JHoppenbrouwers Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Ik heb een vraagje over het enten op een zelf gekweekt appel / peren boompje. Heel de winter heb ik verschillende zaden van appels en peren in de koelkast bewaard. Deze heb ik pas geplant en moet zeggen dat er heel erg veel opgekomen zijn.Zie hier de drie mooiste. (1e is een appel de andere twee peer) Enten is mij wel bekend en heb dit al vaker met succes gedaan (op bomen van zo'n 15 jaar oud om ze twee soorten fruit te laten geven). Nu zou ik graag van de boompjes die het beste groeien als ze groter zijn, geënte hoogstammers van maken. Mijn vraag is Hoe doe ik dat? Hoe hoog moet het boompje zijn en waar plaats ik dan de ent? Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen (op internet is er vrijwel niets over te vinden). Groeten Jeroen. Quote
Erny Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Deze vraag wilde ik ook net gaan stellen voor een vriend dus ik sluit mij maar even aan in dit topic. Hij heeft 10 jaar geleden een appelpitje in de grond gestoken en dit is nu een ongeveer 2 meter hoog boompje dat nog nooit appels heeft gedragen.Mijn vraag is of het slim is om dit boompje als onderstam te gebruiken? Want... de eigenschappen van deze onderstam zijn dan niet bekend... kan deze ook een sléchte invloed hebben op de geënte soorten die je er op zet?? Quote
ADOPEG Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Jeroen, dit is toch omgekeerde wereld? Je ent omdat je een goede onderstam (die in jouw bodem kan en daar genoeg voedingstoffen omhoog kan trekken) voor je gecultiveerde ras nodig hebt. Volgens mij kun je beter op een gegeven moment (na een jaar, rond deze tijd) beter deze uit pit op gekweekte boompjes op een goede onderstam (M9) enten. Quote ~ Vita rosa est ~
weknow Geplaatst: 15 maart 2016 Geplaatst: 15 maart 2016 Zaailing onderstammen zijn heel gangbaar voor hoogstam. Ongetwijfeld zijn er tegenwoordig geselecteerde zaden voor in de beroepsteelt...hoewel hoogstam echt niet meer gebruikt wordt in beroepsteelt...dat is meer voor liefhebbers en pomologen...maar eeuwenlang was dit de standaard. Ook al ken je de eigenschappen van de appel niet (hoeft ook niet) op zich geeft het normaal gesproken een grote en gezonde boom. Wanneer? Als het boompje 2 of 3 jaar oud is, kun je op de gewenste hoogte de onderstam afknippen en een stukje van in principe elk gewenst ras er op plaatsen. Makkelijkste is als enthout en onderstammetje ongeveer even dik zijn. Tuurlijk kun je ook veel langer wachten, totdat de stam dikker is en er een kroonenting van evt. meerdere soorten op maken. Ik denk dat het wel wijs is om het onderstammetje als een boom, zonder zijtakken, wegknippen, op te kweken tenzij je juist iets struikachtigs wilt kweken. Duurt wel even voordat je vruchten krijgt....kan best 10 jaar of meer. Omgekeerd, ADOPEG, kan natuurlijk wel dat je de zaailing op een andere onderstam zet. Maar of dat een goede, lekkere, gezonde appelsoort (altijd een kruising met onbekend resultaat) oplevert....? Dat weet je pas na een heel aantal jaartjes. Kan leuk zijn om te proberen, je eigen unieke soortje, maar als je zeker wilt zijn van een door jou gewenste appel, kun je beter enthout van een gekend ras nemen...... Of het allemaal loont....? Onderstammen, ook van zaailingen, kosten niet veel. Het is leuk om te doen. Zo ben ik van plan om, na proberen op wat onderstammetjes daarvan, allerlei peren, mispels en kwee te enten in meidoorns die ik heel veel heb staan. Zie wel in hoeverre dat lukt Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
JHoppenbrouwers Geplaatst: 16 maart 2016 Auteur Geplaatst: 16 maart 2016 Bedankt voor de reacties. Het maakt me niet uit dat het lang duurt voor er appels aan komen. Leek me gewoon leuk om zelf een mooie hoogstam appelboom te kweken en te enten.Maar als ik het goed begrijp is het gewoon de boom eerst als een stok omhoog te laten groeien (zijtakken weg halen) en als deze de juiste hoogte heeft bereikt, daar dan de ent op zetten. Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 16 maart 2016 Geplaatst: 16 maart 2016 Jij noemt het de stok, ik noem het de stam, ja deze stam kaarsrecht leiden via een stok, alle zijtakken die aan je stam tevoorschijn komen een jaar laten groeien, dit is nodig om de stam het nodige volume te geven (het dikker worden) na elk jaar systematisch wegknippen. Wil je echt een 'hoogstam' opkweken dan ent je de stam op een hoogte van exact 2.20 m met de appel die je wenst. Je gebruikt een appel zaailing voor je onderstam? Hierin zit erg veel variatie, verwacht hiervan niet automatisch dat je een krachtig groeiende boom krijgt, het zou zomaar kunnen dat hij zwak en slecht groeit, met zaailingen kan het alle kanten op... Quote
JHoppenbrouwers Geplaatst: 17 maart 2016 Auteur Geplaatst: 17 maart 2016 @ Persica. Bedankt voor je reactie. Met als een stok omhoog laten gaan bedoelde ik ook om het stammetje mooi recht omhoog te leiden. Ik heb er veel gezaaid en er zijn er ook erg veel opgekomen dus keuze genoeg, ik ga gewoon kijken welke van de ongeveer twintig zaailingen het beste gaan om die uiteindelijk buiten te gaan zetten. Plek genoeg om nog een paar flinke appelbomen te zetten. En als je ze dan zelf uit het zaad hebt opgekweekt vind ik het veel leuker dan gewoon een boompje uit de winkel halen (die heb ik ook al genoeg).Mijn vader heeft een appelboom staan die waarschijnlijk ooit uit zaad gekomen is (vanwege dat deze in de slootkant is gegroeid en geen ent knobbel heeft) deze geeft de laatste jaren ineens erg veel redelijk kleine maar geweldig smakende appeltjes. En buiten dat is de boom ook nog eens heel mooi om te zien met al die knalrode kleine appeltjes. Dat is de soort die ik graag erop wil enten. Groeten Jeroen. Quote
JHoppenbrouwers Geplaatst: 3 april 2016 Auteur Geplaatst: 3 april 2016 Even een update van de "boompjes". Hier de twee grootste van een hele hoop zaailingen. De linker is een appel en verpletterd qua groei alle andere zaailingen de rechter is de mooiste peer. Ik zal om de zoveel tijd even blijven updaten hoe het gaat met de jonge boompjes. Quote
Raquette Geplaatst: 3 april 2016 Geplaatst: 3 april 2016 Leuk dit, ben erg benieuwd...hoop dat ik over vijf jaar nog op dit forum zit! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
JHoppenbrouwers Geplaatst: 12 september 2016 Auteur Geplaatst: 12 september 2016 Even een update van de boompjes. De twee boompjes rechts op de foto zijn de appel en peer van mijn eerdere foto. De peer doet het erg goed en de appel had best wel wat blad problemen maar sinds een paar dagen krijgt deze ineens weer mooi groen gezond blad dus ik hoop dat deze nu wel gezond verder gaat groeien. Weet iemand hier trouwens of het verstandig is deze boompjes (het zijn er nog veel meer) in de kas te laten overwinteren of gewoon buiten laten staan? Quote
weknow Geplaatst: 12 september 2016 Geplaatst: 12 september 2016 Ik denk dat het beter is om ze uit te planten. Dan gaan ze volgend jaar echt aan de groei....in een (vrij kleine) pot krijgen ze weinig voedsel en zijn ze kwetsbaar (te droog/te nat). Zo doe ik het in ieder geval. Zaailingen van verleden jaar gaan in najaar de grond in. En anders toch een wat grotere pot lijkt me. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
JHoppenbrouwers Geplaatst: 12 september 2016 Auteur Geplaatst: 12 september 2016 Bedankt voor je reactie. Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht om dat te doen. Heb er nu nog 18 staan, maar dan splits ik het gewoon op. Dan zet ik de vijf grootste in de volle grond, een aantal die de pot uitgroeien in een grotere pot en de kleintjes laat ik gewoon nog even zo staan. En dan maar kijken hoe het gaat. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.