Bearded johnie Geplaatst: 17 juli 2016 Geplaatst: 17 juli 2016 De appels en peren die bij mijn vader aan de bomen groeien hebben bijna allemaal een soort snede in zich, slechts een enkele heeft dit niet, De bomen zijn een jaar of 6 geleden gekocht en geplant tot vorig jaar hebben ze altijd gezonde vruchten gegeven, Wie kan ons vertellen wat dit is? Quote
Persica († december 2016) Geplaatst: 17 juli 2016 Geplaatst: 17 juli 2016 Hetgeen ik er van weet, mijn peren hebben ook barsten, denk dat de weersomstandigheden de laatste tijd zo extreem waren ( me veel regen) dat het groei proces verstoord is, celdeling van de peren is door kou en veel regen hierdoor helemaal verstoord. Dan is er nog een factor waarom vruchten barsten, bij appels en peren komt dit vaker voor indien er een gebrek is aan Borium in de bodem, dit is een sporenelement en zit ook in meststoffen. Volgend jaar met een beetje normale zomer, zullen de peren weer helemaal oke zijn. Quote
weknow Geplaatst: 17 juli 2016 Geplaatst: 17 juli 2016 Lijkt me een gevolg van een extreme/snelle afwisseling van droogte en daarna natheid. Gevolg van het weer dus. Eerst hebben de vruchten te weinig vocht om te groeien, dan krijgen ze ineens heel veel water en barsten ze en groeien gebarsten verder. Ook al kunnen we het weer niet kiezen, het is in ieder geval slim om te zorgen voor een goede vochtregulering in de bodem, door te zorgen dat de bodem zowel water kan vasthouden en toch luchtig genoeg blijft, als dat water niet blijft staan. Door volop organisch materiaal aan te brengen en daarmee te mulchen...compost is de allerbeste keuze.....zal de bodem verbeteren en beter in staat zijn om dit soort extremen op te vangen. Bij extreme droogte kan wat gieten natuurlijk ook helpen, maar ideaal is het om omstandigheden te maken waarbij je tuin het vooral zelf kan regelen of opvangen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bearded johnie Geplaatst: 17 juli 2016 Auteur Geplaatst: 17 juli 2016 Ok bedankt alvast , we gaan er aan werken Quote
Lia56 Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 (aangepast) Enige tijd geleden al een foto ge upt van mijn perenboompje. Kreeg antwoord, perenroest maar ik kon de blaadjes laten zitten. Nu zien ze er zo uit... heb alles wat aangetast was weggeknipt. Is dit voldoende of moet ik er nog iets anders aan doen... is een terrasboompje. Is die te redden?? 6 september 2023 aangepast door Lia56 Quote
marcelru Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 Ja hoor, de boom gaat er niet aan dood. Hooguit wat vroegere bladval en wat minder peren. 1 Quote
Stan W Geplaatst: 6 september 2023 Geplaatst: 6 september 2023 Laat het zelf altijd gewoon zitten. Het ene ras is er wat gevoeliger voor dan het andere, maar verder is het vooral uiterlijk minder mooi en beperkt het de mogelijkheid tot fotosynthese uiteraard wat. Zolang er niet inheemse jeneverbessen in de wijde omtrek staan blijf je er toch last van houden. Komt jaarlijks op zetten gedurende het groeiseizoen en dan worden de plekken langzaam dikker, waarna er vanaf eind augustus vruchtlichaampjes vormen. Vervolgens overwinterd de schimmel op jeneverbessen en komt in de late lente / vroege zomer terug op de peren. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.