Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zou graag deze winter een kerselaar planten in een fruitkooi.

Nu zijn er enkele beperkingen:

- moet een laagstam zijn (max 2m hoog)

- moet zelfbestuivend zijn.

- liefst te snoeien als leiboom

- graag een lekkere, zoete kers en grote productie

Bestaat wat ik zoek wel? 'Volgens internet' zou een Karina geënt op een zwakgroeiende onderstam in aanmerking komen.

Geplaatst:

2 meter maximaal is echt niet hoog voor een zoete kers. Zelfs niet voor een op onderstam Gisela5 (ik denk de enige redelijk verkrijgbare onderstam voor een tamelijk kleinblijvende kersenboom....bij een "normale" laagstam moet je eerder aan 4 meter denken....zoete kersen zijn stevige groeiers en moeten ook kunnen groeien om goed te dragen. )

Bovendien laat een kers zich minder goed leiden dan sommige andere fruitsoorten.

Om deze wens in vervulling te laten gaan moet je heel goed kunnen snoeien en dan nog staat het snoeien precies een goede opbrengst in de weg.

Ik zou even goed nadenken of het echt een zoete kers moet worden daar.

Zelfbestuivende kersen zijn wel te vinden, maar ook dan geeft kruisbestuiving een betere opbrengst. Dat zou je kunnen opvangen door er meer rassen in te enten. Ik denk dat de beschikbare hoogte het grote probleem is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Ann, niet meteen opgeven, is dit geen idee? http://www.fruitbomen.net/patiofruitbomen/

En waarom niet meteen twee neerzetten?

Ik heb zelf vorig jaar twee laagstamkersenbomen in de achtertuin gezet, en ik ben van plan ze continue (dus niet jaarlijks, maar zeg maar wekelijks) te 'snoeien' zodat ik er met gemak bij kan om te plukken, en omdat het wegknippen van heel jonge scheuten minder stress geeft dan het serieuze snoeiwerk. Een van de twee heb ik zelfs dit eerste jaar al wat gekortwiekt omdat een paar takjes de hoogte in schoten, de ander groeit wat compacter en in de breedte, die mag nog wel wat hoger worden voordat ik scheuten af ga knippen.

Ik ben van plan om dit bij alle fruitbomen te doen, en ik zie wel hoe het gaat.

Geplaatst:

Ohhhhh

Een patioboom! Wat een goeie!

Waarom blijven deze zoveel kleiner? Andere onderstam of ander ras ?

Ze kunnen gewoon in volle grond? Of gaan ze dan ineens de hoogte in schieten? Vermoed ik niet hé.

Herinner me dat je inderdaad enkele maanden geleden al sprak van een filmpje waarin iemand continu kleine takjes snoeide. Ik ben ook van plan dit vanaf volgend jaar te doen met mijn jonge laagstam bomen.

Ivm max hoogte van 2m. Dit voorjaar ga ik een fruitkooi bouwen, op gelijke hoogte met de tuinmuur (2m). Daarin komen frambozen, aardbeien en ander fruit dat door vogels graag gegeten wordt. Een kerselaar zonder vogelbescherming levert niet veel op heb ik gezien uit mijn kindertijd. Onder de kerselaars bij mijn ouders liggen massa's onrijpe, afgepikte kersen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...