Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Pippi, misschien kurkwortel?

De planten gaan dan later in het seizoen verdorren, omdat wortels gaan openbarsten. Het waterverlies via bladverdamping kan dan niet meer voldoende worden gecompenseerd door wateropname via de wortels.

Als je de planten hebt gerooid, maar nog niet de wortels, kun je deze uitgraven en bekijken of de wortels zijn verkurkt. Je vindt op Internet voldoende foto's van kurkwortel/ corky root.

Geplaatst:

Pippi, de tomatito de Jalapa is groter en makkelijk te plukken. Het zijn kleine trosjes die gelijktijdig afrijpen. Geen bestomaatjes maar eerder een kleine kerstomaat zou ik zeggen. Heel sappig en lekker. Ze gedragen zich ook. Zolang ze geen steun vinden bedekken ze de grond. Maar wanneer ze mais/bonen /zonnebloemen /... Vinden, klimmen ze er wel tegenaan .

Geplaatst:

Door al die regen barsten ze nogal. Maar het kan ook weer aan elkaar groeien!

Zo mooi, zoals de wonden 'genezen': dat is toch net alsof er hechtingen in zitten

DSCF666149511505129297.JPGDSCF666951031505129299.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ja hier ook barsten. Ze kunnen amper snel genoeg rijp worden of ze barsten al. Ze krijgen dan ook wel erg veel water te verwerken in één keer.

Erg jammer van al de regen, mijn oogstseizoen is bij de buitentomaten nog maar net begonnen en had wel graag een mooie nazomer gehad daarvoor.

Heb nu hele ladingen tomaten naast mij op de bank, die worden straks gesorteerd en dan ga ik lekkere tomatensaus maken en inmaken.

Geplaatst:

Vandaag de enige droge dag sinds weken. Wat een massa regen. Gelukkig hebben de tomaten geen phytophthora, ondanks die regen. Sommige kerstomaten scheuren wel. En het rijpen gaat erg traag. Er hangt nog een massa groene tomaten maar met dit koude en donkere weer zullen ze wellicht niet kunnen rijpen.

Heb toch nog steeds genoeg te eten. Volgend jaar meer vleestomaten en wat minder kleintjes.

IMG20170913162605826HDR37321505586232.jpg

Geplaatst:

Mijn planten waren helemaal verwoest door de tomatenziekte. Ik heb de rijpe (en iets minder rijpe) tomaten die niet aangetast waren geplukt en gebakken als avondeten, de rest van de planten inclusief de rest van de tomaten heb ik kort geknipt in de kliko. Mijn seizoen is voorbij!

Geplaatst:
Ik heb nog geen zieke planten, ondanks de regen van eind juli tot midden augustus.

Wooowwww wat een boel fotogenieke tomaten! Prachtig en zo veel ook!

Edit: zie de foto's van Charly nu pas. Mooi hoor!

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Zojuist nog enkele tientallen rijpe of rijpende tomaten geplukt en al veel planten gerooid.

Wat overblijft zijn nog enkele planten met mooie groene tomaten. De bladeren zijn grotendeels verwijderd.

7 dagen geleden hebben ze een laatste drupje water gehad,

Ik kijk wel wanneer het echt ophoudt:

WP20171022170758Pro12961508686666.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...