Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

hallo,

Zit met een dilemma..dus graag jullie tips. Vorig jaar door slechte ventilatie tomatenziekte gehad en ik weet het kan nog in de grond zitten.

Nu heb ik ook veel vleestomaten, die de ruimte nodig hebben.

IK dacht aan 2 opties:

1. tomaten in bakken planten in de kas

2. uitgraven grond en nieuwe grond erin doen en dan de tomaten planten

Graag jullie advies.

P.S. Wanneer kun je de tomaten planten in de kas, heb een plastic kas, 1 grote opening en 1 ventilatieraam. Lijkt me nu te koud,.

Geplaatst:

Tomatenziekte, aardappelziekte, fytoftora of de plaag is besmettelijk van plant op plant als het kan overleven op delen (knollen, bladeren e.d.) van gevoelige planten. Dus als er geen niet of half verteerde resten die besmet waren meer aanwezig zijn in de bodem van je tuin is een besmetting op die manier niet mogelijk. Als resten volledig zijn afgebroken, bijvoorbeeld in compost die goed gemaakt werd en waarin alle plantendelen die besmettelijk zouden kunnen zijn zijn verteerd, is er ook niets aan de hand. Daarom is het ook geen probleem om aangetaste aardappelen of tomaten te composteren.

Maar sporen van deze ziekte zweven ook in de lucht, dus een andere manier van besmetting is altijd mogelijk. Als de omstandigheden gunstig zijn, dat wil zeggen warm (+ 20 a 22 graden) en nat of heel vochtig gedurende minstens 7 a 8 uur, kunnen de sporen die op deze planten komen zich heel snel vermenigvuldigen en je planten ziek maken. Als in dat kasje dit verleden jaar gebeurde, kan het ook dit jaar gebeuren.

Naast ventileren (waardoor vocht snel verdampt), kun je overwegen om je kasje zo te richten dat het weinig kan binnen-regenen (bijvoorbeeld naar het oosten of zuidoosten) en het eventueel op een andere plek zetten (niet vanwege aardappelziekte zozeer, maar zodat de grond ook geen andere ziekten bevat) en ook goed uitkijken voor opspattend water en andere manieren waarop de bladeren nat kunnen worden...

Daarmee heb je een goede kans op succes.....geen ziekte of pas heel laat in het seizoen. Het weer speelt ook een grote rol, maar dat heb je niet in de hand.

Ik denk dat het nu wel veilig is om je planten in zo een eenvoudig kasje te zetten....eigenlijk is het belangrijkste gevaar nachtvorst en een te plotse overgang van warm naar koud....een paar dagen afharden = geleidelijk laten wennen aan wat lagere temperaturen vooral in de nacht zou afdoende moeten zijn. In mijn glazen kasje staan ze al 3 weken...ook toen het nog vroor rond 20 april. Mocht er nog een erg koude nacht komen met vorst, dan zou je eventueel nog een deken over dat kasje kunnen hangen even of de planten een nachtje binnen zetten...maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dat nodig is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic