weknow Geplaatst: 9 april 2016 Geplaatst: 9 april 2016 Wegens plaatsgebrek in de kas heb ik een bladmosterd-plant gerooid. Ik had eind september enkele plantjes op de markt gekocht en die hebben sindsdien in de kas gestaan. Groeiden uit tot reuzen zo groot als een bloemkoolplant. Nu heb ik nog een exemplaar laten staan, voldoende om nog even van te eten. Met pijn in het hart heb ik de andere uitgetrokken, want de plant stond er prachtig op, groeide goed en we hebben er heel wat bladen (eerder waaiers met een lengte van 40 cm. en zo een 20 cm. breed)) van gegeten de afgelopen maanden. Toen ik de plant uit de grond trok, schrok ik even: De wortel was duidelijk knobbelig verdikt ter grootte van een biljartbal aan de voet van de plant. Dieper zagen de wortels er goed uit. Ik dacht meteen aan knolvoet en heb er meteen via Google vele foto's van deze vervelende schimmelziekte op nageslagen....maar ik ben niet zeker...de meeste foto's zien er veel lelijker uit, maar er zijn er ook enkele waarvan ik denk..."Zou kunnen". De wortelknobbels waren vrij schoon. De enige andere verklaring die ik heb is dat het eigen is aan mosterdblad dat als de plant ouder wordt en vanuit het hart meerdere groeipunten gaat maken de wortel ook verdikt (zoals je ook wel ziet bij snijbiet die overwintert). Mijn vragen:1. Omdat het de eerste keer is dat ik dit gewas teel, is mijn vraag aan wie ervaring heeft met bladmosterd of verdikking van de wortels een normaal verschijnsel is bij grote overwinterende planten?2. Mensen die ervaring hebben met knolvoet.....komt het voor dat de ziekte zich manifesteert zonder dat de plant zich ziek gedraagt? Het was bijna donker, dus ik heb geen foto kunnen maken en de plant voor de kippen in de ren gegooid. Zal morgen nog een foto proberen te maken van de verdikking.....(de bladen worden waarschijnlijk door de kippen al verorberd bij ochtendgloren )Als het om knolvoet gaat, wil ik natuurlijk maatregelen nemen. Verder nooit in de moestuin (de kas staat daar niet) verschijnselen daarvan gehad.Het zou natuurlijk kunnen dat het gekochte plantgoed besmet was. Maar als het inderdaad zo is, moet de kas in quarantaine voor alle koolachtigen. (De rucola die er tot januari stond was overigens "schoon") Bovendien moet ik dan ook maatregelen nemen om te zorgen dat ik het niet meeneem van de kas naar de moestuin....... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 9 april 2016 Geplaatst: 9 april 2016 Mijn mosterdblad heeft ook altijd van die rare wortels, hoort volgens mij zo.En kunnen inderdaad aardig hoog worden.En als je er een in bloei laat schieten heb je er nog jaren plezier van Ergens in mijn moestuin seizoen staat nog een foto van de mijne. Quote
weknow Geplaatst: 9 april 2016 Auteur Geplaatst: 9 april 2016 Dat klinkt geruststellend, Angela. Bedankt voor je reactie. (Brengt me meteen op een idee voor een open plek in de bostuin....de laatste plant daar neerzetten en dan lekker laten bloeien...... ) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
weknow Geplaatst: 10 april 2016 Auteur Geplaatst: 10 april 2016 Hier een foto van de betreffende wortels. (Na een nacht in de kippenren, waar de kippen zich tegoed deden aan de bladen) Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
speets Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Ai! Ik zou het eens doorsnijden en kijken of er beesjes in zitten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
weknow Geplaatst: 10 april 2016 Auteur Geplaatst: 10 april 2016 Even gedaan. Goede tip. Grootste stuk is beetje hol en bruin van binnen. Daar rondom en andere bobbels zijn gewoon wit en stevig van structuur. Ziet er niet echt "ziek" uit dus. Maar ik weet niet hoe knolvoetaantasting er uit ziet in de wortels......ben dus nog niet zeker. Vandaar mijn vraag. Beestjes had ik zeker niet verwacht, Speets. Knolvoet is een schimmelaantasting. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
speets Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Ja dat wéét ik Maar ik heb wel eens beesjes in zo'n woekering gevonden. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 Die van mij zien er ook soms zo uit.Hoort bij de plant volgens mij. Quote
Yosha Geplaatst: 10 april 2016 Geplaatst: 10 april 2016 De grotere planten had ik al gerooid voor de winter en heb nu alleen kleine plantjes dus heb het zelf nog niet kunnen bekijken. Maar wanneer ik op mustard greens roots zoek kom ik wel plaatjes met verdikte wortels tegen. En kom ik tegen dat dit de planten zijn die de mosterd zaadjes leveren (wist ik ook niet, ik dacht dat het vanwege de smaak zo genoemd werd). Op mustard roots zoeken leverde zelfs recepten op. Sommige afbeeldingen laten wel een bepaalde variant zien, meer mizuna-achtig. Bijvoorbeeld http://www.specialtyproduce.com/produce/Mustard_Roots_10024.php Maar echt heel erg lijkt het nou ook weer niet op jouw wortels, maar misschien omdat jouw planten al zo oud zijn? Ze kunnen natuurlijk ook iets anders hebben dan knolvoet. Oh kijk, deze vorm lijkt er alvast meer ophttp://www.vietworldkitchen.com/blog/2013/03/zha-cai-sichuan-preserved-mustard-tuber.html Quote
weknow Geplaatst: 10 april 2016 Auteur Geplaatst: 10 april 2016 Jij ook dank voor de input, Yosha. Ik had inderdaad gegoogled op wortels van bladmosterd, maar de woordcombinatie "mosterdblad + wortel" kwam niet goed in het Nederlands, omdat Google dan aan die oranje peentjes "denkt". Had ik natuurlijk in het Engels moeten doen.... Met nog wat meer informatie over knolvoet (dat die bij lagere bodemtemperatuur nog niet uitbreekt...wel slapend aanwezig kan zijn) en dat de rucola en radijzen in de kas, die niet ver van de mosterd en tegelijk er stonden, gezond waren en dat de mosterdplanten er prachtig bijstonden met uitstekende oogst + wat Angela en jij nu vertellen stelt me helemaal gerust. Hier geen knolvoet! Kan gerust slapen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Maar die hier bovengenoemde is toch geen mosterdblad maar een soort van knol of raap? Dit is de mijne: Quote
Jenneke Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 @Angela, er zijn meerdere soorten bladmosterd. Ik heb eens even op Diana"s mooie moestuin gekeken en jij hebt denk ik Osaka Purple, zelf heb tot nu toe alleen Golden Frills geteeld en daar nooit een wortelknol bij gevonden. Misschien dat het bij de grofbladige soorten (zoals Amsoi) wel normaal is, maar daar heb ik niets over terug kunnen vinden. http://www.mooiemoestuin.nl/groenteteelt/bladgewassen/mosterdblad/ Wat ik me nu afvraag, zou die knol ook eetbaar en lekker zijn? Quote
Yosha Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Hm bedoel je dat tweede plaatje uit mijn post? Heb nog eens gezocht en die bron is inderdaad een beetje dubieus, die heb ik niet kunnen dubbel checken, had daar misschien beter een ander voorbeeldplaatje voor kunnen plaatsen (de andere 2 wel dubbel gechecked). De Brassica juncea die wordt ingelegd is van wat ik er van kan vinden de Brassica juncea tatsai versie (vrij knobbelig). Hoe zien de wortels van jouw mosterdblad variant er uit Angela? Je planten staan er mooi bij trouwens. Hier heb ik verschillende bladmosterds (helaas weet ik niet exact welke), maar die waren vorig jaar al doorgeschoten voordat ze echt groot waren. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Dit is de mijne: https://www.gardenseeds.nl/product/bladmosterd_red_giant/ De wortel ziet er soms zo uit als die van de foto van Weknow en soms is het een heel klein dun worteltje Ik kwam deze info nog tegen:http://www.versvancees.nl/product/vergeten-groenten/mizuna-mosterdblad-vergeten-en-bijzondere-groenten/ Staan een paar mooie foto's met soortnaam bij. Quote
weknow Geplaatst: 11 april 2016 Auteur Geplaatst: 11 april 2016 De 2 planten die ik had en waarvan er nu nog 1 in het kasje staat zijn dezelfde als die van Angela, zo te zien op de foto. Ik verwonder me erover dat je er zo veel hebt geplant. (Staan er wel mooi op hoor!) Wij hebben ze nu rauw gegeten in de salade, maar daarvoor is 1 zo een groot blad al voldoende..... Heb je (lekkere) bereidingen waarin je een veel grotere portie kunt gebruiken? (Edit: in de 2e link van Angela staan ook al wat tips zie ik) Want in opbrengst is het een prima winterplant blijkbaar, die ik nog niet kende. Heb je ze gedurende de winter gewoon in de open lucht kunnen overhouden? Blijkbaar zijn er dus ook verwante soorten en andere rassen.....met wat leuke recepten misschien best de moeite om als vaste klanten in de moestuin op te nemen Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Die foto was het resultaat van een in bloei schietende plant die ik daar had neergegooid. Met als gevolg dat er nu op de zelfde plek al 2 jaar mosterdblad omhoog komt.Ik heb ze inderdaad al 2 jaar overgehouden in de winter ze kunnen wel tegen een stootje. Ik zou graag die met die dunne blaadjes eens willen proberen die lijken me er mooi uitzien in de sla.Je kunt er ook stamp van koken maar je water word tijdens het koken wel rood wat er een beetje vreemd uitziet. Quote
Raquette Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Weknow, ik heb vorig jaar Van der Wal gebeld, omdat ik door de Mizuna, Komatsuna, bladmosterd, mosterdblad etc het bos niet meer zag. De meneer die ik aan de lijn had vertelde heel eerlijk dat de ondersoorten van brassica juncea en brassica rapa volop in ontwikkeling zijn en dat (ik parafraseer even) iedereen er gewoon zijn eigen naam aan geeft naar gelang wat verkoopt. Ik heb nu vier soorten: groen smal- en breedbladig (gekocht als mizuna en komatsuna); en rood/paars smal- en breedbladig (gekocht als komatsuna fringed red en rode bladmosterd). Of er grote smaakverschillen zijn weet ik nog niet! Weet wel dat je de grote bladeren van 'mosterdblad' (de breedbladige rode) kunt roerbakken en in quiches, stoofschotels ed. kunt verwerken zoals je met spinazie zou doen (al lijkt me dat de smaak dan zal verschillen). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Yosha Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Nou, als er zelfs eetbare knollen aan komen is het een nog aantrekkelijker gewas dan ik dacht. Ik zag op een gegeven moment ook door de bomen het bos niet meer vanwege de namen. Er zijn een paar ondersoorten, en dan zijn er tig cultivars. En namen lijken door elkaar te worden gebruikt. Kwam ook artikelen tegen waarin de B. juncea zelfs "tuber mustard" werd genoemd. Als ik de knolvormende wil kijk ik wel naar welke er bij jullie knollen opleveren En als ze al zo lang staan bij jou, Angela, schiet deze variant blijkbaar ook niet zo snel door? B. rapa is toch geen mosterdblad Raquette? Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Deze foto is van vorig jaar of het jaar daarvoor. Nu staan er ook weer maar ik heb er een heleboel uitgetrokken omdat daar op dit moment mijn aardbeien staan.Uitschieten doen ze wel maar meestal richting de zomer dan heb je ook kans dat kleine zaailingen al snel in bloei schieten ik vind het zelf meer een najaars groente. Quote
Raquette Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 @Yosha, daar ging mijn verwarring over: dat ik ook Mizuna en Komatsuba allebei weleens tegenkwam onder de naam (smal, gevederd, noem maar op) mosterdblad of bladmosterd. Terwijl ik dacht dat alleen brassica juncea 'mosterdblad' was...en dat had je dan weer in breed en smal... Sorry, dat was dus niet zo duidelijk. Ik had moeten zeggen: wat verkocht wordt onder de naam 'mosterdblad' herbergt een brede range aan (onder)soorten en rassen, waarvan er heel veel nog in ontwikkeling zijn of die nog niet zo duidelijk van elkaar te onderscheiden zijn. Dus het kan prima dat weknow een ras heeft waarvan de wortels knolletjes vormen, en iemand anders niet, en ze toch allebei mosterdblad telen:). Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Yosha Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Ja er zijn veel mosterdbladen, en dan dus ook mosterdbladen die knollen vormen En dan kom ik zowel mizuna als tatsoi tegen als Brassica rapa ondersoort, mizuna was ik eerder al tegen gekomen als Brassica juncea en tatsoi ook, en nu zelfs als Brassica narinosa. Quote
weknow Geplaatst: 12 april 2016 Auteur Geplaatst: 12 april 2016 Vanavond een stuk of 5 van die grote bladeren (soort waarvan Angela een foto plaatste) meegewokt. Vond ze eigenlijk niet zo lekker ,proefde vooral bitter (kan ook lekker zijn in een smaak) maar verder niets. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Yosha Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Wat jammer. Misschien smaken ze wat beter als ze jonger zijn? Quote
Raquette Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Ah nee hè. Mijn hele koude bak staat vol! Quote Everybody needs beauty as well as bread --- John Muir Algehele moes-, klus- en knutselblog: http://www.recoverista.com
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.