Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo,

Begin april plantte ik zes rode bieten in mijn tuinbak. Nu, een zestal weken later, zijn de planten al vrij groot uitgegroeid. Helaas hebben de planten enkel veel lof maar (nog) geen enkel spoor van een biet onder de grond. Is dit normaal of blijkt er toch iets mis te zijn met mijn planten?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Tim

Geplaatst:

Mogelijk te voedselrijke grond? Vooral een hoge N (stikstof) geeft veel loof en weinig knol.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Dat gebeurt hier ook: wortels zonder wortels, idem radijzen en bieten. Te veel stikstof en te droog wellicht. Ik heb een verhoogde bak gemaakt voor dat soort gewassen. Daar voorzie ik geen compost en geef ik extra water. En het heeft succes.

Geplaatst:

Dat teveel aan stikstof, lijkt mij inderdaad plausibel. IK heb ze immers een organische meststof toegediend. Zijn deze planten verloren of kan ik alsnog de vorming van een biet verwachten?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Nog even een folluw-up: ik heb later pas ontdekt wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn. Ik had mijn bieten eigenlijk al opgegeven en had ze uit de grond verwijderd. Toen pas zag ik dat ze nog per drie aan elkaar geklit zaten. Daardoor konden ze volgens mij niet goed uitgroeien. Gek, want toen ik ze plantte leken het individuele plantjes. Ik heb ze dan uit elkaar gehaald en nu zijn ze na enkele weken alsnog uitgegroeid tot lekkere bieten.

Geplaatst:

Das helemaal niet gek want een bietenzaadje bestaat eigenlijk uit drie zaadjes. De gewoonte is om dan na opkomst de twee zwakste plantjes af te knijpen.

Zelf ben ik blij met elk bietenkiempje dat opkomt dus dan verplaats ik die extra kiemen.

• 2 years later...
Geplaatst:

Ik heb een beetje hetzelfde probleem als de topicstarter: veel blad maar weinig biet tot nu toe. Twee vragen hierover:

1. Op zich vind ik bietenblad ook erg lekker. Hoeveel blad moet ik laten staan om ook de knol nog groeipotentie te laten houden?

2. Ik heb de bieten gezaaid in potgrond in een kweekbak. Bevat potgrond relatief gezien teveel stikstof om ook de knol goed te laten groeien? Hoe kan ik dit eventueel nog veranderen in de grond? Extra kali toevoegen?

Geplaatst:

Als je veel blad hebt door te rijke bemesting, adviseer ik je om het blad NIET te eten. Veel potgrond zal inderdaad te veel bemest zijn voor bieten. Daar zit gewoon een flinke dosis snelwerkende kunstmest door. Bieten zijn erg gevoelig voor te veel nitraat en in je lichaam verandert dat al gauw in giftig ( = kankervekkend) nitriet. Via Google vind je hierover veel informatie. Je lost dit niet op door een andere meststof toe te voegen, maar door een andere bodem te gebruiken, maken. Meng bijvoorbeeld 50 a 75% onbemeste grond (tuin, bladaarde, ...zoek even op wat dat is...) door je potgrond. Gebruik een andere potgrond misschien, die een lagere dosis stikstofrijke mest bevat...daar kun je ook wat goed rijpe compost aan toevoegen (werkt langzaam en zeer geleidelijk) Of koop speciale grond voor een vierkante meter moestuin...daarvan zijn verschillende mengsels, gebruik het mengsel waarin weinig stifstof zit.

Een andere oorzaak kan ook nog zijn dat je zaad gebruikte van snijbiet. Zeker bij zaad dat mensen zelf winnen in een tuin waar binnen een straal van misschien wel 200 meter of meer (biet is een windbestuiver!) ook snijbiet staat, zal de kruising die waarschijnlijk is iets van vlees noch vis worden. Snijbiet zonder dikke bladribben of bietjes die niet veel groter worden dan knikkers. 

Geplaatst: (aangepast)

Oh jee, ik wist niet dat potgrond zo slecht was. Ik heb andere nitraatrijke groente zoals rucola en spinazie ook gezaaid in potgrond en ook wat sla in bio potgrond van pokon (NPK: 10-4-4). Is dit dan ook zo slecht? Ik tuinier op een balkon in de stad, dus het is niet eenvoudig voor mij om aan rijpe compost te komen.

Overigens is dit echt biet uit een nieuw zakje, geen snijbiet.

aangepast door Maj-Maj
Geplaatst:

Kwaliteit en samenstelling en toegevoegde mest aan potgrond kan enorm verschillen. De uitspraak

5 uren geleden, Maj-Maj zei:

ik wist niet dat potgrond zo slecht was.

laat ik voor jouw rekening, Maj-Maj. Kan dat vanaf afstand niet beoordelen. Ik gaf informatie waarmee je het zelf hopelijk beter kan bepalen. Bemesting van NPK 10-4-4 is wel hoog, maar zegt op zich weinig omdat je niet weet hoeveel van deze mest is toegevoegd. Kijk ik naar de verhouding van de 3 als meest belangrijke beschouwde voedingstoffen, dan is die voor groente wat scheef. Voor meeste groente is de N (stikstof) extreem hoog, de P ook behoorlijk veel en de K vrij laag. Misschien toch eens even zelf bestuderen wat die waarden betekenen. Als je kiest voor bio, overweeg dan toch eens om je eigen compost te maken misschien...dan heb je waarden die ca. 1/5 van dit en in een betere verhouding zijn.....

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...