Kibas Geplaatst: 1 september 2016 Geplaatst: 1 september 2016 Zoals hier al is verteld: courgettes en pompoenen kunnen dodelijk giftig zijn. Elke jaar gebeuren er ongelukken mee. Dit jaar o.a. in Duitsland (ouder echtpaar, een van beiden overleden, ander kantje boord) en België (meerdere mensen overleden, onafhankelijk van elkaar). Stel het is een pompoen en stel je papegaai heeft de zaden zonder problemen kunnen eten, dan zegt dat nog niet dat de pompoen die uit een gevallen zaadje is gegroeid, ook gifvrij is. Het zit namelijk zo: Stel je voor, er is een eetbare pompoenplant die op een goede dag een vrouwelijke bloem heeft. Even verderop zit een bij op een giftige kalebas. Er blijft mannelijk stuifmeel aan zijn lijf zitten. De bij hopt een deurtje verder naar de vrouwelijke pompoenplant en het mannelijke stuifmeel van de giftige kalebas blijft aan de stamper hangen en bevrucht de vrouwelijke bloem. De zaden die in die pompoen gevormd worden, bevatten de aanleg voor het aanmaken van het gif, een aanleg die er bij onze huidige pompoenen en courgettes juist uitgekweekt zijn om ze eetbaar te maken. Als die zaden kiemen, vormen ze uiteindelijk giftige pompoenen. Hetzelfde verhaal geldt voor courgettes. Je moet dus nooit courgettes en pompoenen uit eigen gekweekt zaad telen, tenzij je zowel de mannelijke als de vrouwelijke bloem afgeschermd hebt en met de hand bestoven hebt. En dus ook nooit zaad van iemand anders aannemen, omdat veel mensen dit niet weten. En dus ook heel voorzichtig zijn met jouw pompoen/courgette uit een onbekend zaadje. De giftige stof is inderdaad bitter, zoals hier al verteld is. Als je van jezelf weet dat je goed bittere stoffen kunt proeven, dan kun je een stukje rauw proeven en uitspugen en je mond direct spoelen als het bitter is. Het probleem is dat niet iedereen even goed bitter proeft. En als je het bereidt, dan proef je het ook niet meer. Ik geef zo'n uitgebreide uitleg, omdat ik de indruk heb dat je denkt dat de pompoen niet giftig kan zijn voor je papegaai, omdat de plant van zaad is uit het voer van je papegaai. Maar dat zegt dus nog niet dat deze pompoen niet giftig is. Door bestuiving kan de aanleg voor het aanmaken van gif weer terug gekeerd zijn in de plant. Quote
brownieke Geplaatst: 1 september 2016 Auteur Geplaatst: 1 september 2016 dank u voor de uitleg, nu heb ik er zelf nog niet van gegeten en onze beestjes ook nog niet Zoals ik al eerder zei durf ik dus gewoon niet nu weet ik nog niet wat voor soort het is en waarschijnlijk ga ik het ook nooit weten maar ik laat hem gewoon groeien en we zien wel hoe die eruit gaat zien Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.