Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Met de zoekfunctie lukt het niet zo best dus even een vraag:

In de voortuin heb ik nog 3 potten met aardbeien planten. Deze wil ik graag in de achtertuin in de volle grond zetten. Wanneer kan ik dat het beste doen?

Geplaatst:

Binnenkort.....kan altijd wel, maar voor goed aangaan dit jaar zou ik het z.s.m. doen. Maar wacht even totdat de vorst van nu en komende week uit de grond is. Als je planten al een aantal jaartjes oud zijn, kun je beter nieuwe kopen (of deze gebruiken om in de zomer afleggers van te maken als nieuwe planten). Oudere planten dragen niet meer zo goed.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Bedankt! Dan wacht ik even tot na de sneeuwellende. Ze zijn vorig jaar als stek geplant dus nog niet oud. Daar was ik van op de hoogte, maar toch bedankt

Geplaatst:

Mijn aardbeienplanten staan in de grond geen enkel probleem. Nu is de beste moment om te verplanten ze zijn nu in rust. Zolang de wortel niet beschadigt raakt is er geen enkel probleem. Je kan ze nu dus prima in de grond steken. In het voorjaar schieten ze dan terug uit. Aangezien ze in potten staan is er geen enkel probleem. Als je ze in de grond zet wel zien dat de hoofdknop hoog en droog zit zeker niet diep planten. Anders rot de hoofdknop.

Geplaatst:

Jij ook bedankt. Ik wacht toch even tot na de vorst. Ze zitten met 2/3 in 1 pot dus bij het uit elkaar halen zullen de wortels vast wel beschadigen. Echt in rust zijn ze geloof ik ook niet, heb nog steeds groen blad aan sommige...

Geplaatst:

Ja dat is volledig normaal, ze blijven blad aanmaken. Als je frigo planten koopt hebben ze zelfs geen bladeren. Dat is zelfs niet erg. Ze maken gewoon weer blad aan. Zolang je de knop niet beschadig is het niks. En voor de wortels ja dat is normaal maar maak je daar geen zorgen over hoor. Met beschadigen bedoel ik echt bijna alles eraf. Het belangrijkste is dat je die knop niet kapotmaakt. Ik heb zon 150 tal nieuwe plantjes gekweekt en daar heb ik ook de meeste bladeren weggenomen. Ze maken dan gewoon weer nieuw blad aan hoor. Voor de wortels is het zelfs beter dat je iets minder blad hebt. De wortels gaan als je ze nu zet al kunnen groeien en vastzetten, algemene regel is meer blad = meer wortel. Met rust bedoel ik dat ze nu minder hard groeien. En in pot gaan ze meer vorstschade ondervinden dan in de grond dat kan ik je verzekeren. Ik had die van mij ook met 2/3 in een pot staan en in de grond gestoken. Geen probleem. Gewoon voorzichtig uit elkaar halen... Wortels gaan wat beschadigt raken wat je dan doet is de mooie groene bladeren behouden en de slechte pik je weg. Als je weinig wortels hebt hou je best maar 1-2 bladeren over. Zet ze in de grond zodat de hoofdknop goed boven de grond zit. Ik heb al gevallen gehad waarbij ze te diep stonden en dan krijg je schimmelziekten onder de knop.. daar had ik vorig jaar een paar plantjes mee verloren. Het is echt geen fragiele plant een aardbei daar moet je u geen zorgen over maken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...