Jaydot Geplaatst: 4 maart 2016 Geplaatst: 4 maart 2016 Op de EM site* kwam ik een m.i. interessant artikel tegen: hoe plantenwortels en schimmels verstoppertje spelen. (*EM = Effective Micro-organisms, waar ik een groot fan van ben. Bokashi-starter is een EM produkt) Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
koolrabi Geplaatst: 6 maart 2016 Geplaatst: 6 maart 2016 Interessant artikel. Bedankt voor de verwijzing. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Jaydot Geplaatst: 7 maart 2016 Auteur Geplaatst: 7 maart 2016 Ja, fascinerend hè!En nu is het wachten op een simpel overzichtje van wat je naast elkaar moet zetten om spectaculaire resultaten te krijgen . (Hee, koolrabi, we hebben nog een hobby gemeen, zag ik - ik heb ook een Joomla pagina op mijn homepage . Ga nu jouw stuk over bokashi lezen) Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
koolrabi Geplaatst: 7 maart 2016 Geplaatst: 7 maart 2016 Hallo Jaydot: Leuk om dit te horen. Ja zo'n overzichtje zou natuurlijk heel mooi zijn. Bij combinatieteelt zul je al wat vinden misschien, maar het is niet altijd duidelijk waarom je precies de combinatie maakt. Soms wel overigens. Het artikel over Bokashi op mijn website is een begin van een handleiding Bokashi. Ik ga 'm nog verder uitbreiden samen met mensen die er meer ervaring mee hebben. Het is mijn eerste seizoen. In onze dorpstuin start deze zomer een Bokashi project met workshop. Boeiend lijkt me. (Ja Joomla, leuk om mee te werken en de moestuin is natuurlijk een dankbaar onderwerp. Mijn site groeit door samen met mijn moestuin). Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Jaydot Geplaatst: 7 maart 2016 Auteur Geplaatst: 7 maart 2016 Het onderwerp is verre van nieuw, natuurlijk, onderstaand boekje heb ik al zowat veertig jaar in huis . Maar het aardige is dat het nu een wetenschappelijke onderbouwing krijgt. Goed verhaal, over bokashi! Ik heb er een paar jaar geleden super resultaten mee gehad, daarna een tijd niet gedaan, maar dit jaar weer mee begonnen. Alleen staat mijn emmer op het terras, en met dit weer schiet dat niet op, natuurlijk. (fascinerend hoe onze interesses parallel lopen: bonbons van rauwe cacao+cocos, fuchsia's, ideeën over gezond eten... Je sites zien er prachtig uit, alleen de link naar je Photohouse doet 't niet, en je begrijpt dat ik daar nu ook razend nieuwsgierig naar ben ). Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
koolrabi Geplaatst: 7 maart 2016 Geplaatst: 7 maart 2016 @ Jaydot: Dank voor deze titel. Binnenkort verschijnt van deze schrijvers het boekje "Metgezelplanten". Dat lijkt wel hetzelfde boekje. https://www.bol.com/nl/c/boeken/helen-philbrick/1624318/index.html Dat komt mooi uit. Ik wil er graag meer van weten. Want ik zoek vooral naar die "wortelinteractie" tussen planten gericht op een gezonde bodem. (Oh, Photohouse heb ik opgedoekt. Het spijt me. Het waren reisfoto's. Ik had teveel sites om goed bij te houden. Hobby's verschuiven ook he. Ik zal het linkje even weghalen, maar waar vond je de verwijzing?). Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
Jaydot Geplaatst: 7 maart 2016 Auteur Geplaatst: 7 maart 2016 Voor zover ik kan zien inderdaad hetzelfde boekje! Leuk! Er staat ook nogal wat in over de biologisch-dynamische inzichten rond plantenteelt, hopelijk zijn die in deze nieuwe uitgave gehandhaafd. Het is reuze interessant om te lezen, allemaal. (link staat rechtsbovenin de joomla site (en links in een extra menu). haha, hobbystress, ik ken het!) Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
koolrabi Geplaatst: 7 maart 2016 Geplaatst: 7 maart 2016 Oh ja, die was ik nog vergeten weg te halen. Dank. Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/
permanatuurtuin Geplaatst: 7 maart 2016 Geplaatst: 7 maart 2016 Een mooi artikel. Er zal nooit een handleiding komen van wat je naast elkaar kan zetten omdat je vrijwel alles naast elkaar kunt zetten. Planten moeten alleen niet uit balans zijn. Dat betekent dat er zoveel mogelijk soorten naast elkaar moeten staan en de concurrentie moet gelijk zijn. Dat betekent dat er dezelfde beschikbaarheid of vraag naar licht, voedingsstoffen... moet zijn. Dat betekent dat je per bodem moet uitproberen wat werkt. Dit geldt echter alleen voor wilde planten. Veredelde planten staan vaak te veraf van wilde planten waardoor ze in een natuurlijke setting dood zullen gaan. Ze zijn gewoon te zwak doordat al hun energie naar bijvoorbeeld hun bladeren toe gaat, die wij dan kunnen eten. Groenten houden daarbij van pionierssituaties (bacteriedominant), wat betekent dat zij situaties ambiëren die heel dynamisch zijn. Dit zijn bij ons geroerde gronden (beweging), waar bodemsterfte plaatsgevonden heeft waardoor er mineralisatie optreedt. De connecties in deze milieus zijn ook veel kleiner tussen de onderlinge planten. Ze hebben dus minder steun aan elkaar dan de vegetaties waar het onderzoek naar verwijst. Het bodemleven in deze milieus is veel diverser en meer verbonden met elkaar. De bodems zijn schimmeldominant of in ieder geval schimmeldominanter. In onze tuin bereiken we dit alleen met vaste planten, waarbij houtige gewassen de zichtbaarste relaties met schimmels hebben. In tuinen waar ooit kunstmest of vergif gebruikt is kan het lang duren voordat het bodemleven weer gezond is. Zeker kunstmest is heel schadelijk voor schimmels. Een ander probleem zijn natuurlijk alle schadelijke stoffen die uit de lucht op het land neerdalen, waardoor je in je eigen tuin ook maar met geringe mate aan herstel van het bodemleven kunt werken. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.