Jump to content

Geen pruimen

Robert56

Recommended Posts

We hebben een Reine Claude d'Oullins leiboom en die staat nu 3 jaar maar nog steeds geen enkele pruim, ook nog nooit bloemen gehad. Jammer wat doen we eraan? Ik vraag me af of dit normaal is bij zo'n jonge boom of zou er iets mis zijn. Zijn er deskundigen die me tips zouden kunnen geven?

We hebben nu alleen heel veel hout, waterloten?, en die moeten we er waarschijnlijk afknippen? Dat zou ik ook graag horen want zomaar knippen durf ik niet meer want we zouden zo graag pruimen hebben.

Is er iemand die iets zou kunnen verduidelijken voor ons?

Linked Image

Reine Claude d'Oullins, staat er om bekend dat ze pas laat gaat dragen. Verder is ook de gebruikte onderstam van invloed....dat wil zeggen dat een sterker groeiende onderstam de eerste bloei nog enkele jaren kan uitstellen. Niet abnormaal dus dat het 3,4,5 jaar of zelf meer duurt voordat ze gaat bloeien. Oudere bomen dragen dan weer heel erg veel en regelmatig, sommige jaren zo veel dat je sterk moet dunnen omdat de takken anders afbreken/scheuren onder het gewicht.

Sowieso is dit ras een sterke groeier en wordt het een forsere boom, zelfs op een echte kleinblijvende onderstam als VVA-1 groeit ze nog sterker dan veel andere rassen. Op de meest gebruikte onderstam (St. Julian-A), die normaal als "laagstam" wordt verkocht, wordt het al gauw een forse en brede boom van een meter of 4 a 5.

Ook de snoei van een pruim is wat anders dan bijvoorbeeld van appels en peren. Een al dragende pruimenboom zal na een flinke najaars-snoei (alle prunussen beter niet meer in late herfst en zeker niet in winter snoeien!) vaak reageren met een of twee jaar geen bloei. Bij een appel of peer kun je waterloten inkorten of deels weghalen, bij een pruim snoei je zeker de eerste jaren juist vrij weinig...alleen de takken die er echt te veel zitten of de gewenste vorm in de weg staan en dan best de hele tak/loot. Zomersnoei (vanaf juli en vooral augustus/september) heeft het voordeel dat de boom niet meteen reageert met sterke nieuwe groei, in tegenstelling tot snoei in het vroegere voorjaar. In de meeste gevallen betekent snoeien dus eerder stimuleren van de groei van scheuten en meer scheuten, dan een afremming!

Kortom...geef je pruim de ruimte en laat hem enkele jaren grotendeels zelf gaan, alleen wat begeleiden op gewenste vorm en dat de kroon niet te dicht wordt. Hij ziet er op de foto gezond uit...dus ik zie geen reden waarom ze dan de komende jaren niet alsnog goed gaat dragen.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.