Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Sinds kort ben ik nthousiast begonnen met mijn moestuintje. Ik heb worteltjes, radijsjes, lente ui, bietjes, peulen, boterbonen en sperziebonen geplant.

Op zich komt alles netjes op. Echter met de bonen en peultjes lijkt het wel, als de blaadjes boven de grond komen dit aangevreten wordt door het een of ander. Het is tot de grond toe weg en lijkt het dus ook niet meer te doen.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn?

Geplaatst:

Als je alleen stokjes met zaadlobben zonder groeipunt overhoudt, waarschijnlijk de bonenvlieg. Ik heb daar ook last van hier, maar als ik mijn boontjes na het zaaien afdek met vliesdoek en dat pas wegneem als de eerste echte blaadjes er zijn, gaat het meestal wel goed.

Even wat info van Google geplukt:

"De bonenvlieg is grijs met zwarte poten en is 5mm. groot. Poppen die overwinteren worden in het voorjaar actief. De volwassen bonenvlieg zet de eieren het liefst af, in net bewerkte grond. De maden voeden zich met organisch materiaal. Ze boren zich in kiemende bonen en zaden. Bonen en spinazie hebben de voorkeur.

Afweren

– Spitten in het najaar en niet in het voorjaar. Dit dood de meeste poppen.

– Zaden die langzaam kiemen, niet te vroeg zaaien, maar pas als de omstandigheden het meest gunstig zijn, dus niet te koud.

– Zaai niet te diep, zodat het kiemen vlotter verloopt.

– Na het zaaien de grond afdekken met fijn gaas of vlies/groeidoek, zodat er geen eitjes kunnen worden afgezet.

– Gebruik geen compost of mest, op de plek waar je bonen gaat zaaien, dit trekt de vliegen aan.

– Strooi gesteentemeel aan de voet van de plant, dit maskeert de geur van de kiemende boon.

Doden

– Er bestaan geen biologische bestrijdingsmiddelen tegen de bonenvlieg.

Natuurlijke vijanden

– Aaltjes, kortschildkever, loopkever en sluipwesp. "

Bron: http://www.moestuindemeertuinders.nl/page21.html#Bonenvlieg

Geplaatst:

Ik denk ook slakken en/of vogels. Ik heb verder geen ervaring met de bonenvlieg maar volgens mij zou het probleem dan alleen bij de bonen en niet bij de peulen zijn (denk ik hoor! ) en gezien dat de slakken dit jaar erg aanwezig zijn...

Wij doen peulen altijd "beschermd" voorzaaien omdat vogels de jonge zaailingen heel lekker vinden. Ik weet niet hoe dat bij bonen zit maar ook die zaaien we over het algemeen voor

En tegen slakken : slakken korrels strooien of op slakken jacht gaan

Geplaatst:

Ga maar uit van slakken. Bij mij zijn van de 30 zaden nog maar 2 steeltjes over. Ik ben ze nu aan het zaaien in een stektray met 24 potjes van 4 x 4 cm en als die goed boven en redelijke bladeren hebben van een cm of 6-7, zijn poot ik ze wel. Muizen graven meestal de bonen op en dat zie je wel aan de grond, die hebben mijn erwten opgegeten in het voorjaar.

Het is dit jaar nog erg met de slakken....

Groeten Sjaak

Geplaatst:

Heel herkenbaar! Ik heb ondertussen al 4x extra snijbonen en sugarsnaps geplant doordat er alleen maar steeltjes meer stonden. Hier waren de naaktslakken de boosdoeners!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...