Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Te laat voor paprika, tomaat en meloen?


Lietske

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Vlak voor mijn vakantie bovenstaande dingen gezaaid. Wij zijn 3 week weg geweest, en bij terugkomst was er weinig meer van over door de katten. Nu heb ik ze opnieuw gezaaid en sommige dingen komen nu net weer op zoals de tomaat en meloen. Is dit inmiddels te laat om in de kas nog iets te bereiken of kan het nog?

 

En hebben jullie ook diervriendelijke tips tegen slakke in de kas?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het er ook gewoon op wagen hoor. We hadden een late lente, misschien krijgen we ook wel een hele late herfst.

 

Slakvriendelijk slakken bestrijden is erg lastig, dan zou je ze moeten vangen en ergens ver weg weer uitzetten.

 

Ik vermoord ze, met biervallen en onder mijn schoen. Niet slakvriendelijk, wel milieuvriendelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomaten groeien en kiemen snel dus dat gaat nog wel lukken. Paprika's is wel lastiger want die hebben veel tijd nodig om groot te worden, daar zou ik dan eerder maar een plant van kopen.

Meloen heb ik geen ervaring mee maar in het Nederlandse klimaat heb je meestal het hele jaar nodig om rijpe vruchten te krijgen.

Ik zou het gewoon proberen en als het mee zit krijgen we een warm najaar:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal.

 

Goed om te horen dat het nog niet per se te laat hoeft te zijn.

Tot wanneer zouden jullie wachten met het verplaatsen in de kas? Er komt namelijk mooi weer aan.

Tevens is er een zaailing opgekomen waarvan ik niet meer weet wat het is. De stam en ook het blad lijkt licht harig. Kan dit tomaat zijn of is dit paprika?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paprika kan nog wel als je voor een kleine soort kiest.

 

Tomaten kan nog prima als je voor "Vroege" rassen kiest (tussen bloei en rijpe vruchten zit tot ca. 70 dagen).

 

Mijn meloenen ga ik strakjes of morgen zaaien (net als komkommer, augurk, courgette, pompoenen voor buiten) maar die van mij komen in de kas. Ook daar is het belangrijk om voor een "vroeg" ras te kiezen, zelfs in de kas. Dat meloenen hier niet echt rijp worden, geldt voor veel maar niet alle soorten. De meest geschikte gaan snel bloeien met ook vrouwelijke bloemen en hebben een wat kortere tijd nodig om vruchten goed rijp te laten worden. Bovendien hebben ze iets minder zon/warmte nodig om toch voldoende suikers te maken. Meestal zijn dit kleinere vruchten, maar dan ook met wat meer vruchten per plant (bijv. 4 a 5 in plaats van 2 a 3). Voor meloen is raskeuze enorm belangrijk in Nederland.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...