Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Compostvat bij blijven vullen of niet?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik lees verschillende verhalen over het bijvullen van een compostvat. Tijdens het composteren slinkt de inhoud van het vat, en komt er dus in principe ruimte vrij voor nieuw materiaal.

Ik doe dit dan ook steeds. Als ik merk dat ik het vat bij kan vullen met nieuw materiaal, dan doe ik dat!

 

Zijn er meer mensen die dit doen? Ik lees namelijk verhalen dat het bijvullen van het vat het composteringsproces vertraagt...

 

Bij voorbaat dank voor jullie reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hoop, geen vat en ben ook een continu -vuller, altijd al. Ik heb geen ruimte voor "wachthopen", bovendien heb ik op het ogenblik nog maar mondjesmaat compostmateriaal (dat wordt later in het seizoen wel anders ).

Ik vork de hoop van tijd tot tijd een beetje om, geef 'm water als het erg droog is, en houd 'm een beetje afgedekt met een plak hooi. Allemaal als ik aan denk...

In het najaar zet ik 'm grondig om en bedek hem met hooi. Over het algemeen heb ik dan in het voorjaar eersteklas compost.

Ik ben wel zo iemand die overal lekkere compost ingrediëntjes loopt te verzamelen...

The difference between a flower and a weed is a judgement

Foonfoto dagboekje van mijn volkstuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel compostmateriaal je hebt? Als je toch een behoorlijke hoeveelheid geschikt tuin-, plantenetende huisdieren- en keukenafval hebt, zou ik altijd aanbevelen om 2 vaten naast elkaar te zetten. (Bovendien...van compost heb je nooit te veel.....stel dat je zelf niet zo heel veel hebt....misschien hebben je buren soms wat dat jij kunt krijgen, wat zij afvoeren...grasmaaisel, mest van cavia of konijn of schaap.....in Belgie heb je daarvoor zelfs een systeem van plaatselijke compostmeesters met voorzieningen in een dorp of wijk. )

 

Het principe waarmee vaten vaak verkocht werden is, dat je bovenin het verse materiaal doet en na een jaar of zo er van onder de al gerijpte compost die daar zit uit zou kunnen scheppen. Het bovenste zakt daardoor dieper en een jaar later of zo heb je weer een bruikbare portie compost, is het idee. Dat lijkt me nogal onzinnig, vooral omdat mengen/roeren/omzetten het proces kwalitatief veel beter en ook sneller maakt. Misschien kan het wel in een vat....maar prettig werkt dat niet.

 

Goede compost is niet alleen een goede mengeling van bruin en groen materiaal dat verteert, maar vooral ook een daaropvolgende opbouw van humusachtige stabiele stoffen.....en juist dat laatste maakt compost zo speciaal en nuttig. Daarom zal ik je zeker adviseren om niet te blijven bijvullen, maar op een gegeven moment een vol vat echt te laten verteren en de inhoud zich tot echte compost te laten opbouwen. Trek daarvoor een 3/4 a 1 jaar uit...aangezien het proces in zo een vat voornamelijk een "koude compostering" zal zijn. (Die is kwalitatief overigens uitstekend....zelfs beter wat betreft voedende waarde voor bodemleven dan "snelle compost" waarin gestreefd wordt naar een vertering met warmte (tot ca. 65 graden maximaal) in ca. 2 maanden, waarna de compost dan nog enkele maanden moet narijpen.) Het volume van een vat (tussen 200 en 400 liter normaal) is te klein om aan de voorwaarden van snelle compostering te voldoen.

Met een tweede vat ernaast, kun je op dat moment alle nieuwe composteerbare materialen doen en het verteren zal er al beginnen.

 

Ook al is alle organisch materiaal op zich nuttig in een (moes-)tuin (kun je het gebruiken om te mulchen of kun je gericht in sommige situaties half verteerde of volledig verteerde organische stoffen best nuttig gebruiken....) goed gemaakte compost (en dat is niet moeilijk!!) heeft echt enkele streepjes voor omdat het weinig verlies van voedingsstoffen tot gevolg heeft en omdat het grotendeels stabiele resultaat een enorme bijdrage is aan bodemkwaliteit en bodemvruchtbaarheid. Trouwens aan half verteerde of niet uitgerijpte compost en alle nog verterende organisch materiaal kunnen ook nog andere bezwaren zitten: kieming en groei van planten juist tegenwerken, voedingstoffen uit de bodem onttrekken of tijdelijk minder gewenste organismen in de bodem brengen.

 

Het nadeel van blijven aanvullen met vers is dus dat je eigenlijk nooit het gewenste eindresultaat bereikt. Er zit altijd nog een deel te verteren spul in en het proces is nooit klaar. Meestal zal het geen enkel probleem zijn om dat te gebruiken in de tuin, maar echte compost krijg je eigenlijk niet.

Wat wel kan, om ruimte te besparen of zo, is de inhoud van 2 bakken die allebei al in proces zijn - en de hoeveelheid is geslonken - samenvoegen en mengen, zodat je weer een vat leeg hebt. Wat ik maar wil zeggen is: Met 2 vaten werkt het allemaal makkelijker en beter om goede compost te maken

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal waar, weknow... Maar een tweede vat is bij ons niet praktisch qua ruimte.

Mijn VAM-vat heeft een luikje waardoor je bij de verteerde compost zou moeten kunnen, maar in praktijk gebruik ik dat niet omdat je er zo slecht bij kunt. Daarnaast heb ik helaas niet de ruimte voor een tweede vat - dus ik doe het iets anders: eens per twee jaar "omzetten en afromen". Daarna gewoon van boven weer aanvullen met plantmateriaal, paardepoep van de straat, dode muis, etc. Wel alles klein en met mate.

Toevallig foto's gemaakt van wat er na een jaar in het vat zat:

 

IMG421826131463322222.JPG

het VAM-vat en de vier kliko's

 

IMG420999241463322272.JPG

in 2014 voor de helft leeggehaald; dit materiaal is dus van (de rest van 2014), heel 2015 en dit voorjaar.

 

IMG421157121463322422.JPG

in de witte emmer zit wat ik er nu afhaal, de rest gaat, met extra lucht, weer in het vat. Volgend jaar kan er dan weer de helft uit.

 

Ik heb ongeveer 200m2 tuin, waarvan een heel klein deel moestuin.

Ik doe er geen onkruid met zaadjes op; houtige takjes knip ik fijn; soms een beetje eikenblad (maar niet teveel, dat vormt een koek). Wel héél veel smeerwortel . De compost die ik zo verkrijg veroorzaakt geen onkruid-plaag en lijkt een goed bodemleven te hebben / te stimuleren. Als je weinig ruimte hebt, gewoon lekker doen, zo'n compostvat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...