginnen.

Ik had graag mijn kolen perceel opgeofferd om aardbeien te kunnen kweken. via internet en boeken heb ik al heel wat informatie gevonden maar een goed teeltplan met aardbeien is voor mij onvindbaar. Ik heb dus zelf iets in elkaar gestoken en heb graag jullie feedback hierop. Idee is dat ik de aardbeien 3 jaar laat staan terwijl ik al de rest wel jaarlijks routeer. De aardbeien gaan dus trager rond dan de andere groenten.

Dit heeft als gevolg dat de aardbeien dus voor en na elke andere groente soort kan komen , wat volgens mij geen probleem hoeft te zijn aangezien aardbei uit de rozen familie komt en dus niet aan groenten verwant is.

Verder vraag ik me nog af hoe die drie jaar er uit zien. Is dit eerste jaar met voorteelt en dan in augustus de aardbeien erin en het laatste jaar na oogst eventueel met nateelt?

Hieronder een schema om (hopelijk ) te verduidelijken wat ik bedoel.

teeltplan-overzicht23921454287048.JPG

Ik hoop dat deze foto goed doorkomt.

roze = vrucht gewassen

oranje = wortel gewassen

Geel = aardappel

bruin = peul gewassen

groen = blad gewassen

Rood = aardbei

Zoals je kan zien zal de aardbei er voor zorgen dat sommige gewas groepen over meerdere percelen verdeeld zijn maar er zal altijd 6 jaar tussen zitten.

Geplaatst:

ziet er goed uit

onze kweker Duivenvoorden adviseert om na aardappelen geen aardbei te zetten

wij doen het zo:

jaar 1 kopen we dikke A+ frigoplantjes eenmaaldragers in het vroege voorjaar (nu ongeveer), die dragen al goed vrucht hetzelfde jaar

jaar 2 hetzelfde bed geeft een tweede oogst, bij goede verzorging en goed weer even goed of beter dan jaar 1

jaar3 wordt al een stuk minder, afhankelijk van de soort wel, in augustus nemen we uitlopers van nog sterke planten en zetten die in een nieuw bed; oude planten gaan in de kliko

jaar 4 nieuw bed met de uitlopers geeft oogst

jaar 5 = jaar 2

jaar 6 = jaar 3

jaar 7 kopen we nieuwe planten

een tuinbuur doet het anders: elk jaar maakt ze náást het bed met 3 ruggen 1 nieuwe rug met uitlopers en ruimt 1oude rug op

het aardbeibed wandelt dus zo de tuin door

een andere tuinbuur koopt heel luxe elk jaar in augustus nieuwe planten en heeft dan in het jaar daarop prima oogst

Geplaatst:

Boeken vol zijn er al geschreven over aardbeien. Ieder doet het op zijn manier.

Ik heb een klein moestuintje dus heb beperkt ruimte voor aardbeien.

Ik heb drie bedjes van elk zo'n 2.50 vierkante meter. Dus wil ik zoveel mogelijk aardbeien van elke plant oogsten.

Als de aardbeien (maximaal) 3 jaar in een bedje hebben gestaan ga ik uitdunnen. De planten worden te groot, dus te veel blad met als gevolg minder aardbeien. Ook vormen zich tussen de bestaande planten uitlopers dus het wordt te druk in het bed.

Ik gooi de moederplant weg en verzamel de uitlopers. Omstreeks half maart zet ik deze uitlopers in plastic balconbakken (die ik pas vanaf half mei nodig heb) en vul deze bakken met goede potgrond. Na enkele weken en met een beetje goed voorjaar wortelen de uitlopers al in die goede aarde.

Laatste week van april zijn er voldoende wortels gevormd en gaan de aardbeienplanten in een mooi schoon, licht bemest, nieuw aardbeienbed.

Het 1e seizoen geeft al een aardige opbrengst, het 2e seizoen de meeste opbrengst, het 3e seizoen wordt al minder en dan begint de cyclus weer opnieuw. En zo wandelen mijn aardbeienbedden lekker door de tuin, dus ik doe ook nog iets aan teeltwisseling.

vr. gr. Dirk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...