Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomaten: beschutting en bestuiving

Nick1983

Aanbevolen berichten

Dit is de eerste keer dat ik tomaten kweek. Ik had nog enkele vragen hierover.

Mijn tomatenplanten staan nu al enkele weken buiten onder een kweektunnel.

Zie ook https://www.moestuinforum.nl/vraag-over-verpotten-van-tomaten-t20243.html

Deze tunnel wordt nu echter te klein, en ik heb hiervoor een hokje gebouwd. Het is wel niet de mooiste hok. Maar met overschotjes van hout en een plastieken zeil valt het wel nog mee (denk ik).

Ik was echter nog van plan om vooraan nog een zeil te hangen, voor het geval er veel regen/wind is. Dit zeil wordt niet volledig vastgemaakt, enkel boven aan. Zodat ik dit bij een zonnige dag open kan laten.Maar dit zeil (0,1 cm dikte) is nog redelijke dik, en laat niet veel zon door denk ik. Daarom zou ik geen zeil vooraan hangen en zo laten. Is dit voldoende zo? Of zal dit problemen geven indien het veel regent? Want als tomaten gewoon buiten staan, worden deze ook nat... En wat met de bestuiving, met het zeil vooraan? Beter zonder?

Ik zou ook nog de tomaten verpotten in grotere potten. Per pot 1 of 2 planten afhankelijk van de grootte van de pot. Deze potten zullen dan ook hieronder staan.

Andere tips zijn ook welkom.

Alvast bedankt om te reageren.

Nick

150520161160-Small44981463307130.jpg150520161161-Small72401463307134.jpg

150520161162-Small59301463307137.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het kouder is of echt fel regent het zeil erover hangen. Maar wel goed zien dat het vasthangt. Als de wind met je zeil aan de haal gaat zullen je tomaten er niet zo blij mee zijn.

Als de zon schijnt kan je het voorste zeil omhoog doen.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziet er zeker netjes uit! Bestuiving komt wel goed, Tomaten hebben genoeg aan een beetje wind. Beschutting lijkt mij meer dan voldoende, die van mij hebben het slechter hoor, staan in de volle grond zonder afdakje of wat dan ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je het gazonnetje onder de tomaat intact willen houden, dan kun je ook zakken potgrond kopen, per zak zo'n 3 gaten knippen en daar de tomatenplantjes in zetten. Ik maakte in het midden een vierde gat, waar ik een plastic fles zonder dop op de kop inzette, bodem eruit geknipt. In die fles deed ik dan het water, werd het gelijkmatig in de potgrond opgenomen. Na een paar weken gooide ik er ook af en toe een hand gedroogde koemestkorrels in, die dan in het water oplosten.

Als de oogst gedaan is, gooi je de gebruikte aarde op je aardappelveldje (of wat je ook aan nachtschade had), gooi je de zak weg en heb je je eigen tuin weer terug.

Op deze manier hoef je je kas niet meer te verplaatsen, want je vruchtwisseling is geregeld.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je het gazonnetje onder de tomaat intact willen houden

Kweenie..... als je een zak potgrond op je gazonnetje legt, is het gras na een paar dagen geel en na een paar weken dood

En ik zou vooral ook ventileren: een wandje eruit halen waar de wind niet op staat, of de onderkant zo'n decimeter open laten. Ook als het regent.

Als je de boel helemaal dicht houdt, wordt het te vochtig in de kas en krijg je evengoed schimmel

(Dat heb jij intussen toch ook Toto?).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ik zet mijn deur altijd op een kier van ongeveer 25 cm (speciaal voor Speets gemeten ). Hierdoor kan er nog voldoende lucht door en blijven mijn tomaten toch droog.

Misschien moet je het zeil dan aan twee stokken binden die wat verder staan dat je eigenlijk een groter afdak hebt. Hier gaat de wind waarschijnlijk wel makkelijk mee aan de haal.

Als plan A mislukt heb je nog altijd 25 letters over!

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weeks later...
Kweenie..... als je een zak potgrond op je gazonnetje legt, is het gras na een paar dagen geel en na een paar weken dood

Correctie op mijn eerdere post: "als je de GROND ONDER je gazonnetje intact wilt houden…"

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...