Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

In de kas heb ik allerlei soorten sla gezaaid. En buiten heel wat rijtjes spinazie. De plantjes kwamen mooi op. Het eerste paar bladeren (na de kiembladeren) kwamen er al aan. Maar nu zie ik dat zo hier en daar plantjes uit de rij verdwijnen..... steeltje net boven de grond is door. Ook liggen hier en daar de kiembladeren 'afgeknipt' naast de steel. Dit zie ik ieder jaar weer. Als de plantjes wat groter zijn, gebeurt het niet meer.

Welke insecten doen dit? Een slak kan het volgens mij niet zijn, geen slijm sporen en de 'vraatsporen' die aan de blaadjes te zien zijn, zijn echt heel klein.

Zouden mieren dit doen? Kan ik me niet voorstellen. Een keverachtige?

Zo jammer om te zien..... mooie plantjes die goed opkomen, en dan een weekje verder 'vallen ze één voor één om'.

Iemand die hier ook last van heeft?

Of weet wat de oorzaak is?

En of je er misschien wat tegen kunt doen? ( naast extra veel zaaien)

Geplaatst:

Na een zoektocht.... probleem gevonden!

Het zijn emelten. (larven van de langpootmug). Ze leven in de grond, komen 's nachts naar boven en trekken het jonge groen van plantjes (en gras) mee hun holletje in. Ik zag ze bij de spinazie, maar ook bij mijn aardbeienplanten. Dit is een stukje wat vorig jaar gras was, dus vandaar dat ze daar zitten.

Nu nog een manier vinden om er vanaf te komen. Heb gelezen over aaltjes die de emelten 'opeten', maar dat moet in september/oktober.

Verder wel gif gevonden, maar of ik dat nu tussen mijn plantjes wil gebruiken.....

Eerst maar goed zoeken en vangen met de hand.

Geplaatst:

Waarschijnlijk heb je de oorzaak gevonden, maar ik wilde toch nog even aanvullen dat het ook wel degelijk (naakt)slakken kunnen zijn!

Ik had vorig jaar precies hetzelfde: sporadisch zaailingen 'doorgeknipt', kiemblaadjes lagen soms nog op de aarde en waren soms weg, stengeltje/wortels stonden er vaak nog. In mijn bak met nieuwe MM-mix konden nog geen larven zitten. Ik heb me toen ook echt het hoofd gebroken wat het nou kon zijn: muizen, vogels? Ik zag ook geen slijmsporen en bijna nooit slakken.

Maar, en nou komt 'ie, die bleken er dus toch te zijn! Toen ik vaker 's avonds ging patrouilleren kwam ik er veel tegen. En toen ik maatregelen tegen ze ging nemen werd de schade ook minder.

Mocht je na je emelt-werende operatie dus toch nog schade hebben, dan zou je eens een bierval neer kunnen zetten om te kijken wat je vangt. Succes!

Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir

Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com

Geplaatst:

Ook emelten hebben natuurlijke vijanden! Een tuin zonder gif met een divers bodemleven helpt daarbij.

Mollen zijn de schrik van veel traditionele tuinders, maar als je ze hun gaan laat gaan en hun gangen niet dicht trapt, verlossen ze je van o.a. emelten

Geplaatst:

Behalve als het zo nat is op de tuin dat de mollen en woelmuizen er ook niet kunnen toeven.

Gisteren dus helaas met de hand de modder/aarde van pollen gras moeten verwijderen waarbij ik erg veel emelten tussen de graswortels vond.

Geplaatst:
Na een zoektocht.... probleem gevonden!

Het zijn emelten. (larven van de langpootmug). Ze leven in de grond, komen 's nachts naar boven en trekken het jonge groen van plantjes (en gras) mee hun holletje in. Ik zag ze bij de spinazie, maar ook bij mijn aardbeienplanten. Dit is een stukje wat vorig jaar gras was, dus vandaar dat ze daar zitten.

Nu nog een manier vinden om er vanaf te komen. Heb gelezen over aaltjes die de emelten 'opeten', maar dat moet in september/oktober.

Verder wel gif gevonden, maar of ik dat nu tussen mijn plantjes wil gebruiken.....

Eerst maar goed zoeken en vangen met de hand.

Goed dat je het probleem al hebt gevonden en super dat je het natuurlijk wilt oplossen. Aaltjes zijn inderdaad een natuurlijke oplossing tegen emelten. Dat je ze enkel in september/oktober kunt bestrijden klopt niet.

- Aaltjes moet je gebruiken bij een minimale bodemtemperatuur van 5°C voor sommige zelfs pas vanaf 10°C. Afhankelijk van het weer verandert de bodemtemperatuur, ook op deze site te volgen: http://www.weerstationkempen.be/wxsoil.php

Voor de rest mogen aaltjes altijd gebruikt worden, je moet er alleen voor zorgen dat de grond vochtig blijft. In september/oktober is het de ideale periode omdat de bodemtemperatuur dan hoog ligt en meestal ook regenachtig weer is (vochtige grond). Echter als je zelf de grond vochtig maakt en de bodemtemperatuur is in orde dan kun je aaltjes gebruiken.

- Emelten zijn inderdaad de larven van de langpootmug. Er bestaan twee soorten langpootmuggen in de Benelux. Eentje heeft nu larven en in augustus/september (de soort die jij hebt) en er bestaat een soort die enkel larven heeft in augustus/september...

Als jij larven ziet, kun je ze uiteraard ook bestrijden

Hopelijk ben je er iets mee en succes!

Plaagbestrijding met en door de natuur.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Gelijkaardig probleem gehad bij m'n spaghettipompoenen in de koude kas: de schuldige heb ik op heterdaad betrapt: het betrof een naaktslak.

1 pompoenplant heb ik kunnen redden, de 3 ander moet ik helaas opnieuw zaaien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...