Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Net geplante frigo ostara's


Elianaardbei

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

 

Sinds 1 week heb ik een steigerhouten staander gemaakt met 3 bakken hangend.

 

Hierin heb ik 9 frigo plantjes geplant van het ras Ostara.

Plantjes sloegen na 3 dagen al goed aan en groeien nu lekker.

 

Ik zit alleen met wat vragen waar ik met zoeken hier op het forum en op Google niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden.

 

1. Ik heb de bakken vanaf het begin af in de zon staan. En met het weer van deze week krijgen ze een hoop zon. Kan dit eigenlijk kwaad? Of kan ik ze beter nog even in de schaduw plaatsen?

 

2. Een paar plantjes hebben wat blaadjes gekregen die wat geel zien. Doordat ze in de zon staan geef ik ze netjes elke avond een flinke slok water.. komt het gele blad door teveel aan water? Of heeft het met verbranding van de zon te maken?

 

Ik hoop dat jullie wat duidelijkheid voor mij hebben.

 

Groeten, Elian.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook een opstartprobleem zijn....hoe zijn de planten bewaard tussen de tijd in de vriezer tot jij ze uitplantte...?

 

De gele bladeren....Oorzaak is eerder lijden door te nat dan door de zon. Zorg dat de bodem steeds licht vochtig en niet nat is....anders krijgen wortels geen lucht en gaan ze niet groeien (dat is het belangrijkste wat een doordragende aardbei nu moet doen...goed nieuwe wortels maken, waardoor de hele plant later goed kan bloeien). Veel aardbeienrassen zijn ook nogal schimmelgevoelig en ook daarvoor is te veel nattigheid niet gunstig.

 

Ik weet niet wat je bodemmengsel is? Daar kan ook een oorzaak liggen: te veel (een chronisch probleem vaak: veel mensen geven te veel) of juist iets wat ontbreekt. Als het hardnekkig is en je gaf geen kunstmest, dan zou je in ieder geval een organische bijvoeding kunnen geven (compost, gedroogde koemest, DCM-meststof) omdat die wel van alles wat bevatten zonder snel te veel. Nadeel van zo een bak is dat het gebied waaruit wortels het nodige kunnen zoeken, betrekkelijk klein is waardoor een onevenwicht meteen gevolgen heeft.

 

Ik zou het vooralsnog even aankijken en vooral het water geven doen op basis van de toestand van de grond, dan op een soort automatische dagelijkse dosis. Zet de bakken maar lekker in het zonnetje met dit weer. Verbranding geeft eerder bruine of opgekrulde bladeren dan gele, maar aardbeien kunnen op zich prima tegen zon (misschien na even, enkele dagen, wennen).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de snelle reactie!!

 

Die bakken zijn niet ideaal inderdaad, maar moet helaas creatief zijn in onze kleine tuin

 

Hoe de planten zijn bewaard weet ik niet precies.

Verzenden en ontvangen zat 2 dagen tussen..

 

Denk dat het toch het water geven is wat ze niet echt lekker vonden. Gaf ze namelijk flinke plons water elke avond.

 

Ze staan weer lekker in het zonnetje, dus we zullen het wel zien!

 

Ik heb voor de bakken gewoon rhp potgrond gebruikt en verder niets mee gedaan. Is het aan te raden om er achteraf nog wat koemestkorrels erover heen te strooien? Of kan ik dat allemaal maar beter laten en over 3 weken gewoon met de aardbeien meststof beginnen?

 

Groeten, Elian

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit warme, droge weer, windje en brandende zon hebben planten misschien wel 5x zoveel water nodig als bij kil en bewolkt weer. "Weinig" is dus niet altijd hetzelfde scheutje water.

Vinger in de grond steken.

Of (bij losse potten / bakken) de pot iets optillen, met een beetje ervaring weet je door het gewicht of een watergift nodig is (op gevoel, echt geen weegschaal nodig). Wel rekening houden met de grondsoort: een droge zanderige grond (rozemarijn en zo) is veel zwaarder dan een droge potgrondachtige grond.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gele blad van de planten trekt alweer goed weg!

Is dus erg belangrijk om de juiste hoeveelheid water te geven bij deze plantjes.

Ik prik altijd met een satéstokje in de grond, dan kan ik zien hoe diep het nog nat is.

 

Heb enkel nog 1 klein vraagje.

 

De planten beginnen al goed bloemtrossen te maken.

Kan ik deze zodra er wat begint te vormen er al uitknijpen, of kan ik beter wachten tot de tros iets meer ontwikkeld is??

1462698440649-120027111357471462698564.jpg

 

Fijne zondag!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe jonger hoe beter, bloemen verwijderen. Als de doordragers lekker aan de groei zijn...juni of zo...laat je bloemen verder staan voor oogst in zomer en najaar. Het gaat er om je planten wat ontwikkelder te krijgen, voordat je ze vrucht laat dragen en zo weinig mogelijk energie nu te laten verspillen aan bloei en vruchtzetting.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met dit warme, droge weer, windje en brandende zon hebben planten misschien wel 5x zoveel water nodig als bij kil en bewolkt weer. "Weinig" is dus niet altijd hetzelfde scheutje water.

Vinger in de grond steken.

Of (bij losse potten / bakken) de pot iets optillen, met een beetje ervaring weet je door het gewicht of een watergift nodig is (op gevoel, echt geen weegschaal nodig). Wel rekening houden met de grondsoort: een droge zanderige grond (rozemarijn en zo) is veel zwaarder dan een droge potgrondachtige grond.

 

 

Bedankt, ik was bang dat de potgrond sneller zouden schimmelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...