Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

courgettesoep: recepten gezocht


Niika

Aanbevolen berichten

Als je de courgette te laat hebt geoogst en hij dus 'opgeblazen' is, kun je er soep van maken zonder water of bouillon toe te voegen. Als je hem dan in blokjes zachtjes bakt, loopt er namelijk genoeg vocht uit. Veel tuinders gooien opgeblazen courgettes weg, ik vind dat zonde.

 

Mijn courgettesoep en -saus heeft altijd dezelfde basis: grote plens olijfolie (GEEN extra vergine, als je het toch verhit is dat zonde van het geld), die maar ietsje laten verwarmen (mag absoluut niet boven 170 graden komen, omdat alle olijfolie daarboven giftige stoffen aanmaakt! in olijfolie smoor je, je bakt niet echt!) en dan fijngehakte uitjes er in (of sjalotjes als je sjiek wilt doen).

Die zacht laten worden (niet bruin, nogmaals, je bakt niet in olijfolie). Dan knoflook uitgeperst erbij. Even wachten tot het lekker gaat ruiken. Dan berg courgetteblokjes erbij. Deksel erop (eventueel niet als je courgette opgeblazen is). Af en toe omroeren tot courgette zacht is. Dan hele bups in de blender. Als het dan te dik is, verdunnen met bouillon of melk of (van het vuur af, dus in de blender) vette yoghurt.

 

Vervolgens maak je de soep/saus op smaak, met de volgende varianten:

* terug in de pan en kaas erbij (blauwschimmel of brie of ricotta of parmezaan, kortom: wat je lekker vindt) en dan nog laten doorkoken tot het gesmolten is. Gaat goed samen met room

* fijngehakte munt (in de blender, niet meer laten koken)

* fijngehakte basilicum (idem, niet meer laten koken)

Afmaken met peper en zout (zeker die zonder kaas).

 

Courgette en munt is een goede combi en gelijk oogstrijp in je tuin. Een andere favoriet van me is courgette in dikke plakken in de lengte snijden, insmeren met olijfolie, op de BBQ laten grillen, ondertussen in een saladeschaal een dressing maken: witte wijnazijn, extra vergine olijfolie, peper, zout en veel fijngehakte munt.

Courgette in plakjes snijden, husselen met de dressing, uurtje of langer in laten trekken.

Waarschijnlijk kun je hetzelfde gebruiken om te wecken, maar nog niet geprobeerd.

 

Variant: courgette in ronde plakken op de BBQ, laten grillen, dan eten met humus erop.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan gewoon de gepureerde basisprut invriezen, dan kun je vanuit de vriezer bedenken welke smaak je hem die dag wilt geven. Dan ook pas yoghurt toevoegen.

NB: let op dat je vette yoghurt neemt (ik neem de 10% Turkse), hoe minder vet, des te sneller schift hij. Met magere yoghurt is schiften onvermijdelijk, met gewone volle yoghurt een uitdaging, met de Turkse gaat het goed zolang je hem van het vuur af toevoegt, met crème fraiche en slagroom kun je alles doen, dat schift nooit.

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan gewoon de gepureerde basisprut invriezen, dan kun je vanuit de vriezer bedenken welke smaak je hem die dag wilt geven. Dan ook pas yoghurt toevoegen.

NB: let op dat je vette yoghurt neemt (ik neem de 10% Turkse), hoe minder vet, des te sneller schift hij. Met magere yoghurt is schiften onvermijdelijk, met gewone volle yoghurt een uitdaging, met de Turkse gaat het goed zolang je hem van het vuur af toevoegt, met crème fraiche en slagroom kun je alles doen, dat schift nooit.

 

hm ja Dakmoes, ik snap het idee maar, yoghurt kan je dus (ook) niet invriezen.. dus waar moet ik dan met de rest van de yoghurt heen, dat lust ik niet zo haha..

 

nou, ik verzin wel iets. die kaas gaat er in ieder geval door, dat lijkt me wel wat

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rest van de yoghurt gebruik je voor een supergezonde smoothie. In de blender met spinazie, worteltjes, avocado, fruit, komkommer, rucola, kortom: wat je ook maar kunt vinden in je tuin. Hier gaat er snel 5 liter in een week doorheen (voor mij alleen!)

Het doorzettingsvermogen van onkruid is bewonderenswaardig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...