Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
3 uren geleden, Bertus zei:

an alle kiwibessen is grofweg 50% van de uitlopers bevroren

Bertus. Kun je een patroon zien in welke wel bevroren en welke gespaard bleven? Verband met hoogte? Standplaats? Verschil in ontwikkeling in verschillende delen van je struiken?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:
  • Auteur
@weknow, vanmorgen tussen de buien door de vorstschade geïnventariseerd: 
Laag bij grond vrijwel 100% schade.
Vanaf kniehoogte tot ca 2,5 meter is de schade vrij gelijk verdeeld.
Alle uitlopers die vlakbij of tegen het plastic zeil zaten ... vrijwel 100% schade

Rassen:
De Soleri en Belèn kiwi: afgezien van de toppen die tegen/bij het zeil zaten verrassend weinig schade.
Kiwibes rassen: Ken's Red, Weiki (m), Scharlet September (nog klein/iel) en Issai:
Er waren tijdens de nachtvorst veel uitlopers van 2-5cm maar ook nog veel knoppen die nog moesten uitlopen. Wat schade betreft was er weinig verschil tussen de rassen, wellicht heeft Issai de meeste schade.
Er zijn "vlekken" met meer of minder schade zonder enig verband.
Van een Kolomikta tegen het tuinhuis (vergeten af te dekken) is 80+% van de uitlopers bevroren.
Al met al helaas geen harde conclusies te trekken vwb hoogte, ras etc

Bij onbeschadigde uitlopers van de Issai zie ik al miniknopjes in de oksels verschijnen.
Geplaatst:
3 minuten geleden, Bertus zei:

Al met al helaas geen harde conclusies te trekken vwb hoogte, ras etc

Toch wel een beetje denk ik: vorst manifesteert zich vooral lager bij de grond...daar onstaan door stilstaande lucht zogenaamde "vorstzakken". Bij lichte vorst kan het veel helpen om juist de lucht in beweging te houden. Ook het begroeiingsvrij houden van een zone rondom de planten waardoor de aarde donker blijft en wat warmte absorbeert en weer afgeeft kan helpen. Vooral waar je zegt dat tegen het zeil aan er juist bevriezing te zien is, vind ik opmerkelijk en ik vraag me af of het afdekken een verbetering was. Als je daar stroom en een ventilator zou hebben, zo een waarvan de kop draait, zou dat in een situatie die er nu was misschien beter geholpen hebben omdat er beweging bleef in de lucht en er minder vorstzakken zouden ontstaan. 

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben het grotendeels met je eens maar ik begrijp wel waarom bij/tegen het zeil bevriezing plaastvindt. De warme lucht wordt onder de tent vastgehouden maar door geleiding in het zeil is de stilstaande lucht bij het zeil kouder. In de woonkamer is het vlakbij de ruit, als niet 3 dubbel geïsoleerd, ook kouder.

De boog staat over een betegeld pad, dat zal wel invloed hebben maar ik heb geen idee of dat een positief of negatief effect heeft.

De tegels zullen snel afkoelen maar misschien stijgt de vrijkomende warmte op .... of is het net andersom?

Geplaatst:
1 uur terug, Bertus zei:

De tegels zullen snel afkoelen maar misschien stijgt de vrijkomende warmte op .... of is het net andersom?

Beetje off-topic....maar ik weet dat steen en beton  warmte vasthoudt en langzaam afgeeft.😇

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic