Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
Als je vergelijkt met de Rose de Lautrec?

Even sappig, want wij houden van sappige look

De rose is sappiger...ga je voor sappige knoflook, dan die maar nemen denk ik, de valverde is ietsje harder/droger...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik dacht eigenlijk adt je knoflook niet in olijfolie mocht bewaren in verband met kans op botulisme.

Zie bijv. http://en.wikipedia.org/wiki/Botulism.

Of hef je dat risico op door de olijfolie te verhitten?

Ik heb in ieder geval mijn halve knoflookoogst weggegooid nadat ik de gepelde teentjes in olijfolie had gedaan en pas daarna las over dit risico. Het doet nog zeer.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Heb gisteren 10 Therador lookbollen gekocht, zaten 8 zeer grote tenen in per bol.

Nu heb ik ooit eens ergens gelezen dat alle vliezen van de tenen moeten.

Iets met soda of dergelijke.

Geplaatst:
Heb gisteren 10 Therador lookbollen gekocht, zaten 8 zeer grote tenen in per bol.

Nu heb ik ooit eens ergens gelezen dat alle vliezen van de tenen moeten.

Iets met soda of dergelijke.

Jij had toch de richtlijn: 10/10 ??? Zoiets meen ik me te herinneren. Knoflook rond tien oktober de grond in....

Geplaatst:

Jasmin, kopen is nog niet planten he

• 2 weken later...
Geplaatst:
links rose de lautrec, rechts de valverde

-

afwijkende rose de lautrec`s

-

@appelvrouw, Je " Rose de Lautrec " op de foto is naar mijn idee geen Rose de Lautrec.

Er kloppen een aantal kenmerken niet waaraan je een echte Rose de Lautrec kunt herkennen en aan moet voldoen.

De vorm van je 'vermeende Rose', de kleur, en de groeiwijze doen me alleen maar denken aan de 'Thermidrome" een Artichoke type.

Ik heb voor de duidelijkheid enkele foto's van mijn soorten bijgevoegd.

Kenmerken van een Artichoke type is dat hij een softneck is, vrijwel altijd zonder bloemstengel, de paarsachtige tint klopt.

De afwijkingen in de stengel, een aantal centimeters boven de normale bol zijn typerend voor deze soort, tijdens een stressperiode zullen een aantal Artichoks deze vreemde groei vertonen.

Thermidrome (met stress kenmerken)

mj0c5l44591371155536.jpg

------------------------------------------------------------------------------------

Kenmerken van Rose de Lautrec:

Rose de Lautrec, is een hardneck en vrijwel geheel Rose getint, nooit violet, iets afgeplatte vorm, krijgen altijd bloemstengels! Stengel is houtig (hardneck) (droog)

Vertoont nooit stress-kenmerken(verdikkingen in de stengels).

Geplaatst:
Waarom denk je Bor dat 25 cm nodig is dat vindt ik best grote afstand voor knoflook.

Voor gewone knoflook is 15 cm prima, voor olifanten knoflook 25 cm, niet alleen ter verwijdering van het onkruid is een ruime afstand prettiger maar komt nog bij dat knoflookplanten erg veel behoefte hebben aan 'lucht en licht' als ze wat ruimer staan kan er flink wat wind doorheen waaien (er is dan veel minder kans op schimmelaantasting aan het blad, ook kan het bladgroen veel meer zonlicht opvangen (waardoor je dikkere bollen krijgt) ! Ik zuidelijke landen is de zonne intensiteit natuurlijk veel hoger, daar kunnen ze wat krapper, in ons kikkerland niet verstandig.

vr.gr.

Geplaatst:

Bedankt, ik zal ze straks wat ruimer en zonnig poten heb veel knoflook besteld, en de olifanten knoflook helemaal ruim.

Players only love you when they're playing.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

@appelvrouw, Je " Rose de Lautrec " op de foto is naar mijn idee geen Rose de Lautrec.

Hey Persica, toch heb ik ze als Rose de Lautrec gekocht en wel hier in France. Ze hebben het slecht gedaan en vertonen toch die kenmerken. Als ik jouw foto bekijk van de Rose dan zagen de plantbollen er inderdaad zo uit.

Geplaatst:

Voor de puristen onder ons: de Rose de Lautrec is natuurlijk alleen maar een Rose de Lautrec als ie geteeld is in de Lautrec regio. Tis namelijk een IGP (Indication Géographique Protégée). Je kunt dus wel zo'n echt teentje in de grond steken maar daar krijg je dan gewoon ordinaire - maar wel lekkere! - knoflook van.

568_5e146fbe091aac75a88e67112c6918a4.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

For the record: ik heb de Germidour gepoot. Waarom? Omdat er lekkere grote bollen en tenen van komen, en omdat het een stabiele plant is. Lekker weinig gedoe

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:
  • Auteur

Haha leuke poster Leslie!

De knoflook was toch wel een soort gecertificeerd..gekocht bij de Point Vert als plantmateriaal.

Ik heb nu o.a.Vostani en Sulmona besteld bij Leven van het land.Nog niet binnen. Germidour is een prima knoflook met goede opbrengst en heb ik ook enkele keren geplant.

Gedoe is soms ook leuk, alhoewel ik me met de knoflook afvraag wat je er van "terugproeft".

Het gaat mij dus vooral om de goede opbrengst en bewaarbaarheid van de (toch wel graag sappige) stinkende roos.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.