Jump to content

geen idee wat het is :o

brownieke

Recommended Posts

Hey iedereen,

iemand die mij kan zeggen welke soort dit precies is?

Heb ze niet zelf aangeplant maar groeit hier zomaar in de compostbak... Nu wou ik weten of jullie mij kunnen zeggen welke soort dit is en of deze eetbaar is

diegene die eraf is, heb ik per ongeluk afgebroken maar ik denk dat die nog niet echt rijp is, hebben hem ook eens opengesneden om er een beter idee van te krijgen.

alvast bedankt ^^

1408625510210243859002942145134994847159273o24511471890308.jpg14114907102102547144743222770528644340505932o71761471890317.jpg13988032102102438590429436358107603212809036o61901471890297.jpg

had ze even opgezocht, voor ik hier de vraag stelde, maar ik zie ze nergens zo groot en bleek. is dit normaal dat die zo groot is dan? + de binnenkant lijkt niet op de foto's die ik gevonden heb (maar misschien staan er geen goede foto's op de sites waar ik heb gezocht)

Sorry hiervoor maar ben echt een leek op dit vlak

@Claudia waar maak jij uit op dat het een ronde courgette moet zijn?

Je zou ook even een foto van de plant kunnen plaatsen? Met blad en ranken.

Tot nog toe vind ik 'm er uit zien als een jonge pompoen en niet als een courgette.

Zou ze gewoon laten groeien en dan zien wat voor kleur en vorm het gaat worden en dan nog eens vragen in dit topic:

identificatie-wat-voor-plant-struik-boom-is-dit-t5695-3670.html

de zaden die erin zitten lijken wel op super grote pompoenpitten...

Zo ziet de plant eruit (nu wel al weer wat groter)

en ik ga de rest gewoon laten verder groeien hoor, maar had hem per ongeluk afgebroken bij het kijken

13975495102102008074066793273033876397074950o38481471891558.jpg

Als ik moet wachten, hoe kan ik dan zien of het rijp is ja of nee? (zonder dat ik weet wat voor iets het is?)

qua groeiwijze zou ik ook eerder denken aan een pompoen of een sierkalebas.

of deze vrucht eetbaar is valt vanaf de foto niet te zeggen. je kan het nog eens proberen wanneer de vrucht rijp is. mocht je het willen proeven, bij een bittere smaak niet eten!

De vrucht is rijp als de steel gaat verkurken.

En lekker plekje heeft ie uitgezocht, daar hebben ze het inderdaad erg naar hun zin.

Voor het afrijpen van de pompoen, voordat het te koud wordt, zou je wat kunnen snoeien.

Zie daarvoor de topics die daarover zijn, te vinden via de zoekfunctie rechtsboven.

qua groeiwijze zou ik ook eerder denken aan een pompoen of een sierkalebas.

of deze vrucht eetbaar is valt vanaf de foto niet te zeggen. je kan het nog eens proberen wanneer de vrucht rijp is. mocht je het willen proeven, bij een bittere smaak niet eten!

Dat nog maar een keertje herhalen. Pompoenen en courgettes etc. van onbekende oorsprong kunnen heel giftig zijn. Dus rauw proeven en niet meteen met veel kruiden en andere dingen gaan roerbakken.

Ik vind hem heel erg lijken op een bolcourgette die heel groot is geworden. Ik had ze vorig jaar ook en zag er regelmatig een over het hoofd. Ze zagen er dan uit zoals op je foto. Maargoed het kan zomaar een pompoen zijn die daarop lijkt. 100% zeker ben ik niet.

Ik heb ook een bolcourgette staan en die zien er exact uit zoals deze vruchten. Je kunt ze gewoon oogsten als ze een 10-12 cm doorsnee zijn en eten als courgette. Mochten ze niet eetbaar zijn dan smaken ze zeer bitter en vies maar gezien de vorm is dit een gewone courgette.

Ik vind 'm dus echt totaal niét op de bolcourgettes lijken. Niet qua kleur en ook niet qua vorm.

Je ziet duidelijk de ribben aanwezig en ook aan de binnenkant ziet dit exemplaar er totaal anders uit.

De bolcourgette is duidelijk echt ROND en dat is deze niet.

Voor degene die dit herkennen als een bolcourgette, herkennen jullie dan ook de plant? Want de bolcourgettes die ik ken groeien als een courgetteplant met 1 stam en niet kruipend/klimmend zoals een pompoen.

Er zijn wel enkele klimmende courgette soorten (bekend van de makkelijke moestuin) maar die zijn niet veel voorkomend en ik ken ze niet met bolvormige courgettes.

behalve de kleur vind ik het totaal niet op een bolcourgette lijken dus het verbaast mij dat zoveel mensen dit wel als een bolcourgette herkennen. Wat mis ik?

bedankt iedereen alvast voor de reacties

als ik er eentje heb die rijp is post ik alleszins nog een foto bij

die ene die ik heb open gesneden durf ik eerlijk gezegd niet proeven gewoon omdat ik niet weet wat het precies is

Onze papegaai krijgt wel de pitten die erin zitten

en even om dit op te klaren, de vorm dat die heeft is voornamelijk omdat die tegen de rand van de compostbak lag en volgens mij is die daarom zo plat... die anderen die er nog hangen, hangen echt en hebben een meer rondere vorm. Nu is het afwachten tot er eentje goed rijpt zeker

voordat je het aan je papegaai geeft zou ik het toch wel even proeven. van een stukje proeven en uitspugen wanneer het bitter smaakt krijg je niets, zo giftig is de bittere stof ook niet. ik weet namelijk niet hoe papegaaien reageren op de bittere stof en of het voor hen giftig is. beter het zekere voor het onzekere zegmaar.

hey loes, ik ga het zeker niet geven behalve de pitten dan, deze kunnen normaal geen kwaad. Eerst wil ik zeker zijn of die eetbaar is :P

bitter is voor hem alleszins geen probleem, eet alles wat ik hem geef (daarom wil ook geen risico lopen door het hem te geven)

Wat Loes zegt, beetje akelig als die papegaai dalijk omvalt omdat jij niet durfde te proeven.

Kunnen pitten van sierkalebassen (als het dat zou zijn) echt geen kwaad? Lijkt mij dat die dan ook giftig zijn.

Gewoon je tong er tegenaan houden, als zo'n ding giftig is gaan er al heel snel alarmbellen rinkelen. En zo niet dan kan je echt een stukje proeven.

nu pippi waarom ik dat schreef is omdat die plant uit de zaden gegroeid is die van zijn eten komen :P andere zaden komen niet echt in onze compostbak terecht dus het kan alleen maar vandaar komen. Nu heb ik het nog niet gegeven durf ook niet :P ik wacht gewoon tot die andere wat rijp wordt en dan zien we wel

Bitter gaat in dit geval behalve om de smaak dus ook erom dat dit aangeeft dat er een giftige stof inzit, Cucurbitacin. Dit stofje is giftig en kan zelfs dodelijk zijn. Smaak heeft in dit geval dus niet met wel of niet lekker te maken voor je papegaai maar meer het feit dat de bitterheid dus aangeeft dat er een giftig stofje inzit.

Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn?

Ik vind 'm dus echt totaal niét op de bolcourgettes lijken. Niet qua kleur en ook niet qua vorm.

Je ziet duidelijk de ribben aanwezig en ook aan de binnenkant ziet dit exemplaar er totaal anders uit.

De bolcourgette is duidelijk echt ROND en dat is deze niet.

Ik begon een beetje te twijfelen of het nou klopt wat ik zei. Ik ben even wat fototjes gaan zoeken van vorig jaar

Bij deze mijn bol courgettes (ronde de nice - lidl)

Ik vind hem er best op lijken vooral de bolcourgette dat te groot is geworden links achter tweede foto. ik herken ook dat de plant je tuin overneemt dat deed hij ook maar zeker niet zo hard als de pompoenen. Dit wil niet zeggen dat die van brownieke ook een is. Zeker omdat het uit zaden voor vogels komt blijft het een gokje denk ik...

2016-08-240680901472012919.242016-08-240696851472012922.242016-08-240630691472012921.24

En hier nog een foto van een bolcourgette van de kweker ter vergelijking

2016-08-240682771472013028.26

De bolcourgettes die ik heb staan lijken sterk op deze vruchten maar ik moet bekennen dat de plant er inderdaad uitziet als een pompoen en niet zoals mijn courgette plant. De vrucht groeit aan een dunne steel in een oksel van een blad zoals bij pompoenen. Erny en Loes hebben dus wel een punt......

Ik zou er gewoon een paar vuchten aan laten zitten en uit laten rijpen.

:lol: Geweldig Nadi... nu weet ik het ook niet meer.

Mijn Ronde de Nice zagen er in ieder geval uit zoals jouw laatste (kweker) exemplaar en niet als die bleke betjes.

ja ik moet zeggen mijn verwachten was ook een donker ronde bol courgette hoor ik vond deze ook niet zo fijn. Scheurde ook altijd open ook al waren ze klein. Ik heb 2 zakjes zaden eentje van de lidl en eentje van een ander merk ronde de nice. Deze was van de lidl. Misschien volgend jaar allebei opkweken en kijken of er een verschil in zit.

als het zaden zijn vanuit het voer dan denk ik ook eerder aan een pompoen. courgettezaden in voer? in de voedselindustrie laten ze courgetten niet zo groot groeien dat er fatsoenlijke pitten in zitten dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.