DennisUtrecht Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 2 boompjes met wat van deze plekken. 1 flinke hoofdtak die ik graag zou behouden, maar als ie weg moet, zeg maar wanneer beste moment is.Bart en ik dachten wel dat het fout is, maar als iemand andere opties heeft? Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk Quote
Bit Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 Ja. diep onder de wond wegzagen. Probeer een mooie vlakke snede te maken. Bekijk of daar het kernhout wel geheel schoon is en gezond. Is dat niet zo, dan nog dieper, verder terug dus, totdat je alleen gezond hout hebt. Elke keer je zaag / takkenschaar ontsmettend ( ik doe dat met alcohol ( 85%) Kan best zijn dat je boompje niet meer te redden is. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 26 februari 2017 Auteur Geplaatst: 26 februari 2017 Je bedoelt met onder de wond weg zagen toch gewoon de tak weg zagen een stuk onder de aantasting? Ik had juist goede hoop dit jaar op eerste vruchten Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 26 februari 2017 Auteur Geplaatst: 26 februari 2017 Ow en wanneer doen? Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk Quote
Bit Geplaatst: 26 februari 2017 Geplaatst: 26 februari 2017 Onder de wond ja. Helaas. en inderdaad, vergeten te zeggen. Best nu. Al is het beter de Prunus nú niet te snoeien zou je zeggen, ivm kans op loodglans-aantastingen nu, buiten het groeiseizoen, heeft dit voorrang boven die ( niet zó grote ) kans. Het is een keuze tussen 2 kwaden. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 26 februari 2017 Auteur Geplaatst: 26 februari 2017 Morgen doen. Wel veel regen aankomende weken, ik zal wat wond afdekmiddel kopen. Quote
annaelizabeth Geplaatst: 27 februari 2017 Geplaatst: 27 februari 2017 Wij hebben ook in de verschillende fruitboompjes telkens opnieuw vruchtboomkanker en bacteriekanker. Dit is een klacht op het hele complex. We hebben ook een hoge grondwaterstand bij onze veengrond. Er zijn wel een aantal tuinen waar grote, oude appelbomen staan. Het lijkt er dus op dat het ooit minder een probleem is geweest.Is er behalve het braaf zagen een manier om herbesmetting te voorkomen? Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 Ik zit ook op dunne laag klei, daaronder veen en hoge water stand Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 Ik heb flink gesnoeid, maar of het genoeg is? Ik heb bijvoorbeeld gesnoeid bij 1 boom op de hoofdstam, met een zaag die ik met vuur afgefakkeld heb ter sterilisatie. Het viel me op dat de kern donker was, maar wel qua structuur heel netjes uit zag. En bij het andere boompjezag ik mooi blank hout, met een paar zwarte puntje ergens in de buurt van het midden, 3 puntjes van maximaal 1mmof minder. De vraag is dan natuurlijk is dat iets, of niets. Nooit zo secuur naar gekeken tot nu toe. Ik zal foto's van de centraal donkdere kern posten. En of dat roet is door de zaag, weet ik niet. De randen zijn wel zwartigdoor de zaag, misschien de kern ook wel, omdat het daar harder was ofzo en dan meer van de zaag af gewreven heeft. Onhandig misschien met dat roet op het staal zagen, maar aangezien vruchtboom kanker een schimmel is, geef ik nog ietste denken: ik ben dierenarts en als ik een schimmelkweek moet afnemen van de huid/haren van een hond of kat, dan pak ik alcohol,ontsmet ik de huid/haren zodat bacterien dood gaan, en dan pak ik daar dus het materiaal ter kweek. Hoe goed werkt alcoholdan tegen deze boomschimmel? Daarom heb ik hitte gebruikt. Groetjes,Dennis Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 27 februari 2017 Auteur Geplaatst: 27 februari 2017 Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk Quote
annaelizabeth Geplaatst: 7 maart 2017 Geplaatst: 7 maart 2017 Volgens mij betekent die donkere plek dat het er nog in zit... Ik probeer ze met zorgvuldig uitzagen door te laten groeien. In theorie moeten ze sterk genoeg kunnen worden om af en toe een tak te verliezen. Ik heb een appelboompje met een stam met bijna alleen nog maar de kern. Maar hij groeit wel door en geeft appels. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 21 maart 2017 Auteur Geplaatst: 21 maart 2017 Ik laat mijn boom nu met rust, hij gaat veel bloemetjes geven en hopelijk ook eens een paar pruimen. We zien wel wat het wordt. Quote
RobO Geplaatst: 23 maart 2017 Geplaatst: 23 maart 2017 sorry, maar die boom is echt ziek mials er zwammetjes op komen gaat ie ook nog veel sporen maken die andere kunnen besmetten.... @anna: bij ons ook veen en vaak hoogwater ; vruchtboompjes hebben hier vaak problemen, we planten ze op een bergje wat hoger dus maar toch....besmetting is vrijwel niet te voorkomen, sporen zijn er altijd wel) Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 23 maart 2017 Auteur Geplaatst: 23 maart 2017 Ik zal morgen nog een plakje afzagen van de hoofdtak, om te zien of het weer zwarte ringen zijn. Als mooi blank hout blijkt, laat ik hem staan. Net belsoten, eerst stond hier dat ik hem sowieso ging laten staan, maar als het loodglans is, beter weg halen. Mijn tuinbuurman, heeft een pruim zo'n 20 meter verderop, die is echt ziek, daar staan de zwammen tegen de stam aan. Maar daar heb ik niets over te zeggen, dus die staat er ook nog wel even denk ik. het is een reine victoria, wat ik kon vinden de snelst aangetaste pruim. En er staat een grote bak met houtsnippers naast, van snoeihout op het tuincomplex. Nooit bij stil gestaan, maar dat is mogelijk ook een bron... Ik gebruik graag snippers hout. Wat te doen he. Quote
DennisUtrecht Geplaatst: 24 maart 2017 Auteur Geplaatst: 24 maart 2017 Snik Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk Quote
RobO Geplaatst: 25 maart 2017 Geplaatst: 25 maart 2017 snik2, voel met je mee, heb dit jaar een morelletje moeten omhalen door loodglans, was geplant bij geboorte kleinkind wij hebben op ons tuincomplex een rondje gemaakt en een paar loodglansverspreiders gemaand tot actie, iedereen was heel bereidwillig Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.