PatrickL Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 (aangepast) Bij mij staat de pruimenboom sinds zondag in bloei. Schijnt bijzonder vroeg te zijn. 2 maart 2016 aangepast door Gast Quote
PatrickL Geplaatst: 2 maart 2016 Auteur Geplaatst: 2 maart 2016 ik dacht dat ik twee foto;s had toegevoegd. Nogmaals dan Quote
Erny Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Dat is inderdaad aan de vroege kant, hij staat zo te zien ook op een beschut plekje? Voor dit soort leuke fenologische observaties hebben we ook een topic én een overzicht waarin je die zelf kunt invullen (en zo een overzicht van jaren kunt opbouwen)...Daar kan ik bijvoorbeeld zien dat vorig jaar mijn pruimeboom op 18 april voor het eerst bloeide en in 2014 al op 30 maart. fenologische-waarnemingen-2016-t19532-20.html Zie mijn onderschrift voor de spreadsheet: Quote
PatrickL Geplaatst: 2 maart 2016 Auteur Geplaatst: 2 maart 2016 oh leuk. dank je je voor je reactie. Wist ik niet. Erg beschut plekje inderdaad De foto's zijn van 28 februari dit jaar. Bloeide dus al in februari! Quote
weknow Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Is zeker vroeg! Hier en daar ook al een sporadisch bloemetje gezien hier. Op de perzik en op de kwee, op brem en zo waar al een enkeltje op de forsythia, een campanula. Allemaal hartstikke vroeg. Toch wordt dit eigenlijk nog niet als echte bloei gezien i.v.m. bevruchting e.d. Als ongeveer 50% van de bloesem van een boom geopend is, wordt dit gezien als bloei. Ook pomologische verenigingen (van appels en ander fruit liefhebbers) houden dit bij voor allerlei rassen in Belgie en Nederland. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 Dat is inderdaad aan de vroege kant, hij staat zo te zien ook op een beschut plekje? Voor dit soort leuke fenologische observaties hebben we ook een topic én een overzicht waarin je die zelf kunt invullen (en zo een overzicht van jaren kunt opbouwen)...Daar kan ik bijvoorbeeld zien dat vorig jaar mijn pruimeboom op 18 april voor het eerst bloeide en in 2014 al op 30 maart. fenologische-waarnemingen-2016-t19532-20.html Zie mijn onderschrift voor de spreadsheet: Ja oke. Maar het is nogal afhankelijk er van, wélke pruim topicstarter hier toont he ? Er zijn meerdere Prunus-soortjes die dit jaar allang bloeien, normaal in maart en april, dit jaar al vroeger. Begin februari zijn een aantal soorten al begonnen. Ik weet niet welke pruim de Topicstarter hier toont ? Voor een gewone handpruim zou het inderdaad debiel vroeg zijn, voor de Wegedoorn, Sleedoorn enz, is het echt zo vroeg niet. Kroosjes en slee-pruimen zijn ook vroeger etc etc.. Quote
PatrickL Geplaatst: 5 maart 2016 Auteur Geplaatst: 5 maart 2016 Dat is inderdaad aan de vroege kant, hij staat zo te zien ook op een beschut plekje? Voor dit soort leuke fenologische observaties hebben we ook een topic én een overzicht waarin je die zelf kunt invullen (en zo een overzicht van jaren kunt opbouwen)...Daar kan ik bijvoorbeeld zien dat vorig jaar mijn pruimeboom op 18 april voor het eerst bloeide en in 2014 al op 30 maart. fenologische-waarnemingen-2016-t19532-20.html Zie mijn onderschrift voor de spreadsheet: Ja oke. Maar het is nogal afhankelijk er van, wélke pruim topicstarter hier toont he ? Er zijn meerdere Prunus-soortjes die dit jaar allang bloeien, normaal in maart en april, dit jaar al vroeger. Begin februari zijn een aantal soorten al begonnen. Ik weet niet welke pruim de Topicstarter hier toont ? Voor een gewone handpruim zou het inderdaad debiel vroeg zijn, voor de Wegedoorn, Sleedoorn enz, is het echt zo vroeg niet. Kroosjes en slee-pruimen zijn ook vroeger etc etc..Het is een prunus domestica black amber. Quote
sugar Geplaatst: 5 maart 2016 Geplaatst: 5 maart 2016 Hier staat Sanguine de Wismes al in bloei sinds 3 januari. De boom bloeit nu nog altijd. Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.