Isabel Uiterweerd Geplaatst: 25 februari 2016 Geplaatst: 25 februari 2016 Hallo beste leden, Ik heb een vraagje over de propagatorbak. Ik ben van plan daar enkele plastic bakjes in te zetten om mijn tomaten in voor te zaaien. De bakjes zijn een afvalproduct van het bedrijf waar ik werk. Er zit een deksel op en ik heb gaten in de bodem gemaakt. De deksels haal ik eraf, aangezien de propagatorbak zelf een deksel heeft (buiten de propagatorbak zou ik de deksel er wel op kunnen doen). Buiten de bak gebruik ik de bakjes voor o.a. lupines en siergras. Planten die wat harder zijn zeg maar. Nu is mijn vraag: ik heb een daglicht lamp van mijn reptielen over en wilde die erboven zetten met een flexibele arm. Maar als de bak warm wordt en het water condenseerd erin, wanneer moet je dan de ventilatie stroken open zetten? Ik zet de bak op een terrarium, maar op een plek waar hij niet veel warmer wordt dan kamertemperatuur, anders ben ik bang dat ze het te warm krijgen. Alleen voor het ontkiemen zelf wilde ik ze wat warmer zetten. Is het de bedoeling dat de jonge tomaatjes in zulke vochtige lucht staan? Of zullen ze dan snel beschimmelen? Alvast bedankt voor de uitleg! Groetjes Isabel Quote
mw vogel Geplaatst: 26 februari 2016 Geplaatst: 26 februari 2016 hoi Isabel,Ik kan niet echt antwoord geven op je vragen, omdat ik me niet precies kan voorstellen hoe je eea wilt gaan doen...Maar ik heb wel een vraag voor jou: waarom wil je tomaten opkweken in een propagator?Mijn ervaring is namelijk dat tomaten goed te zaaien en te kweken zijn bij 18 - 20 graden, kamertemperatuur dus.Dat is een stuk eenvoudiger dan met bakjes in de propagator: gewoon op de vensterbank ermee Succes!Christa Quote
kiekenboerinneke Geplaatst: 27 februari 2016 Geplaatst: 27 februari 2016 Ik gebruik een propagator om te kiemen ( omdat bij ons op de vensterbank zetten om problemen vragen is vanwege 5 poezen in huis )Ik weet dat de propagator niet mag condenseren, omdat dit schimmels in de hand kan werken.Merk je dat je teveel condens krijgt is het best de verluchting open te zetten en het condens te verwijderen met een schone doek.Mijn propagator staat intussen in een kweekkastje, zonder deksel en daar gaat het ook prima. Quote
Isabel Uiterweerd Geplaatst: 27 februari 2016 Auteur Geplaatst: 27 februari 2016 Bedankt voor de informatie, ik zet de ventilatie open. Ik heb hetzelfde probleem dat ik de zaaitray niet op de vensterbank kan zetten ivm ons huiskonijn. Het staat bij mij op een terrarium waar de bak ongeveer 28C wordt en ik er een daglicht lamp boven gezet. Als ze ontkiemt zijn zet ik ze kouder weg. Ik heb vandaag prachtriet en klokjesbloemen gezaaid in 9 cm bakjes. Deze zaden doen er vrij lang over om te ontkiemen dus heb ik deze als eerste gezaaid. Ik neem de bijsluiter van de zaden misschien te letterlijk, daarop staat "binnen onder glas". Dus dat heb ik maar gedaan. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.