Sonaya Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Hallo allemaal, Hier een echte leek op het gebied van moestuinieren en ik heb een aantal vragen . Onlangs heb ik 2 kweekbakken (Elho Grow Table XXL) gekocht, om daar mijn keukenkruiden in te zetten zodat mijn vensterbank in de keuken weer vrij komt . Daarin heb ik staan: Basilicum, Tijm, Marokkaanse munt, krulpeterselie, platte peterselie, koriander en er komt vast nog wel wat bij.Als ik hier nou wat van nodig heb voor in een gerecht, hoe knip ik het dan? Gewoon de bovenkanten (dus stukjes) eraf knippen, of moet ik juist hele stengels (2cm boven de grond?) afknippen, dus stengel voor stengel?Of is dit per kruid verschillend? De peterselie heb ik in de schaduw staan (beetje zon), de overige kruiden in de zon. Dit is juist toch? Waar ik echt geen idee van heb, is hoeveel water ik moet geven. Zoals vandaag was het een zonnige dag, moet aan het eind van de dag de aarde (=moestuingrond) dan doorweekt nat gemaakt worden? Of even een beetje sproeien (vergelijkbaar met douchekop)? Moet dit elke dag? Verder heb ik nog een chilipeperplant (waar al rode pepers aan zitten, zo gekocht) en Cherrytomaat (waar al mooie rode tomaatjes aan zitten, zo gekocht) en een beginnende (20cm hoog, alleen nog maar blad) tomatenplant. Peper: gaat in een andere pot > hoe groot moet de definitieve (eind)pot zijn?Cherrytomaat: gaat in een andere pot > hoe groot moet de definitieve (eind)pot zijn?Tomaat: gaat in een andere pot > hoe groot moet de definitieve (eind)pot zijn? Die kweekbakken hebben een transparante deksel die ik er graag op wil laten ivm de vele vogelpoep in mijn tuin. Er zitten 2 kleine schuifjes op. Is dit niet te weinig om te luchten? Overdag bij warm weer zet ik er een houtblokje tussen zodat de kap wat omhoog/open staat, is dit goed of heeft het geen zin? Graag jullie advies. Gr. Sonaya Quote
pippi Geplaatst: 5 mei 2016 Geplaatst: 5 mei 2016 Ik knip (of pluk) altijd gewoon af van de kruiden wat ik nodig heb, zonder op te letten of er dan kale stengels overblijven, en mijn kruiden doen het eigenlijk wel prima. Alleen bij de bieslook knip ik een paar stengels vrij kort bij de grond af, gewoon omdat dat handiger is, en bij de bieslook let ik ook wel goed op dat ik geen bloemstengels mee knip. Water geven moet je een beetje op gevoel doen, zolang de aarde vochtig aanvoelt als je je vinger erin steekt gaat het goed. En ik heb me laten vertellen dat 's ochtends water geven beter is, en niet op de planten, maar op de aarde water geven. Mijn peterselie van vorig jaar staat trouwens in de volle grond (want die mag gaan bloeien nu, zijn opvolger staat in het verticale kruidentuintje) pal in de zon en ziet er knettergezond uit. (Zonder dramatisch te willen doen: die peterselie is bijna de enige plant in mijn tuin die geen luis of witte vlekken of slakkenvraat heeft.) Die deksel op je bak is volgens mij zo ongeveer vanaf vandaag echt niet nodig en maakt het voor de meeste kruiden veel te warm en te vochtig. Ik zou een andere oplossing zoeken voor de vogelpoep (misschien een afdakje op flinke hoogte?), en bedenk je ook dat elk nadeel een voordeel heeft: vogelpoep is gratis biologische mest. Als het echt heeeeel veel is kan je het in zakjes verzamelen en verkopen. Quote
Bit Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Je kan overigens bij de bieslook gewoon de bloemetjes meeknippen hoor Pippi, dat kan er leuk uitzien in de salade en ook lekker. Alles is eetbaar.( Van die bieslook ) Ik zou van de kruiden die je knipt, er een beetje op letten dat je ook een deel van de plant laat staan. Dat helpt de hergroei. Knip je veel van iets, zal je misschien een extra plantje van iets moeten aanschaffen. Teveel steeds kaal knippen doodt het plantje wel ja. Maten potten tomaten enzo ? : zie de topics daarover. ( ook zoekfunctie rechtsboven ) Quote
pippi Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Weet ik, Bit, maar dat vind ik zonde want bieslook bloeit zo mooi. Quote
Toto Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 Bij plantjes zoals rozemarijn is het natuurlijk moeilijk om elk blaadje 1 per 1 te plukken. Ik denk dat iedereen bij rozemarijn een volledige stengel afknipt. Bij plantjes zoals munt, basilicum en salie kan je blaadje per blaadje eraf nemen. Beter voor de plant en is niet te lastig . Over de grote van de potten had ik een week geleden een vraag aan diana gesteld (zie http://www.mooiemoestuin.nl/). Zij antwoorde op de vraag 'hoe groot moet de pot zijn als je pepers per drie zet?' (zie http://www.mooiemoestuin.nl/pepers-per-3/): "Als ik pepers in pot houd gebruik ik er een 15 liter pot voor, hier staan die potten in de kas. Als ik een pot buiten houd kan ik ook wel met een 10 tot 12 liter pot vooruit (zeg maar emmerformaat maar dan bij voorkeur iets breder). En daar passen 3 peperplanten in, bij voorkeur iets uit elkaar geplant.Er zijn 2 uitzonderingen; kleine annuums zoals Aurora, Masquerade, etc. kunnen een nog wel kleinere pot hebben want de planten worden niet groter dan 30 centimeter, en de grote baccatums zoals de meeste Aji’s, Lemon Drop, etc. hebben juist een grotere pot nodig omdat het grote struiken worden." Hoe groot wordt de tomatenplant. Als het kleine struikjes zijn kan je ze ook per drie zetten. Is het een grote plant zet je hem best alleen. Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
loes Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 ik ben het er niet mee eens dat blaadje voor blaadje beter is voor de plant.wanneer je bijvoorbeeld de basilicum of rozemarijn (vooral kruiden met meerdere blaadjes langs de stengel) een deel van de stengel afknipt dan vertakt de stengel zich vervolgens in 2 of meer stengeltjes. voor de meeste kruiden geldt; hoe meer je snoeit hoe voller de plant wordt. bij bijvoorbeeld bieslook of peterselie (zegmaar stengel kruiden of kruiden met een stengel en blad op het uiteinde) knip ik de stengels tot een paar cm boven de grond af. daarbij idd wat bit zegt opletten dat je altijd een deel van de plant laat staan. Weet ik, Bit, maar dat vind ik zonde want bieslook bloeit zo mooi. speciaal daarvoor heb ik 1 polletje in de groentetuin welke ik niet snoei zodat deze mooi kan bloeien en bestuivers aantrekt.in de voortuin heb ik om die rede ook bieslook staan, gewoon puur voor de sier Quote
Toto Geplaatst: 6 mei 2016 Geplaatst: 6 mei 2016 @sonaya, je moet natuurlijk ook kijken wat je zelf het prettigst/handigst vindt. Moestuinieren is geen exacte wetenschap. Over alles is er een verschillende mening. Het makkelijkst om uit te maken wat jij het beste vindt, is om in je eerste jaar telkens verschillende methodes uit te proberen. Dat heb ik ook gedaan bij de paprikas een paar jaar geleden. Ik had een pot met 1 paprika en een met 3. Ik vond de pot met drie een mooier/beter resultaat opleveren en dus gebruik ik die methode. Je eerste jaar=ervaring opdoen Quote Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!
Sonaya Geplaatst: 4 juli 2016 Auteur Geplaatst: 4 juli 2016 Excuus, door omstandigheden beetje laat: Bedankt voor jullie reacties!! Gr. Sonaya Quote
johnkort1965 Geplaatst: 7 september 2016 Geplaatst: 7 september 2016 Bloenen geeft hij vaak hoe komt dat Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.