Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja, dat zag ik ook, maar het kruid dat hij plukte leek niet op de schapenzuring die ik wel eens pluk. Dat is een rozetje blaadjes die vrij langwerpig zijn met twee kleine uitstulpingen aan de basis. Heet leek een veel bossiger plantje.

Kan het niet een vertaalfout van de ondertitelaar zijn? Met vissen en planten zitten ze er wel vaker naast met de ondertitels. Zie wel vaker dat ingrediënten niet goed vertaald worden... Ik heb het niet heel goed kunnen bekijken dus het kan zijn dat het inderdaad schapenzuring was.

Geplaatst:

Diverse soorten zuring en verwanten zijn eetbaar (+ lekker). Maar zeker niet alle. Bij planten...zelfs in het Nederlands....kun je beter niet afgaan op een Nederlandse (of Engelse) naamgeving.....dan zijn allerlei soorten verwarring mogelijk. Dezelfde (volks-)naam voor heel verschillende planten, vele verschillende (volks-)namen voor dezelfde plant, misverstanden, alleen de geslachtsnaam of een kweekvorm (zonder dat de precieze soort erbij gezegd wordt) die verward wordt met de wilde vorm....om maar voorbeelden te noemen. Wil je echt zeker zijn over welke plant het precies gaat dan heb je echt de Latijnse combinatie van beide nodig. Rumex acetosella heet bij ons in de volksmond schapezuring.

Deze komt in Australie overigens wel voor, als ik deze website mag geloven: http://wilde-planten.nl/schapenzuring.htm en is inderdaad eetbaar, hoewel te veel oxaalzuur in vooral rauwe bladeren (net als bij rabarber later in het seizoen) niet echt gezond is:

http://www.pfaf.org/user/Plant.aspx?LatinName=Rumex+acetosella

Ik denk dat je met gewone zuring ofwel zurkel (Rumex acetosa) of evt. bloedzuring (Rumex sanguineus) of, minder zuur, zevenjaarspinazie = spinaziezuring (Rumex patentia) een betere en smakelijkere keus maakt

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...