prinske86 Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Hallo, In een appelboom waarvan ik dit jaar de ondergroei niet heb verwijderd, is denk ik boomvruchtkanker ontstaan. Vorig jaar was deze boom volledig gezond. De ondergroei is smeerwortel dus ik denk te veel stikstof en te nat geweest De boom staat er nu voor het vierde jaar en heeft een mooie groeivorm dus het zou me pijn doen deze te moeten verwijderen. Echter, heeft behandeling kans van slagen? De rot is zo'n beetje op de helft van de diameter, tot in de kern.... Meer naar boven ook enkele plekken waar zwaardere takken ontstaan Quote
weknow Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Ik denk eerder dat dit een andere schimmelinfectie is, namelijk stambasisrot. Ziet er slecht uit, eerlijk gezegd. Ik zou het boompje in deze toestand wegdoen...zie weinig heil meer in omstandigheden verbeteren of bestrijden. Als het een echt bijzonder ras is, zou je nog enthout kunnen proberen te nemen en daarmee een ent maken in maart/april (of dit aan een kweker vragen). Oorzaak is o.a. vochtige omstandigheden.... Heeft niets met smeerwortel* op zich te maken, maar mogelijk wel dat de boomstam tussen begroeiing en wellicht sowieso op een vochtige plek (onder een grote kroon?) niet goed kan opdrogen door wind en zon. Het schimmel overleeft in besmetbare hoeveelheden ook in valfruit. Is dus een kwestie van standplaats en/of onderhoud vooral. Sommige rassen/onderstammen zijn gevoeliger dan andere. * Smeerwortel is een nuttige plant. Maar geen voedingstoffen-bom, zoals soms onterecht wordt (over-)geschreven.....en dan eerder om wat meer kalium op je bodem te brengen (hebben fruitbomen graag) dan voor stikstof. Uit analyses blijkt dat de plant redelijk voedingstoffen bevat en ze zal snel verteren ( = die vrijgeven), maar zelfs een heel veld gemaaide smeerwortel zal de doses voeding voor planten echt niet explosief laten stijgen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
prinske86 Geplaatst: 24 december 2016 Auteur Geplaatst: 24 december 2016 Dank voor je reactie. Ik was er al bang voor. Ik schrok hoe snel het gegaan was, want vorig jaar was de stam hartstikke gaaf. Inderdaad heeft er heel het jaar die smeerwortel van 1.5 hoog langs gestaan dus geen mogelijkheid tot opdrogen. Stom van me. Ik heb geen natte grond. Zit op een hoge zandgrond, maar heb wel bodembedekking. Op zoek dus naar een boom die het beter doet om deze omstandigheden en beter onderhoud plegen Quote
blije bakkus Geplaatst: 24 december 2016 Geplaatst: 24 december 2016 Ziet er niet goed uit helaas. Je moet heel veel ziek hout wegsnijden en de vraag is of de boom dat op termijn overleeft. Je zou als laatste redmiddel ook een brugenting kunnen proberen nadat je het zieke hout hebt weggesneden. Enige ervaring met enten is wel wenselijk maar aan de andere kant, je hebt niet veel te verliezen! Google: Bridge grafting Hier een link:http://www.ladybug.uconn.edu/FactSheets/trees--bridge-grafting-and-inarching-.php Quote
harms1 Geplaatst: 27 december 2016 Geplaatst: 27 december 2016 Zelf plant ik het liefst bieslook onder een appelboom...Dat werkt meestal prima. Heb ik ook onder mijn vaders appelbomen geplant, en die hebben een goede oogst gegeven...Verder is het van belang dat de boom goed af kan wateren...Een flink plantgat, onderin het plantgat de grond nog eens goed los steken, een laag grof zand en dan verder aanvullen met compost vermengd met tuinaarde. Licht aantrappen en dan flink water geven de eerste weken... Quote
harms1 Geplaatst: 27 december 2016 Geplaatst: 27 december 2016 http://www.mooiemoestuin.nl/fruit/appel/ Quote
harms1 Geplaatst: 27 december 2016 Geplaatst: 27 december 2016 Nog een tip...Zelf gooi ik regelmatig koffie prut onder mijn boompjes...goed voor zuurgraad van je grond, de bomen zijn er blij mee... Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.