Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi ik heb deze middag (25-09-2016) mijn okkernoot (Juglans regia) gesnoeid, en voor ik die takken zal verwerken (tot kleine omheining) verwijder ik alle bladeren.

En werp ik deze op mijn compostbak, maar er zijn er wel heel veel en daar mee vroeg mij af als dit geen kwaad kom?

Want ik had vernomen dat er één okkernoot giftige stof (sap) bevat of is dit niet juist?

Geplaatst:

Geen probleem. Integendeel!

Zoveel planten, ook met heel erg giftige stoffen i.t.t. walnootblad, verteren gewoon....dat wil zeggen dat de giftige plantaardige verbindingen uit elkaar vallen en worden afgebroken tot nieuwe voedingstoffen voor planten. Precies het goede idee

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Als je er te veel hebt voor de compostbak kan je ze ook in plastic zakken doen en een jaartje of twee laten staan. Dan vergaan ze ook. Is een pak trager maar kost geen moeite. Dan bekomen je bladaarde. Kan je gebruiken als potgrond.

Geplaatst:

@ Gery

Ik denk dat de vraagsteller juist bezorgd was over de Juglone, een beschermingstof die de boom aanmaakt. Deze stof zit vooral in de bast en bolsters (minder in de bladeren, maar daar ook) en werkt o.a. als een herbicide (plantenbestrijdingsmiddel)....Elk jaar geeft de boom zo dus enkele keren een portie anti-groei-middel af, dat in de natuur of in de compost vrij makkelijk verteert, maar je niet overal in je tuin wilt...zeker niet in een moestuin.

Met deze stof zorgt een walnootboom dat andere planten niet of moeilijker kunnen kiemen of groeien onder of rondom de boom....zorgt ze dus voor weinig voedselconcurrentie en een betere groei voor zichzelf. Met notenbladeren mulchen zal dus niet altijd of overal goed werken. Sommige andere planten, die er niet tegen kunnen, zullen erdoor kunnen sneuvelen of kwijnen...er zijn er ook een aantal die er geen probleem mee hebben.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

oooo is dit zo Gery, en vooral bedankt om de reactie.

En ik heb nu juist één groene acer palmatum onder mijn okkernoot geplant, zou ik hem dan moeten verplanten (verplaatsen) volgende jaar of is dit niet nodig?

Geplaatst:

@ Bio-fee.

Ik heb het even teruggezocht...blijkbaar hebben we dit stukje gesprek al eens gehad ....In het draadje in de link hierna, noemde ik al een aantal soorten die vroeger bij mijn ouders het wel goed deden onder een walnoot. Kan er nog bij noemen: liguster en buxus.

https://www.moestuinforum.nl/moestuin-onder-een-walnotenboom-t10991-10.html

De afgelopen maanden veel gelezen en gebladerd in het (uitstekende!) boek van Martin Crawford. "Trees for gardens, orchards and permaculture". Bij een aantal bomen noemt hij expliciet dat ze wel goed samengaan met walnoten...maar het is een dik boek en ik moet het echt napluizen en veel lezen om dat terug te vinden....dus je moet enkele weken/maanden geduld hebben voordat ik er daaruit ook een aantal kan melden.

Of een Acer palmatum goed samengaat met een notelaarlaar, Jan, zal er niet instaan, aangezien dat geen boom is die iets eetbaars oplevert. Misschien wel Acers in het algemeen, die worden beschreven vanwege de mogelijkheid om zoete siroop af te tappen.

Geplaatst:

Oooh wat erg, in het topic dat je noemt staat gewoon een heel gesprek tussen jou en mij over dit onderwerp!

Kan ik als verzachtende omstandigheid aanvoeren dat het topic al 3 jaar oud is en dat ik soms een beetje vergeetachtig ben?

Ik ga het in elk geval nog maar eens goed doorlezen.

Welke bomen er goed bij walnoten passen vind ik minder interessant; in mijn moestuin heb ik toch geen plek voor bomen. Het gaat me vooral om groentes.

Ik kan in elk geval wel zeggen dat de boerenwormkruid het er goed gedaan heeft.

En ook de Welsh Onion en aardperen doen het niet slecht. Voor de rest is het erg wisselend, maar ik heb dan ook sowieso een beroerd moestuinjaar achter de rug... (weinig kunnen doen)

Geplaatst:

Ah ok ik dacht het maakt voor de winter niet uit toch? Dan groeit er zo goed als geen groente. Wel goed dat je me er even op wees. Bedenk net dat je natuurlijk nog wel winterspul op je tuin hebt staan.

Duidelijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...