angela († maart 2025) Geplaatst: 2 november 2016 Geplaatst: 2 november 2016 Nu zat ik net Master chef Australië te kijken op SBS en daar gebruikte chef-kok Shannon Bennett schapenzuring hij noemde dit een geweldig kruid.Nu noem ik het altijd on-kruid maar ben nu eigenlijk wel benieuwd of iemand het wel eens gebruikt ergens voor? Quote
Eise Geplaatst: 2 november 2016 Geplaatst: 2 november 2016 Ja, dat zag ik ook, maar het kruid dat hij plukte leek niet op de schapenzuring die ik wel eens pluk. Dat is een rozetje blaadjes die vrij langwerpig zijn met twee kleine uitstulpingen aan de basis. Heet leek een veel bossiger plantje. Kan het niet een vertaalfout van de ondertitelaar zijn? Met vissen en planten zitten ze er wel vaker naast met de ondertitels. Zie wel vaker dat ingrediënten niet goed vertaald worden... Ik heb het niet heel goed kunnen bekijken dus het kan zijn dat het inderdaad schapenzuring was. Quote
weknow Geplaatst: 2 november 2016 Geplaatst: 2 november 2016 Diverse soorten zuring en verwanten zijn eetbaar (+ lekker). Maar zeker niet alle. Bij planten...zelfs in het Nederlands....kun je beter niet afgaan op een Nederlandse (of Engelse) naamgeving.....dan zijn allerlei soorten verwarring mogelijk. Dezelfde (volks-)naam voor heel verschillende planten, vele verschillende (volks-)namen voor dezelfde plant, misverstanden, alleen de geslachtsnaam of een kweekvorm (zonder dat de precieze soort erbij gezegd wordt) die verward wordt met de wilde vorm....om maar voorbeelden te noemen. Wil je echt zeker zijn over welke plant het precies gaat dan heb je echt de Latijnse combinatie van beide nodig. Rumex acetosella heet bij ons in de volksmond schapezuring. Deze komt in Australie overigens wel voor, als ik deze website mag geloven: http://wilde-planten.nl/schapenzuring.htm en is inderdaad eetbaar, hoewel te veel oxaalzuur in vooral rauwe bladeren (net als bij rabarber later in het seizoen) niet echt gezond is:http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Rumex+acetosellaIk denk dat je met gewone zuring ofwel zurkel (Rumex acetosa) of evt. bloedzuring (Rumex sanguineus) of, minder zuur, zevenjaarspinazie = spinaziezuring (Rumex patentia) een betere en smakelijkere keus maakt Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
angela († maart 2025) Geplaatst: 3 november 2016 Auteur Geplaatst: 3 november 2016 Ja, dat zag ik ook, maar het kruid dat hij plukte leek niet op de schapenzuring die ik wel eens pluk. Dat was me ook opgevallen eigenlijk leek het wel of hij vogelmuur plukte? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 3 november 2016 Geplaatst: 3 november 2016 Kunnen we em terugkijken? Ik zou geen schapenzuring zetten, ik ben juist blij dat ik het een beetje onder controle heb hier. Heel weinig blad om te oogsten ook lijkt mij? Vooral veel woekerende wortels en bloemen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.