Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heeft iemand nog wat zaadjes voor zelftoppende tomaten over?

Ben van plan om tomaat in pot eens te proberen namelijk.

De enige die ik ken is de soort 42 days maar ik hou andere suggesties aanbevolen

Uiteraard wordt de verzendkosten vergoed.

Groetjes,

Bram

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Toch even verwarring over wat je wilt...je wilt tomaten om in pot te kweken en dan denk ik toch eerder aan kleine planten of hangende vormen dan aan determinate....

Determinate soorten: van die kunnen sommige toch ook wel tot 1,20 a 1,50 halen...eigenlijk te groot voor een pot van minder dan een 12 liter pakweg. Determinate-soorten maken alle bloemen in een korte periode en dan de vruchten...die zijn dus allemaal op een vrij korte periode (3 a 6 weken) rijp. De bloei stopt snel en de plant groeit dan niet veel meer. (Er wordt niets echt getopt dus) Het zijn niet persee de allervroegste soorten, maar de meeste zitten in de vroege middenmoot. Deze kun je beter niet of weinig dieven of snoeien omdat je anders de oogst wel erg beperkt.

Voor in potten zou ik dus eerder kiezen voor kleine of hangende soorten (zgn. dwergen, tot een 60 cm)...meest ook kleine tomaatjes, die in vrij grote aantallen gevormd worden...de bloei begint vaak net iets later dan de allervroegste rassen, maar de rijping is veel sneller en meestal kun je lang doorplukken als je de planten gezond kunt houden. Ook deze hoef je niet te dieven of snoeien, hooguit takken weghalen of inknippen die te laag gaan hangen en op de grond komen.

Er bestaan vast ook nog wel rassen die en kleiner blijven en ook determinate vruchten geven.

Het zou dus fijn zijn als je even preciezer bent over welke soort je bedoelt: determinate-rassen of dwerg/pot-soorten.

Ik zal eens kijken, Bram. Intussen van een 70-tal rassen zaad verzameld...(gekocht/gekregen/geruild...gaat bij tomaten zo makkelijk ) Veel te veel dus als je maar plaats hebt (wilt maken) voor een 25 planten.

Zitten er zeker een aantal bij van de een of de ander. Wil volgende week gaan zaaien, dus dan zal ik het speciale tomatendoosje nog eens doorlopen en van wat geschikte soorten steeds enkele zaadjes voor je apart doen. PB jij dan nog eens je adres?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

42 Days is ook niet sec een ukkie inderdaad.

Als je echt soortgelijke soorten als 42 Days zoekt kijk dan ook eens naar: Alaska, Coldset, Detskij Sladkij, Matina, Red Rock, Siberian, Sibirskiy Skorospelij, Siletz, Sophie's Choice en Sub-Arctic Plenty. Allen rood, vroeg, "zelftoppend".

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Hoi allen, bedankt voor de antwoorden en uitleg.

Ik heb geloof ik een voor mij onbekende tomaten wereld opengetrokken. Ik ben alleen bekend met de gebruikelijke kastomaten. Die planten dus die lekker langs een draad groeien en makkelijk 2m en meer worden.

Het leek me leuk om eens tomaat in potten te kweken voor op het terras ipv geraniums, petunia's of zo. Ik begrijp dus dat ik dan beter naar dwerg of hangende tomaatjes kan kijken. Bedankt voor de aanwijzingen en ik zal eens rondneuzen.

Groet,

Bram

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Haha, welkom in de wereld van de tomaten-geeks. Er zijn heel veel leuke soorten voor in potten hoor. En vaak smaken die beter dan 42 Days. Als je er graag kennis mee wilt maken mag je me altijd even pb'en.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...