Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perenroest


pippi

Aanbevolen berichten

Ik kon geen recent topic vinden, dus een nieuw aangemaakt.

 

Ik constateerde vandaag perenroest op mijn perenboom. Heb helaas geen foto, maar het ziet er exact zo uit als dit:

 

http://www.fruitbomen.net/informatie/beheer/ckfinder/userfiles/images/perenroest-1(2).jpg

 

Ook de achterkant van het blad bekeken en dat matcht ook met de diagnose. Ik heb alleen veel kleinere vlekjes, en veel minder vlekjes per blad, en op een zeer beperkt aantal bladeren, zeg 10 blaadjes. Ik heb de bladeren eraf gehaald in de compostbak gegooid (thuis pas gegoogeld en gelezen dat dat niet verstandig was).

 

Nou heb ik toevallig wel een foto van de boom van afgelopen maandag, even een close-up uitgesneden:

 

Peer050656481496869964.jpg

 

Ik zie hier en daar een klein licht plekje, maar geen knaloranje vlekken zoals vandaag. Kan dat echt zo snel gaan en zou het kunnen betekenen dat de combinatie regen / enorme windsnelheden ervoor hebben gezorgd dat die sporen nu op mijn boom terecht zijn gekomen?

 

Er kan natuurlijk een besmette boom in de buurt staan, maar er moet toch ook ergens een jeneverbes staan, dat is niet een plant die je vaak tegen zal komen op een moestuincomplex, dus die zou dan veel verder weg moeten staan.

 

Ik ben ook maar wat aan het brainstormen hoor, maar ik kan me niet voorstellen dat de peer eerder last heeft gehad van perenroest (de vorige huurders zouden dat volgens mij wel verteld hebben), en gezien de nog minieme symptomen lijkt het me een nieuwe besmetting?

 

Zou het binnen de perken te houden kunnen zijn door besmet blad weg te halen? Ik wil niet gaan lopen spuiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals je in de reeds aanwezige topics over perenroest hebt gelezen is perenroest élk jaar dat het optreedt weer een nieuwe besmetting. De besmetting overwintert niet op de boom maar op een waardboom, kan verder weg zijn.

 

Wegplukken kán, ligt er een beetje aan hoe groot de aantasting gaat worden denk ik.

Dat een ander jaar de aantasting niet is opgemerkt; kán. ligt ook aan diegene die het opmerkt he ? of niet.

 

ps: ik zie niet in wat er mis is met de bestaande topics over perenroest. bv : sukkelen-met-perenroest-t971.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...