Ga naar inhoud

Kiemplantjes te weinig licht :(

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De vinger op de foto wijst naar 2x pluksla, ze zien er erg teer uit. Ik weet ondertussen dat ze op zoek zijn naar licht.

Wat nu?

1. meteen buiten op hun plek zetten in de SFG? (uit de wind op dakterras in Amsterdam) ?

2. of beter nog laten staan in deze opstelling maar dan zonder kap en in de woonkamer in de zon (als we zon krijgen)?

andere vraag.., kan ik in zo'n opstelling BEIDE kiemelingen redden of trek ik de slechte uit en plant ik de kluit als geheel?

De radijsjes (rechts de foto, per 1 gekiemd) en de tomaten (linksonder) staan er mooi bij (was 4 dagen weg), ook de courgette (linksboven, beetje achter mijn hand) staat er mooi bij!

DSC086142341459188666.JPG

Geplaatst:

Even gekeken wat Diana er van zegt:

"Pluksla kan ook best goed tegen koude; daardoor kun je haar in februari al in een paar rijtjes onder koud glas zaaien. "

Ik zou ze opnieuw zaaien, direct in je SFG, eventueel met een doormidden geknipte plastic fles oid eroverheen.

Geplaatst:
Even gekeken wat Diana er van zegt:

"Pluksla kan ook best goed tegen koude; daardoor kun je haar in februari al in een paar rijtjes onder koud glas zaaien. "

Ik zou ze opnieuw zaaien, direct in je SFG, eventueel met een doormidden geknipte plastic fles oid eroverheen.

jij denkt dat deze tere stengeltjes niet meer te redden zijn?

Ik heb buiten geen glas....

morgen wat MM-mix kopen en nog 2 bakken timmeren..

Geplaatst:

Nou ja je kan het proberen, verspenen en dan diep zetten, maar het zijn zulke tere kleine dingetjes, ik weet niet of dat goed gaat.

Maar ik bedoelde met die omgekeerde plastic fles dus dat je een soort kasje creëert, hoewel je pluksla dus blijkbaar nu ook al in de volle grond kan zaaien. Anders probeer je het gewoon allemaal, paar zaadjes in de grond, paar zaadjes onder een fles en je zaailingetje verpotten en ook naar buiten, al dan niet beschermd.

Geplaatst:

Als je opnieuw gaat zaaien: zaai in een grote pot of bak, vrij dik, dus niet zaadje voor zaadje. Je wilt toch wat te plukken hebben

Zelf zaai ik sla (welke soort dan ook) nooit voor, altijd rechtstreeks op de definitieve plek. Gaat prima, geen gedoe met tere plantjes.

Geplaatst:

Ik ben het met mw vogel eens. Wat je eventueel kunt doen is in de bak een rijtje opnieuw zaaien en tegelijk van dit bakje de zwakste zaailing eruit knippen en het potje licht en koel wegzetten.

Waarschijnlijk ga je, als je straks een rij lekkere pluksla hebt staan, je niet meer bekommeren om één zo'n bakje, maar ik begrijp de gehechtheid aan zaailingen;).

Glas: kan iedere oude plaat glas of zelfs doorzichtig plastic zijn, hoor! Of inderdaad doormidden geknipte frisdrankflessen. Ik gebruik bv. een salontafelblad en een oude plaat van een koelkast:).

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ik heb er een paar geprobeerd te zetten , beetje extra diep, en een paar nieuw ingezaaid. We zullen zien wat beter werkt.

Ik heb er nog 1.2m2 bijgemaakt die ik 100% volgens het makkelijke moestuin concept ga proberen.

Vrijdag komt de Makkelijke Moestuin mix erin, dan meng ik ook nog wat vermiculiet door mijn tafel bak en de 1m2 bak waar de huidige spullen instaan blijft zoals hij is. Enkel voorzien van nieuwe compost.

We zullen zien wat t beter doet

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...