Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

knoflooksoorten

appelvrouw

Recommended Posts

Gisteren mijn knofloken uit de grond getrokken, en ik heb al weer zin in de nieuwe aanplant.. Bij levenvanhetland.nl zag ik zóóveel soorten. Ik ben benieuwd welke soorten jullie hebben geplant, hoe ze groeien/groeiden en welke jullie lekker vinden.

Zelf had ik valverde ( megabollen!!) voor het eerst, die heb ik nog niet geproefd, en rose de lautrec, die plant ik al jaren en bewaart goed, is lekker.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Bij mij gaan morgen de knoflook eruit, zijn mooie stevige knoflookbollen geworden, ras onbekend ik had gewoon een boel uit supermarkt geplant.

levenvanhetland vindt ik goede tip ik ga denk ik ook bij hun bestellen en dit jaar meerdere soorten planten en dan van elk wat minder dat ook weer niet

teveel wordt.

het is wel leuk om de verschillen bij rassen te zien denk ik.

Jet bewaar jij bv een bol of wat van je twee rassen om die in het najaar weer opnieuw te planten ?

Players only love you when they're playing.

Ik heb ze al een tijdje gerooid, had 9 soorten staan

Rose de Lautrec geplant op 23/10

Messidrome 23/8

Germidour 19/9

Cristo 23/10

Messidor 19/9

Meegebracht Rose uit de Hyper U van Frankrijk 28/9

Meegebracht Rose van een Spaanse supermarkt 28/9

En nog 2 onbekende van de markt 19/9

De Rose de Lautrec zijn ze grootste en mooiste en meest uniforme, en was nog het laatste geplant.

De Messidor waren ook mooi, doch zaten kleindere tussen.

De Rose de Lautrec was zo laat geplant omdat die vanbij Vreeken kwam, maar van die boer geen eieren meer.

Maar dat bewijst dat in feite de andere look te vroeg geplant was, heb ergens eens gelezen naar oude Hongaarse gewoonte te planten op 10/10.

Ik had zoveel soorten om er meteen de juiste te kunnen van overhoude, dus dat wordt dit jaar de Rose de Lautrec.

Rose de lautrec neem ik dan zeker als jullie beide zo goed bevalt.

Hans: De rose de lautrec is zeker goed, en vooral goed in bewaar en smaak, maar wat betreft groeikracht denk ik toch vooral de valverde te reserveren.

Ik heb een foto gemaakt van de grootste valverde en de grootste rose de lautrec...de laatste was een week eerder geplant.

Moet je het verschil zien! Ik heb hem natuurlijk nog niet geproefd.

Verder waren er bij de lautrec enkele vreemd gevormde...zie foto 2

Maar ik zal er wel enkele planten, en verder hoop ik dat Bor wat met me wil ruilen

Sorry, ik kan even geen foto uploaden..later misschien.

o ja je foto's wil ik wel graag zien, ik zet dan de valverde ook op lijstje een flinke grote groente of knoflook in dit geval vindt ik altijd leuk,

heb beetje Amerikaanse smaak waarbij groot gelijk mooi is

10/10 is wel een mooie te onthouden richt datum van planten !

Beide zien er goed uit, waren die op de onderste foto mischien met bloeisteel erin ?

ja, vroeger was ik wel content met de rose de lautrec, maar nu de valverde....wow wat een tenen!

nee Hans, ik heb geen bloemsteel gezien.

Dan weet ik niet wat het is ookal maken sommige knollen wel broedbolletjes heb ik bij knoflook nog nooit gezien.

ik mag toch zo 10 soortjes kopen van mezelf dus zal eens inlezen op ras eigenschappen.

Dan weet ik niet wat het is ookal maken sommige knollen wel broedbolletjes heb ik bij knoflook nog nooit gezien.

ik mag toch zo 10 soortjes kopen van mezelf dus zal eens inlezen op ras eigenschappen.

Als je dat dan ook met ons wilt delen? Graag!

Oeps, kan moeilijk ruilen, ze zijn gepeld en in een luchtdichte doos in de diepvriezer.

Dan hoeft moeder de vrouw maar een teentje te nemen en gebruiken.

Heb ook nog veel weggeven had er 305 staan geplant met de preiplanter op 12.5 cm, heb in voorjaar om en om er eentje weggehaald en de stengels ervan opgegeten, dus schoten er nog een 150 over.

Vampieren zien we hier niet meer in de buurt, gaat precies niet goed met die soort

De look geplant op 23/10 was voor de winter net niet meer boven gekomen, doch de Rose was de dikste.

Dus had ik ze op 10/10 geplant was dit misschien de perfecte datum, dit jaar weer proef met zelfde soort de Rose dus. Maar dan meteen op 25 cm, ook wel met de preiplanter, maar sla dan telkens een gaatje over.

Was geloof ik 10/10/10/10, 10 uur 10 cm diep 10 oktober

Waarom denk je Bor dat 25 cm nodig is dat vindt ik best grote afstand voor knoflook.

Hakt-schoffelt makkelijker.

Pasop kan zijn dat ik ze toch op 12.5cm zet hoor, want waar ze nu stonden op die plaats heb ik steeds last van muur, enkel daar.

Volgende plaats is minder onkruid, dat wel.

Oke ja das waar uien en knoflook is soms lastig schoonmaken, ik doe het onkruid meestal met de hand daar weghalen,

en bovendien is dat net als bij andere knol/wortel groente iets waar ik de grond niet bij losmaak, wat wel zou moeten.

Jet wat heb je een geweldig topic aangemaakt, ik ben zelf ook gek op knoflook en heb alles pas geoogst (diverse soorten). Ik wil best wat foto's maken, al weet ik niet of ik de soorten uit elkaar kan houden, daarbij heb ik knoflook vorig najaar geplant (geweldige opbrengst) en ook in dit voorjaar (beduidend minder).

Kardoen, graag foto`s en beschrijvingen..als dat lukt, ik verheug me erop.

Bor: Heb je al de knoflook al in de vriezer? vertel eens, in gepelde teentjes of ongepeld? per soort of alles door elkaar? Ik heb nog nooit knoflook in de vriezer gedaan, ik zou er niet op komen, maar het lijkt erg logisch..en ik heb een grote vriezer. Tot hoelang bewaart dat?

Appeldame, is de eerste keer dat we dit doen, oogst van vorig jaar was beperkt en dus vers gebruikt.

Was gewoon een ingeving die ik had om ze te bewaren, weet niet hoe lang dit kan, tot volgend jaar volgende oogst is prima.

Ze zijn gepeld en alle rassen door elkaar, geeft ons niet welk ras we opvreten

Niet alle look is gepeld en in de vriezer, er liggen er nog een 30 tal te drogen, voor te bewaren en verschil in smaak te kunnen beoordelen met de bevroren, en daar kunnen we met een lookbolleke eens iemand mee blij maken.

Kan zijn dat ik ze gepeld doe in kokende olijfolie (is in feite looktenen in potje doen en er kokende olijfolie overgieten en meteen sluiten), om die olie dan te gebruiken om mee te bakken of wat dan ook.

Wij hebben al 2 vriezers, doch die zitten stampvol.

Appeldame, is de eerste keer dat we dit doen, oogst van vorig jaar was beperkt en dus vers gebruikt.

Was gewoon een ingeving die ik had om ze te bewaren, weet niet hoe lang dit kan, tot volgend jaar volgende oogst is prima.

Ze zijn gepeld en alle rassen door elkaar, geeft ons niet welk ras we opvreten

Niet alle look is gepeld en in de vriezer, er liggen er nog een 30 tal te drogen, voor te bewaren en verschil in smaak te kunnen beoordelen met de bevroren, en daar kunnen we met een lookbolleke eens iemand mee blij maken.

Kan zijn dat ik ze gepeld doe in kokende olijfolie (is in feite looktenen in potje doen en er kokende olijfolie overgieten en meteen sluiten), om die olie dan te gebruiken om mee te bakken of wat dan ook.

Wij hebben al 2 vriezers, doch die zitten stampvol.

Die kokende olijfolie, heb je dat al eens eerder gedaan?

Verder ben ik aan t zoeken naar meer informatie over de knofloken, soft en hardnecks et.

Op deze site vond ik ook wel leuke informatie: http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflook.htm

Ja die site ken ik.

Ja deden dit in olijfolie vroeger ook al met gekochte look.

Deden eerst de look samen met de koude olijfolie in een pannetje tot deze kookte, maar de looktenen verschompelden dan teveel en kans op een verbrande onaangename geur, dit verbranden gebeurt vliegensvlug, eer je erg in hebt is het al te laat.

Nu dus de kokende olijfolie over de tenen is beter.

Deze olie gebruiken we meest bij wokken.

De look in de vriezer wordt meeste gebruikt om snel een potje lookboter te maken, want vers smaakt deze toch het best.

En voor een scampi-pannetje........mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm

• 1 month later...