Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Mais tussen de aardappels??


MartinH

Aanbevolen berichten

Ik heb nu zo'n 20 maisplantjes in potjes staan en is het tijd om deze uit te planten. Probleem is echter dat m'n moestuin nu al aardig vol staat.

 

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om de maisplantjes tussen de aardappels te planten. Op dit moment zijn de aardappels wel groter dan de maisplantjes. Zal de mais snel genoeg groeien om niet door de aardappels verdrongen te worden? Als de mais eenmaal boven de aardappels uit komt lijkt het me verder geen probleem, dan zullen ze het wel redden.

 

Of is de combinatie aardappel - mais niet zo'n goede?? Of is dit helemaal niet zo'n goed idee

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan er maar gedachten bijleggen, zodat je zelf kunt beslissen of het voor jou een goed idee zou kunnen zijn.

 

Op zich kan de combinatie wel, maar dan hebben beide voldoende plaats nodig (aanzienlijk ruimer planten!) en zul je geregeld wat moeten bijvoeden....vooral kalium (voor aardappels) en stikstof + kalium voor mais....zijn beide goede eters. Ik denk dat het grootste probleem gaat ontstaan als je gaat oogsten...hoe krijg je aardappels goed gerooid zonder de behoorlijk brede maiswortels te beschadigen? Als je eerst mais oogst (kolven) en dan de planten laat staan tot de aardappeloogst, moet dat wel kunnen, lijkt me.

 

Voor (zeker suiker-) mais wordt dringend geadviseerd om ze niet in rijen, maar in blokken te laten groeien. Slechte/matige bevruchting komt nogal eens voor...dus vergroot "overal bestuivers vlakbij en rondom" de kansen op volle kolven aanzienlijk. Bij planten in een rij is er veel kans dat je lege kolven of kolven met hier en daar een korrel krijgt.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je misschien ook bonen en/of pompoenen staan? Ik had eens gelezen dat indianen mais combineren met bonen en pompoenen. De mais geeft steun voor de bonen. De bonen geven dan stikstof aan de mais en de pompoenen. En de pompoenen zorgen voor minder onkruid. Zelf nog niet getest. Misschien volgend jaar, want momenteel staat ook bij mij alles vol

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is de meest bekende vorm van combinatie-teelt...heet Drie-gezusters-methode.

Werkt in Nederland eigenlijk niet zo goed, vanwege waarschijnlijk toch wat ander klimaat als ik ervaringen van mensen her en der verneem.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...